تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ابراز نگرانی از سلامت کبودوند

سازمان حقوق بشر کردستان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وضعیت سلامت محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار ایرانی و فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کرد.

بنا به این بیانیه، کبودوند «طی هفتصد روز بازداشت توأم با فشار و آزار و شکنجه روحی و روانی به بیماری‌ها و ناراحتی‌های قلبی دچار شده‌است.»

محمدصدیق کبودوند از تیرماه ۱۳۸۶ به خاطر فعالیت‌های مطبوعاتی و تأسیس جمعیت حقوق بشر کردستان به اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده‌است. حکم صادره برای او یازده سال حبس تعزیری است.

به گزارش سازمان حقوق بشر کردستان، این روزنامه‌نگار بازداشتی در زمستان گذشته دوبار به حمله قلبی دچار شده و مسئولان زندان وی را برای انجام آزمایش‌های پزشکی، تحت‌الحفظ به بیمارستانی در خارج از زندان اعزام کرده‌اند.

در این بیانیه آمده‌است: «پزشکان مرکز یادشده آنژیوگرافی انجام عمل عروق قلبی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای او تجویز کرده‌اند.»

با وجود گذشت سه ماه از اعلام نظر پزشکان محمدصدیق کبودوند همچنان در انتظار انجام این عمل پزشکی است. مسئولان زندان می‌گویند «آن‌ها تمامی موارد و ضرورت عمل عروق را به مقامات قضایی اعلام کرده‌اند.»

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در بیانیه خود تأکید کرده‌است: «وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی را مسئول حفظ جان بنیان‌گذار سازمان حقوق بشر کردستان می‌داند.»

محمدصدیق کبودوند از سال ۱۳۸۲ هفته‌نامه توقیف‌شده «پیام مردم» را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان‌های کردنشین ایران منتشر می‌کرد. وی جمعیت حقوق بشر کردستان را نیز فروردین ماه ۱۳۸۴ راه‌اندازی کرد.

کبودوند ۳۱ مارس سال جاری برنده جایزه سال ۲۰۰۹ مطبوعات بریتانیا در بخش روزنامه‌نگار بین‌المللی شد. او زمستان سال گذشته نیز جایزه هلمن - همت سازمان دیدبان حقوق بشر را به خود اختصاص داد.

در متن بیانیهْ اعلام جایزهْ وی به عنوان روزنامه‌نگار بین المللی سال نیز نسبت به وضعیت سلامتی کبودند ابراز نگرانی شده بود.

سال گذشته دو زندانی سیاسی، جان خود را در زندان‌های ایران از دست دادند.
عفو بین الملل در بیانیه‌ای مرگ این دو زندانی سیاسی را «ناشی از فقدان امکانات و رسیدگی پزشکی» اعلام کرد.

Share


در همین رابطه:
کبودوند روزنامه‌نگار بین‌المللی سال شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)