تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گزارش گاردین از سفر تیم هالیوود به تهران

رابرت تیت خبرنگار گاردین، امروز در گزارش خود دیدار اعضای آکادمی اسکار از ایران را منعکس کرده است.

تیت در این گزارش نوشته است: «ظاهرا این سفر هالیوود نوعی پیشدستی بر تلاش پرزیدنت اوباما برای نزدیک شدن به ایران بود؛ سفری رسمی به کشوری که همیشه آمریکا را فاسد خطاب کرده و به عنوان دشمن و کشوری مرتجع متهم شده است.»

اما به نوشته گاردین، مشاور هنری آقای احمدی‌نژاد یعنی جواد شمقدری همه این امیدها را نقش بر آب کرد.

رابرت تیت از شمقدری نقل کرده که گفته است: «ما زمانی تغییر در سیاست اوباما را باور می‌کنیم که این تغییر را در هالیوود هم ببینیم. اگر هالیوود بخواهد رفتارش را نسبت به مردم ایران و فرهنگ اسلامی تصحیح کند، باید رسما عذرخواهی کند.»

به اعتقاد رابرت تیت، سخنان شمقدری خیلی به حرف‌های احمدی‌نژاد شبیه است که به واشینگتن گفته بود اگر بخواهد وارد مذاکرات مستقیم با ایران شود، باید از رفتار گذشته‌اش عذرخواهی کند.

به گزارش گاردین، سفر اعضای بلند پایه سینمای هالیوود به ایران، در واقع ادعای اخیر ایران که مبادلات فرهنگی و آکادمیک با آمریکا را تلاشی برای به راه انداختن انقلابی مخملی علیه رژیم ایران فرض کرده، باطل می‌سازد.

در ماه گذشته سفر تیم بدمینتون زنان آمریکایی به ایرا‌ن، باوجود دعوت رسمی برای شرکت در مسابقات قهرمانی از سوی سازمان تربیت بدنی ایران، لغو شد.

به نوشته گاردین، صدور ویزا برای سلبریتی‌های هالیوود از سوی ایران، ادعای لسلی آنگر مدیر ارتباطات آکادمی اسکار را مبنی بر غیر سیاسی بودن این سفر، خدشه‌دار می‌سازد.


آنت بنینگ در کنار همایون ارشادی

رابرت تیت همچنین از روزنامه اعتماد نقل کرده است که درباره این سفر می‌نویسد: «حضور نمایندگان اسکار شاید فرصتی باشد برای نشان دادن تصویری واقعی از ایران در برابر جریان اخیر فیلم‌های ضد ایرانی که در هالیوود علیه این کشور تولید می‌شود و در آن، تصویری نظامی و جنگجویانه از ایران نشان می‌دهد.»

به نوشته گاردین، مقامات ایرانی ادعا می‌کنند که ایران در طی این سال‌ها به طور سیستماتیک و عمدی از سوی هالیوود که به ادعای رهبران ایران به وسیله صهیونیست‌ها اداره می‌شود، لطمه دیده است.

رابرت تیت در گزارش خود به اعتراض‌های رسمی ایران به تولید فیلم‌هایی چون «۳۰۰» و «کشتی‌گیر» اشاره کرده که به نظر دولت ایران فیلم‌هایی بوده‌اند که در آنها به مردم و دولت ایران توهین شده است.

تیت همچنین به رد درخواست الیور استون از سوی محمود احمدی‌نژاد برای ساختن فیلمی مستند درباره او اشاره کرده است.

به نوشته رابرت تیت، مشاوران احمدی‌نژاد، الیور استون را که فیلمسازی با تمایلات چپ‌گرایانه است، «بخشی از شیطان بزرگ» خطاب کردند.

به گزارش رابرت تیت، مخالفت رسمی دولت ایران با هالیوود در حالی صورت می‌گیرد که مردم ایران به راحتی فیلم‌های هالیوودی را به وسیله ماهواره یا به صورت دی‌وی‌دی و قاچاق که در بازار ایران در دسترس است، تماشا می‌کنند.

او همچنین به فیلم‌های آمریکایی که با سانسور از تلویزیون ایران نشان داده می‌شود، اشاره کرده است.

در پایان گزارش گاردین از تهران، فهرستی از فیلم‌هایی که در نظر مقامات جمهوری اسلامی، توهین‌آمیز بوده ارائه شده است. فیلم‌هایی چون «کشتی‌گیر»، «بدون دخترم هرگز»، «۳۰۰»، «سنگسار ثریا میم»، «اسکندر» و «مجموعه دروغ‌ها».

Share


در همین رابطه:
حمایت وزارت خارجه از اظهارات شمقدری
شمقدری: آکادمی اسکار عذرخواهی کند

نظرهای خوانندگان

اولا که آمریکا، از طریق مادلن آلبرایت و در زمان کلینتون، چندین سال پیش به خاطر کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت دمکراتیک مصدق (که همین برادران مذهبی نیز در پیروز شدنش سهم به سزایی داشتند!) معذرت خواهی کرد. حالا آمریکا باید از چه چیزی معذرت خواهی کند؟ لابد اگر این کار را هم بکند آن وقت آقایان جمهوری اسلامی از آمریکا خواهند خواست که توبه کرده مذهب رسمی کشور را نیز به اسلام تغییر دهد!؟ از آن گذشته، آیا اگر آمریکا این کار ها را هم انجام بدهد، آن وقت جمهوری اسلامی هم از رفتار ناپسند و زشت خود (اشغال سفارت آمریکا در سال 79میلادی، آتش زدنهای مکرر پرچمهای آمریکا و اسرائیل، ساختن فیلمها و چاپ و نشر پوستر و کاریکاتور بر علیه آمریکا و اسرائیل و ...) معذرت خواهد خواست؟ اگر هم همه این کارها انجام شود، آیا وضع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ایران (و خود آمریکا نیز!) بهتر خواهد شد یا بدتر؟ آیا ایران اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت؟

آیا ...؟

-- آمریکایی کفر ستیز و ایران پناه ، Mar 2, 2009

جنایت آمریکا بر علیه ملت ایران مختص به کودتای 28 مرداد نمی شود. از چشم پوشی اش بر رفتارهای شاه گرفته ((که بعد از انقلاب ناگهان این چشم باز شد و به فکر حقوق بشر افتاد)) تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران و تا تحریم هایی که هیچ مبنای عقلائی ندارد!
حتی بعضی ویدئو موزیکها در یوتیوب بخاطر تحریمها قابل دیدن نیستند!
بعد روئسای جمهور آمریکا با ژست ایراندوستی می آیند می گویند ما با مردم ایران دشمنی نداریم!!
لابد احمدی نژاد با موزیک ویدئو بمب درست می کند یا بیت رهبری آنرا تماشا می کنند!!! که تحریمش کردند!
آدم نمی داند از اینهمه دروغ بکجا فرار کند!
lمن به جمهوری اسلامی حق می دهم بر ضد آمریکا فیلم درست کند و از آن عذرخواهی نکند زیرا این بازی بود که آنها شروع کردند بنابراین یا ما باید با مقابله به مثل جواب بدهیم یا بی تفاوت باشیم! که من ترجیح می دهم جواب بدهیم!

-- م ، Mar 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)