تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش اوباما به گزارش نیویورک تایمز

باراک اوباما پیشنهاد معامله با روسیه بر سر پرونده هسته‌ای ایران را تکذیب کرد.

روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز نوشت که آقای اوباما در نامه‌ای محرمانه به دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه، سرنوشت سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی را در گرو همکاری مسکو بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانسته است.

ارسال این نامه از سوی مقام‌های بلندپایه آمریکایی و روسی تائید شده است.

آن‌طور که نیویورک تایمز نوشته است، رئیس جمهوری ایالات متحده خطاب به همتای روسی خود نوشته بود که در صورت توقف فعالیت‌های هسته ای تهران، واشینگتن نیازی به استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی ندارد.

با این حال به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما گفته است که چشم‌پوشی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، نیاز آمریکا را برای استقرار سپر موشکی کاهش می‌دهد، اما وی در این نامه پیشنهاد مستقیمی به مدودف نکرده است.


اوباما در دیدار با براون (عکس از AFP)

وی در دیدار با گوردون براون نخست وزیر بریتانیا گفته است همانطوری که پیشتر هم اعلام کرده بود، هدف سیستم دفاع موشکی، تهران و نه مسکو است و دستیابی ایران به توانایی‌های موشکی، می‌تواند به طور بالقوه برای اروپا تهدید ارزیابی شود.

آقای مدودف هم پیشنهاد معامله بر سر ایران از سوی اوباما را تکذیب کرده است.

به نوشته رویترز، وی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برای مسکو هم موجب نگرانی دانسته است و اظهار داشته که از گذشته، با مقام‌های آمریکایی در این خصوص مذاکراتی داشته‌اند.

رئیس جمهوری روسیه افزوده است که مسکو درباره سپر دفاع موشکی با واشینگتن مذاکره می‌کند، اما مسئله هسته‌ای ایران ربطی به این مسئله ندارد و جدا از آن است.

Share


در همین رابطه:
نامه اوباما به مدودف درباره سپر موشکی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)