تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تحصن در برلین در اعتراض به تخریب خاوران

گروهی از جوانان ایرانی ساکن برلین در آلمان، امروز جمعه تحصن دو روزه خود را به نشانه اعتراض به تخریب گورستان خاوران آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار زمانه، این تحصن که از ساعت ۱۱ صبح امروز آغاز شده از سوی اعضای کمیته جوانان ایرانی در اروپا برگزار شده‌است.

گورستان خاوران واقع در جنوب شرقی تهران محل گور‌های دسته‌جمعی مخالفان جمهوری اسلامی است که در سال ۱۳۶۷/۱۹۸۸ اعدام شدند.

بنا بر گزارش‌ها بخشی از گورستان خاوران در هفته‌های اخیر از سوی ماموران دولتی تخریب شد تا به فضای سبز تبدیل شود.

مهدیه طایفه کلهری، یکی از اعضاء کمیته جوانان ایرانی در اروپا، از ادامه این تحصن تا ۵ بعد از ظهر روز شنبه خبر داد.


گورستان خاوران

تحصن دو روزه

به گزارش زمانه، برگزارکنندگان تحصن برلین در خیابان‌های اطراف «خانه رسانه‌ها» در این شهر، با قرار دادن ۲۰۰ تا ۳۰۰ عکس از اعدام‌شدگان گورستان خاوران، به گونه‌ای فضای این گورستان را در آن محل بازسازی کرده‌اند.

در این حرکت اعتراضی ده‌ها نفر از فعالان جوان ایرانی حضور داشتند و حزب کارگران سوسیالیست آلمان نیز با حضور خود پیامی را درباره خاوران قرائت کرد.

فریبا، یکی دیگر از فعالان شرکت‌کننده در تحصن در باره این حرکت اعتراضی کمیته جوانان ایران در مصاحبه با زمانه گفت: «ما خانه رسانه‌ها را برای این تحصن انتخاب کردیم تا صدای ما را به جهان برسانند. باید این رسانه‌ها را وادار کنیم تا هم خبر کشتار دسته‌جمعی دگراندیشان در سال ۶۷ را به گوش مردم برسانند و هم خبر تخریب آن گورستان را.»


خانواده‌های جان‌باختگان در خاوران

فریبا در ادامه گفت: «این تخریب، در اصل قتل مجدد خاوران است. این وقاحت‌زدایی از این جنایت و دستکاری در حافظه تاریخی مردم است.»
وی افزود: «۲۰۰ تا ۳۰۰ عکسی که ما در کنار نماد گورهای اعدامیان گمنام در این‌جا قرار داده‌ایم از سوی خانوادگان و بازماندگان در اختیار ما گذاشته شده.»

در تحصن امروز همچنین توماری برای امضاء قرار داده شده‌بود و برگ هایی برای نوشتن پیام‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از تحصن قرار گرفت.

این شرکت‌کننده در تحصن گفت که نهادهای برگزارکننده عبارتند از: کمیته جوانان ایرانی در اروپا، کانون ۶۷ در آلمان (که مرکزیت آن را شماری از فرزندان جان‌باختگان خاوران تشکیل می‌دهند)، کمیته دانشجویی بلژیک و جوانان آزاده ایرانی از پاریس.

Share

نظرهای خوانندگان

با درود و خسته نباشید
احتراما در درج این خبر نکته ای به اشتباه در ابتدای خبر آمده است:
"گروهی از جوانان ایرانی ساکن برلین در آلمان، . . . "
ضمن سپاس از شما نسبت به پوشش خبری به موقع و مسوولانه از این تحصن، لازم است اصلاح کنم که این جوانان از شهرهای مختلف در اروپا در این تحصن شرکت کرده اند و الزاما "ساکن" شهر برلین نمی باشند.

-- سهراب خوشبویی ، Feb 6, 2009

من دقیقا نمی دانم در خاوران چه کسانی دفن هستند اما اگر مجاهدین خلق باشند بنده با حمایت از آنها شدیدا مشکل دارم چون یکی از مصادیق حمایت از تروریسم است.
مجاهدین خلق در کارنامه اش از جنایات بر علیه اشخاص غیر نظامی و منتقد دارد تا خیانت به ایران و همکاری با شونیسم پلید عربی

-- مصطفی ، Feb 7, 2009

مرگ كمترين مجازات منافقان خيانتكار بود

-- دي ، Feb 7, 2009

رفیق عزیز ، جناب آقای مصطفی ، این که من ، ما ، تو با او و یا آنها مرزبندی سیاسی داشته باشیم ، باید در عکس العمل هایمان بیان شود. حتی اگر به درستی نگاه سرشار از خشم و نفرت به کارنامه سیاه مجاهدین در سالهای اخیر داشته باشیم ، به عنوان یک زن ، یک مرد ، چگونه می توانیم چنین جنایاتی را بخاطر خیانت بخشی دیگر به فراموشی سپاریم ، نه آیا که جانیان رژیم بشریت را در این سالها قتل عام کردند؟ نه آیا که هر آزاده فردی باید پاسدار تمامی این حافظه شوم بشریت باشد تا هرگز تکرار نشود؟

-- یاشار محتشم ، Feb 7, 2009

جناب یاشار بنده رابطه سخنان شما و سخنان خودم را نیافتم بعبارت بهتر نتوانستم منظور و مفهوم سخنان شما را درست درک کنم شاید اشکال از بنده باشد و شاید از ادبیات نامانوس شما پس لطفا با فصاحت بیشتری نظراتتان را مرقوم فرمایید

-- مصطفی ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)