تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از مداخله نظامیان در انتخابات ایران

«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» در دومین دوره فعالیت خود، با توجه به سخنان و مواضع برخی فرماندهان نظامی در خصوص انتخابات آینده ریاست جمهوری،اطلاعیه ای صادر کرده است.

این کمیته در اطلاعیه خود می گوید که در تلاش است تا با پی‌گيری و نظارت جدی بر فرآيند و روند انتخابات آينده‌ رياست جمهوری، به‌عنوان بخش از جامعه مدنی ايران، عملکرد حكومت را در برگزاری انتخابات ارزيابی کند.

اطلاعیه این کمیته تاکید کرده که نتیجه این ارزیابی به مردم ارائه خواهد شد «تا آنان در رابطه با ميزان سلامت روند انتخابات» قضاوت کنند.

«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» شاخص های خود برای ارزیابی انتخابات را، معيارهاي انتخابات آزاد، سالم و عادلانه مندرج در برخي اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ‌ايران، اعلاميه‌ جهاني حقوق بشر، ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي- كه به تصويب ايران رسيده - و بيانيه اتحاديه‌ بين‌المجالس برای انتخابات آزاد - كه ايران هم در آن عضویت دارد- اعلام کرده است.

در بخشی از اطلاعیه «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» ضمن ابراز نگرانی از مداخله نظامیان در انتخابات، اشاره شده: «حضور و مداخله‌ نظاميان در انتخابات در سطح جهان يکی از مهمترين دلايل نقض انتخابات آزاد، سالم و عادلانه محسوب مي‌شود. به همين دليل در تمامی کشورهاي مدعی برگزاری انتخابات آزاد، کنترل جدی بر هرگونه مداخله‌ نظاميان در روند انتخابات صورت می‌گيرد.»

Share

نظرهای خوانندگان

واقعا شرمنده ایم از این همه دلسوزی!! ایا نظام به نیروی نظامی خود اهمیت میدهد و یا به ارای مردم؟؟

-- بدون نام ، Feb 5, 2009

مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد ( امام خمینی)
ودر جای دیگر :
مملکت اسلامی باید همه اش امام زمانی باشد ( امام خمینی)
از ترکیب این دو آیه قران ( با استدلال ولایت فقیه همان ولایت الله است) با اعمال قانون قیاس نتیجه کاملا منطقی زیر حاصل میشود
" امام زمان = نظامی "
پس ای معتقدین به امام زمان چرا جرزنی میکنید؟؟؟

-- ایرانی ، Feb 6, 2009

سلام
این چه جور خبر نوشتن است؟ نه معلومه که این گروه خلق الساعه کیا هستن؛ نه گفته شده که داخل ایرانند یا نه و این که کی/ دیروز پریروز امروز این اطلاعیه صادر شده. بابا کمی دقت.

-- علی ، Feb 6, 2009

یادم هست که در دوره ریاست جمهوری خاتمی ترور زیاد انجام میشد و هواپیما زیاد سقوط میکرد و خاتمی همیشه از افراط گریهای گروهی تند رو شکایت داشت خوشبختانه با به قدرت رسیدن احمدی نژاد همه اینها تمام شد
و این نشان از درستی خاتمی و استفاده نکردن ایشان از نیروی نظامی برای کنترل اوضاع دارد
-----------------
در وصیت امام خمینی نظامیان از حضور در سیاست منع شده اند ولی ...
----------------
جمع شدن سه عامل پول ،قدرت و رسانه در دست یک گروه خاص باعث ایجاد فاجعه خواهد شد و همیشه اینها را باید از هم دور کرد

-- دین به معنای تعطیلی عقل نیست ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)