تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نشست ۱+۵ هفته آینده برگزار می‌شود

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۵ برای نخستین بار پس از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما، هفته آینده در آلمان دیدار می‌کنند.

گروه ۱+۵ متشکل از ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، مسئولیت گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران را برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان این خبر را در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد.

با این‌که مقامات سیاسی شش قدرت جهانی طی ماه های اخیر همواره در مورد تحولات برنامه هسته‌ای ایران در تماس بوده‌اند، ولی این دیدار به این خاطر که نخستین دیدار نمایندگان آن‌ کشورها پس از تغییر ریاست جمهوری آمریکا است اهمیت دارد.

این دیدار قرار است روز چهارشنبه آینده در نزدیکی شهر فرانکفورت انجام شود.

باراک اوباما، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه قول داد تا در جهت ترسیم «آینده‌ای تازه» در روابط کشورش با ایران بکوشد. با این‌حال دولت اوباما روز جمعه «هنوز همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی» را در برخورد با ایران مطرح دانسته‌است.

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان روز جمعه در یک سخنرانی از رویکرد تازه واشینگتن به تهران استقبال کرد. وی همچنین در همین روز از رهبران ایران خواست تا به خاطر مردم کشور خود، به پیشنهاد دولت جدید آمریکا برای مذاکره مستقیم پاسخ مثبت بدهند.

سخنان وزیر خارجه آلمان در حالی بیان شد که منابع آلمانی روز جمعه از قصد آن کشور در کاهش بزرگ روابط تجاری این کشور با ایران خبر دادند.

به گزارش دویچه وله، آلمان طی این هفته ضمانت‌های صادراتی خود برای شرکت‌های معامله‌کننده با ایران را به شدت کاهش داده‌است. این اقدام آلمان در پی انتقاد فزاینده از سوی ایالات متحده و اسرائیل نسبت تجارت رو به رشد آلمان و ایران صورت می‌گیرد.

صادرات آلمان به ایران در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۰۸ با رشدی ۱۰.۵ درصدی به ۳.۶ میلیارد یورو (۴.۶ میلیارد دلار) رسید.

شش قدرت بزرگ طرف مذاکره هسته‌ای با ایران، در یکی از آخرین تحولات، بسته‌ای از «مشوق‌ها» به ایران ارائه کردند تا ایران را به تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کنند.

غرب به برنامه هسته‌ای ایران به دیده تردید می‌نگرد، ولی تهران که برنامه خود را غیرنظامی و صلح‌آمیز می‌داند، همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)