تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
برای شرکت در اجلاس افغانستان

ایران پیشنهاد آمریکا را بررسی می‌کند

ایران می‌گوید که آماده بررسی درخواست‌های احتمالی آمریکا در خصوص مسائل افغانستان است.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت امروز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که مسائل افغانستان برای ایران اهمیت دارد و در صورتی که آمریکا و ناتو درخواست‌هایی در این‌باره ارائه کنند، تهران آماده بررسی آنهااست.

اظهارات آقای الهام در واکنش به سخنان روز گذشته هیلاری کیلنتون وزیر خارجه آمریکا که به طور تلویحی از ایران خواست که در نشست افغانستان شرکت کند، ایراد می‌شود.

گروه هشت قرار است در آینده‌ای نزدیک در حاشیه یکی از جلسات خود در خصوص مسائل افغانستان به بحث و تبادل نظر بپردازد.

مقام‌های ناتو و وزیر خارجه ایتالیا پیش‌تر از مقام‌های ایران خواسته بودند که در حل و فصل مسائل افغانستان با آنها همکاری کند.


غلامحسین الهام ، سخنگوی دولت ایران

آقای الهام در واکنش به این درخواست اظهار داشت که اگر آمریکا و ناتو در این خصوص به ایران نیاز دارند، باید درخواست‌های خود را ارائه کنند.

به گفته سخنگوی دولت، تاکنون چنین درخواستی از سوی هیچ یک از طرف‌های درگیر در افغانستان به ایران ارائه نشده است.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز که به صربستان سفر کرده است در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی صرب در خصوص این مسئله گفته است که اگر آمریکا ایران را به اجلاس افغانستان دعوت کند، تهران این دعوت را بررسی خواهد کرد.


منوچهر متکی، وزیرخارجه ایران (عکس

آقای متکی افزود: «من نمی‌گویم که ما در نشست افغانستان شرکت نمی‌کنیم، بلکه اگر درخواستی از ما بشود، حتما آن را بررسی خواهیم کرد.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که آمریکا در سال‌های اخیر مرتکب اشتباهانی در افغانستان شده است.

دسامبر گذشته ایران از حضور در یک کنفرانس مربوط به افغانستان به میزبانی فرانسه خودداری کرده بود.
هدف از آن کنفرانس ترغیب بیشتر همسایگان افغانستان به همکاری با غرب برای برقراری ثبات در افغانستان بود.

Share


در همین رابطه:
کلینتون: ایران هم به کنفرانس دعوت شود

نظرهای خوانندگان

ایران که شش سال از هشت سال جنگ را بی جهت ادامه داد فقط برای فتح کربلا و شیعه کشی را ادامه داد مسلما برای سنی کشی و جنگ علیه طالبان بهترین گزینه است لذا آمریکا فقط باید چنین ماموریت های ایدئولوژیک برای جمهوری اسلامی درنظر بگیرد تا همکاریهای دوجانبه تقویت شود و از سوئی هم ایران را آزاد بگذارد تا هر چه فحش است به آمریکا بدهند و مذاکرات پشت پرده را و مخفی از ملت ایران برای بده بستانها را اگر ادامه بدهند جمهوری اسلامی حاضر به همه گونه همکاری خواهد بود . زیرا ایران نمی تواند امت حزب الله را لگام بزند تا با آرامش و سیاست با دنیا برخورد کند . اما سیاستهای اوباما ایران را دچار گیجی کرده است و زمین گیر شده است . هیلاری کلینتون از شرق تا عرب از جنوب تا شمال به همه ی کشورها سفر کرده است و قدرت مانور ایران را در شکاف آمریکا با سایر کشورها را پر کرده است لذا دیگر ایران قادر به تشخیص این شکافها نیست و همه ی کشورها نیز برای ابراز تمایل خود به آمریکا هر کدام یک لگد هم به این جسد متعفن دستگاه دیپلماتیک ایران می زنند . کشورهای عربی اولین کشورهائی هستند که گرد و خاک بسیار راه انداخته اند تا فاصله ی زیاد خود با ایران را به آمریکا نشان دهند حتی مراکش یک جانبه اقدام به قطع روابط خود با ایران می کند بطوری که خود ایران هم متعجب شده است چین و روسیه هم منتظر چند امتیاز اقتصادی هستند تا تکلیف را روشن کنند .
ایران هنوز نتوانسته درک کند که بحران اقتصادی روابط دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار داده است و کشورها در رقابت پیچیده ای قرار گرفته اند تا مشتری های کالاهای صادراتی خود را حفظ کنند و حتی از دست دیگران بربایند و نفت تنها کالای ایران دیگر اهمیت چندانی و جذابیت چندانی برای خریداران ایران ندارد و همچنین وقتی ایران ناتوان از بدست آوردن پول نفت است دیگران هم بی پولی ایران برایشان چندان جذابیت ندارد به همین دلیل دیپلماسی تهاجمی ایران هنوز نفهمیده است که رقبا همه چیز را ربوده اند و او بی کلاه مانده است و تا دیر نشده باید از اوباما استقبال کند زیرا زمان به نفع اوباماست نه ایران . دیگر دوره ی دیپلماسی وقت کشی به سر رسیده است کشورهای خواهان ایران هیچ جذابیتی در ایران نمی بینند که به ایران زمان بدهند . جمهوری اسلامی که حتی قادر به حفظ خودش نیست و برای تنظیم بودجه اش نمی داند چه کاری باید انجام دهد چگونه از سهم مشارکتی خود از دنیا با سیاست تهاجمی حرف می زند و دیگر خوابهای طلائی خامنه ای و احمدی نژاد و همتایان نظامی آنها مانند بسیج و سپاه در حال تشکیل کابوس وحشتناک است .

-- farhad ، Mar 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)