تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جایزه ویژه بی‌بی‌سی برای ورنر هرتزوگ

ورنر هرتزوگ سینماگر سرشناس آلمانی و سازنده فیلم‌هایی چون معمای «گاسپارهاوزر» و «فیتزکارالدو»، جایزه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی چهار(BBC Four) را به خاطر دستارودهای سینمایی‌اش دریافت کرد.

این جایزه از امسال بنا نهاده شد و بخشی از جوایز شبکه بی‌بی‌سی چهار است که برای بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان سینمای جهان در سال گذشته تعلق می‌گیرد.
هرتزوگ نخستین فیلمسازی است که آن را دریافت می‌کند.

جایزه فیلم برگزیده سینمای جهان (غیر انگلیسی زبان) به فیلم «چهار ماه و سه هفته و دو روز» ساخته کریستین مونجیو از رومانی تعلق گرفت.
این فیلم که برنده نخل طلای فستیوال کن در سال ۲۰۰۷ نیز شد، اثری رئالیستی و جسورانه است که به موضوع کورتاژ غیرقانونی در رومانی زمان کمونیسم می‌پردازد.

فیلم‌های «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی و ونسان پارانو از فرانسه، «گومورا» ساخته ماتیو گارونه از ایتالیا، «یتیم خانه» ساخته خوان آنتونیو بایونا از اسپانیا و «پروانه و لباس غواصی» ساخته جولین اشنبل از فرانسه، نامزدهای دیگر دریافت این جایزه معتبر بودند.


بی‌بی‌سی چهار در یک اقدام مبتکرانه از بیش از ۲۰۰ منتقد بریتانیایی دعوت کرد که فیلم برگزیده خود از بین ۱۵۰ فیلم غیر انگلیسی به نمایش درآمده در بریتانیا در سال ۲۰۰۸ را معرفی کنند.

در نهایت پنج فیلم از لیست فیلم‌های برگزیده منتقدان، به حداکثر آرا دست یافت.

هئیتی مرکب از ساندرا هبرون مدیر هنری فستیوال فیلم لندن، جان هرت بازیگر برجسته سینما و تئاتر بریتانیا و آصف کاپادیا فیلمساز هندی تبار مقیم بریتانیا، داوران نهایی‌ این برنامه بودند.

از سوی این هیئت همچنین فیلم «چهار ماه و سه هفته و دو روز» به عنوان بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۰۸ برگزیده شد.

ورنر هرتزوگ بعد از دریافت جایزه خود به شوخی گفت: «من آن را در چمدانم خواهم گذاشت و امیدوارم بتوانم از گمرگ رد کنم.»


ورنر هرتزوگ

بی‌بی‌سی چهار همچنین به همین مناسبت، در برنامه ویژه‌ای چهار فیلم از ساخته‌های ورنر هرتزوگ یعنی «فیتزکارالدو»، «معمای گاسپارهاوزر»، «نوسفراتوی خون آشام» و «آگوئیرا خشم خداوند» و نیز مصاحبه بلند مارک کرمود منتقد فیلم بی‌بی‌سی با هرتزوگ را به نمایش گذاشت.

جاناتان راس مجری با سابقه تلویزیونی بریتانیا، اجرای این مراسم را به عهده داشت.
وی چندی قبل به خاطر توهین به یک شرکت کننده در یک برنامه زنده رادیویی بی‌بی‌سی از کار معلق شده بود، اما پس از عذرخواهی، دوباره به کار دعوت شد.

در پایان این مراسم، فیلم مستند «برخورد در انتهای جهان» ساخته ورنر هرتزوگ که در منطقه آنتارکتیکا، جنوبی‌ترین نقطه کره زمین فیلمبرداری شده و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند امسال است، به نمایش درآمد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)