تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران، آماده استقبال از تغییر در دولت جدید آمریکا

رئیس جمهوری اسلامی در دیدار با سفیر جدید سوئیس گفت که ایران «آماده استقبال از تغییرات واقعی و صحیح در دولت جدید آمریکا است.»

به گزارش تارنمای ریاست جمهوری ایران، محمود احمدی‌نژاد امروز جمعه، پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئیس اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران آماده استقبال از تغییرات واقعی و صحیح در دولت جدید آمریکا و مشارکت برای حل مشکلات اساسی جهان در فضای احترام متقابل و عادلانه‌است.»

رئیس جمهوری ایران در ادامه اظهار امیدواری کرد «که اخلاق، اندیشه و عمل جرج بوش به تاریخ بپیوندد و درس عبرتی برای سایر دولت‌مردان آمریکا باشد.»

وی در پیوند با رابطه چند دهه اخیر ایالات متحده و ایران اظهار داشت: «امروز استفاده از زور در مناسبات جهانی مردود است و کشورهای زورگو باید خواسته‌ها و حقوق ملت بزرگ و متمدن ایران را قبول کنند.»

روابط ایران و سوئیس

بنا بر همین خبر منتشرشده در تارنمای ریاست جمهوری ایران، محمود احمدی‌نژاد روابط ایران و سوئیس را «قابل گسترش و افزایش» توصیف کرد.
رئیس جمهور ایران قرارداد انتقال گاز ایران به اروپا را «شروع خوب و گام بلندی برای توسعه روابط دوجانبه با سوئیس» دانست.

خانم «لیویالوی آگوستی» سفیر جدید سوئیس در این دیدار گفت: «سوئیس علی رغم انتقادات برخی کشورهای اروپایی خواستار گسترش مناسبات و همکاری‌ها با ایران در بخش‌های گوناگون است.»

سفیر جدید سوئیس قرارداد انتقال گاز ایران به سوئیس را نقطه عطفی در روابط دوجانبه دانست و گفت: «روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند تا سطح حداکثری گسترش یابد.»

«خانم لیویالوی آگوستی» افزود: «همه مسایل جهان از طریق گفتگوی عادلانه حل خواهد شد و باید از استفاده از زور خودداری کرد.»

ایران و سوئیس در ماه مارس سال ۲۰۰۸ توافق‌نامه‌ای برای احداث خط لوله صدور گاز ایران به اروپا امضاء کردند. این توافق‌نامه به ارزش ۱۰ تا ۲۲ میلیارد یورو میان شرکت سوئیسی ا.گ.ال و شرکت ملی صادرات گاز ایران امضاء شد. زمان تکمیل این خط لوله سال ۲۰۱۰ اعلام شده‌است.

سوئیس از زمان انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران عمل کرده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

نام سفیر جدید سوئیس در ایران لیویا لئو آگوستی است. وی متولد منطقه آلمانی زبان است ولی خانواده پدریش در منطقه ایتالیایی زبان سوئیس بوده اند.

انتخاب وی توسط میشلین کالمی ره وزیر خارجه سوئیس که خود در جریان سفر به تهران و بر سر کردن روسری انتقادات بسیاری را برانگیخت، صورت گرفته است که بازهم با انتقاد بسیاری روبرو شده است.

لئو آگوستی از حزب سبزها و فمنیست های معتدل سوئیسی ست که سالها در وزارت خارجه در برن و برخی کشورها از جمله ترکیه کار کرده است.

-- ایرانیان سوئیس ، Feb 7, 2009

هر لحظه برنگي بت عياردرآيد!!

البته عجيب نيست كه خانم سفير فمينيست مخالف حجاب سوئيسي، براي ‹‹گازگرفتن›› از جمهوري اسلامي، درهيبت محجبه ظاهرشوند. وباز سخني ديگر با آناني كه چشم به راه حمايت غربيها از برقراري دمكراسي درايرانند:

آيا هنوز هم سخن دوگل را باور نداريد كه درمناسبات دولتها تنها منافع متقابل آنها مطرحست؟ چه خوش گفت كه ‹‹ مرا بخير تو اميد نيست، فقط شرمرسان! ››

-- علي كبيري ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)