تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد شدید مخملباف از سانسور در ایران

محسن مخملباف، در یک کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت نمایش فیلم‌هایش در فستیوال فیلم‌های آسیایی وسول در فرانسه برگزار شد، به شدت به وضعیت سانسور سینمایی در ایران حمله کرد.

این سینماگر سرشناس ایرانی، چند سال است که در خارج از ایران زندگی می‌کند و فیلم می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخملباف در این مصاحبه گفت: «برای مقابله با سانسور دو راه بیشتر وجود ندارد. یا اینکه در خارج از کشور فیلم بسازی یا با حرف زدن درباره سانسور، به صاحبان قدرت در ایران فشار بیاوری.»

مارتین تروان مدیر این فستیوال نیز درباره فیلم‌های توقیف شده در ایران اظهار داشت: «این یک پارادوکس است که مقامات ایرانی دوست ندارند ایرانی‌ها این فیلم‌ها را ببینند، اما بدشان نمی‌آید غربی‌ها ایران را از طریق همین فیلم‌ها کشف کنند.»

مخملباف در باره پیامدهای سانسور فیلم در ایران افزود: «سکس، خشونت و سیاست در سینمای ایران سانسور شده است، به همین دلیل فیلمسازان ایرانی سبک شاعرانه‌ای را توسعه بخشیده‌اند که به شرایط انسانی نزدیک است.»

وی همچنین گفت که امید چندانی به تغییر شرایط فیلمسازی در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارد.

وی در این باره توضیح داد: «رئیس جمهور در ایران یک مقام درجه دو است و همه چیز در اختیار رهبر یعنی آیت‌الله خامنه‌ای است.»


مخملباف ادامه داد که فیلم‌های او و خانواده‌اش، در بیش از ۵۰ کشور جهان نمایش داده شده، اما نمایش آنها در داخل کشور ممنوع شده است.

وی تاکید کرد که نتیجه این سانسور باعث شده که او و خانواده‌اش، در جهان آواره و سرگردان شوند.

حنا مخملباف دختر کوچک محسن مخملباف نیز که در این گفتگو شرکت داشت، در ادامه حرف‌های پدرش گفت: «من حتی نمی‌توانم بگویم که در ایران زندگی می‌کنم. یک سال در افغانستان سر کردم و فیلم آخرم «بودا از شرم فروریخت» را ساختم و بعد برای نمایش فیلمم به تمام دنیا سفر کردم.»

مرضیه مشکینی همسر محسن مخملباف نیز در این گفتگو، خود و خانواده‌اش را هنرمندان بدون مرز خواند.

در فستیوال وسول، علاوه بر نمایش برخی آثار مخملباف مثل «سکس و فلسفه»، فیلم «بودا از شرم فروریخت» ساخته دخترش حنا مخملباف نیز به نمایش درمی‌آید. این فیلم که در فستیوال برلین برنده خرس بلورین شده بود، در ایران اجازه نمایش ندارد.

فیلم‌های محسن مخملباف و خانواده‌اش، با اینکه در چند سال گذشته در بسیاری از فستیوال‌های معتبر جهانی از جمله کن، برلین، سن سباستین و ونیز به نمایش درآمده و جوایز متعددی کسب کرده‌اند، اما تا کنون امکان نمایش عمومی در ایران را نداشته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقاي محسن مخملباف،اگر نه نخستين ،يکي از نخستين کساني بود که راه توفيق وپيشرفت سينماي ايران - بخوانيد توفيق کسب وکار خودشان - را در جلوگيري از ورود فيلم هاي خارجي به ايران اعلام کرد وارتباط ميليون ها ايراني را بافرهنگ وهنر جهان قطع کرد.مثل اينکه بگوييم هيچ کتاب خارجي به فارسي ترجمه نشود واجازه انتشار در ايران نگيرد تا رومان نويسي وداستان نويسي ايرانيان جهانگير شود. اين اگر سانسور نيست پس چيست؟حالا که ايشان دستش از فيلمسازي در ايران وکمکها و امتيازات آن کوتاه شده است از سانسور در ايران شکوه ميکند. حيرت زده ام!

-- شاهد ، Feb 16, 2009

کاملا با شاهد موافقم. چطور مردم می توانند به این راحتی رنگ عوض کنند متعجبم. تغییر اشکالی ندارد- ولی شعار دادن زیادی اشکال دارد. جناب مخملباف ما که توبه نصوح و فیلم های اسلامیزه و عقاید شما را مثل خودتان فراموش نکرده ایم. شما هم به خاطر سانسور از ایران نرفتید. مثل بقیه ما فکر کردید که خارج از ایران بهتر پیشرفت می کنید. حتی می توانید خانوادگی تغییر قیافه دراماتیک بدهید و کسی نفهمد که چه بودید و چه کردید.

-- N ، Feb 16, 2009

من یک سال است که از طریق ازدواج به امریکا امدم .اوره و بیکار هستم خانواده مخملباف نسبت به من در بهشت هستند

-- mehran ، Feb 17, 2009

- حالا آقاي شاهد موضع شما در مورد ديدگاههاي تغيير يافته مخملباف چيست؟ مثل اين كه شما از وضع موجود سينماي ايران راضي هستي.
اگر فقط حيرت زده هستيد كه هيچ ولي اگر نظري داريد بفرماييد.

-- شاهد 2 ، Feb 17, 2009

وقتی آدم به گذشته آقای مخملباف نگاه میکند متعجب می شود از فرمایششان در این گفتگو ایشان یک زمانی میخواستند بمب به خودشان ببندند و مهرجوئی بنده خدا را به دیا دیگر بفرستند آنهم برای نمایش یک فیلم کاملا معمولی. حالا ایشان سکس و فلسفه را میسازند.
البته خوبست انسان تغییر کند ولی .....

-- بدون نام ، Feb 17, 2009

آقا يا خانم بدون نام!
«سكس و فلسفه» را همانند دوستان جناح راست داخل كشور «ترجمه» نفرماييد؛پليز!
با جرات بگويم؛هيچ هنرمند صاحب سبكي ايراني شجاعت بيان [بخوانيد جگر] محسن مخملباف را چه در نقد گذشته‌ي خود و چه در نقد جامعه‌ي سينمايي كشور ندارد.
همين.

-- ح.ش ، Feb 17, 2009

ح،ش گرامي (بيان) را بخوانم جگر يا (شجاعت)را؟

-- بدون نام ، Feb 18, 2009

اين‌جا يك كامنت «بامزه» ديدم:
«من یک سال است که از طریق ازدواج به امریکا آمدم،آواره و بیکار هستم.خانواده مخملباف نسبت به من در بهشت هستند.»
...
يك‌بار هم «جدايي» را تجربه كن،شايد به «بهشت» رفتي؛خدا را چه ديدي!
دي+2نقطه

-- ح.ش ، Feb 18, 2009

اگر این انقلاب ویرانگر روی نداده بود شاید آقای مخملباف یک چرخ دستفروشی جلوی پارک شهر داشت و لازم نبود اینقدر سرگردان باشد.

-- شاهین ، Jun 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)