تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بایدها و نبایدهای شعارهای اوباما
کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «سراب تغییر» به بررسی شعار «تغییر» اوباما در اقتصاد و سیاست خارجی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «تغییرات جزیی و روبنایی طبعاً نخواهد توانست مشکلات موجود آمریکا را حل کند. تردیدی نیست که اقتصاد جهانی- با رویکرد سرمایه داری- با فروپاشی بزرگی مواجه شده است. در واقع باید اصول و فلسفه نظام اقتصادی آمریکا دستخوش تغییر بنیادی شود.»

نویسنده سرمقاله در زمینه سیاست خارجی عمده مشکلاتی که دامن‌گیر این کشور شده را دو چالش «وجهه جهانی آمریکا» و «خاورمیانه» عنوان کرده و افزوده است: «واشنگتن باید در سیاست خود در قبال کشورهای منطقه تغییرات اساسی دهد و دست از حمایت یکجانبه رژیم صهیونیستی بردارد چرا که برای حل مسایل خود در خاورمیانه نیاز به همکاری و مساعدت کشورهای تاثیرگذار منطقه دارد و از کنار قدرت‌هایی چون ایران نمی تواند عبور کند.»

سرمقاله نویس کیهان در پایان به این نتیجه رسیده است: «تغییر در آمریکا سرابی بیش نیست چرا که در سیستم حاکمه این کشور، سیاست‌های کلی و جهت گیری ها توسط قدرت‌های سایه و پشت پرده تعیین می‌شود. اوباما- یا هرکس دیگری که رئیس جمهور می شد- دقیقا همان استراتژی و راهبردی را در پیش خواهد گرفت که جرج بوش از رئیس جمهور قبلی آمریکا دریافت کرده و به آن عمل نمود.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت شفاف‌سازی در پروژه فالکون
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پروژه صد‌میلیون دلاری فالکون، شکست یا پیروزی؟»، به پروژه فالکون که یکی از گران قیمت‌ترین پروژه‌های مخابراتی ایران به‌شمار می‌آید، اختصاص یافته است.

دنیای اقتصاد در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «برای نخستین بار اعلام شده که کمبودهای پهنای باند اینترنت با اجرای این پروژه جبران می‌شود. پیش از این مسوولان وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت، مکررا از نداشتن مشکل پهنای باند کشور سخن گفته بودند. »

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌نویسد: «کاربران اینترنت طی سال‌های اخیر با بیشترین قطع و وصل و سرعت پایین اینترنت روبه‌رو بوده‌اند. مسوولان وزارت ارتباطات و زیرساخت البته همواره این مشکلات را یا به گردن لنگرهای کشتی انداخته‌اند یا آن را به شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت نسبت داده‌اند. در مقابل شرکت‌های خصوصی در مواجهه با کاربران همواره مشکلات اینترنت را ناشی از ضعف خطوط مخابراتی عنوان کرده‌اند.»

دنیای اقتصاد در ادامه پرسیده است: «به راستی مسئولان وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت باید به این موضوع پاسخ دهند که نتایج ملموس این پروژه گران قیمت، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی امروز برای مردم ایران چیست؟ این پروژه بر اساس کدام نیاز طراحی و اجرا شده آن هم در شرایطی که مسوولان ارشد وزارت ارتباطات همواره از فقدان مشکل عمده در این بخش سخن می‌گفتند؟ چرا اطلاعات این پروژه به طور شفاف با رسانه‌ها و مردم در میان گذاشته نمی‌شود؟»

متن کامل سرمقاله

اشکالات حقوقی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «چالش‌های قانونی صندوق هدفمندکردن یارانه‌ها» ماده ۹ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را مورد انتقاد قرار داده است.

سرمقاله نویس این روزنامه نوشته است: «ماده ۹ لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، مخالف صریح قانون اساسی است. درآمدهای حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها در واقع جزء منابع مالی دولت محسوب می‌شود و طبق مواد ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی باید زیرنظر دولت باشد و دقیقاً طبق مصارفی که مجلس تعیین می‌کند به مصرف برسد.»

سرمایه در ادامه می‌افزاید: «اما براساس ماده ۹ لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها صندوقی تشکیل می‌شود که منابع حاصله بر اساس اساسنامه آن به مصرف خواهد رسید و مسئولان این صندوق جز به هیات امنای آن پاسخگو نخواهند بود. بنابراین تشکیل چنین صندوقی می‌تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. از جمله اینکه باعث ایجاد رانت‌های سیاسی و غیرسیاسی برای دولت‌های وقت شود.»

نویسنده در پایان آورده است: «درآمدهای حاصل از هدفمندکردن به عنوان منابع عمومی دولت باید زیرنظر مجلس، خرج شود. ماده ۹ باعث خواهد شد منابع عمومی دولت خارج از شمول مصرف شود و این خلاف قانون اساسی است.»

متن کامل سرمقاله

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)