تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

ایران کشوری بحران‌خیز است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ایران شاخصه‌های یک کشور بحران‌خیز را دارد.

از نظر کارشناسان سیاسی این مرکز، ایران از لحاظ حوادث طبیعی و شاخصه‌های سنجش ضرایب امنیتی، جزء کشور‌های بحران‌خیز خاورمیانه محسوب می‌شود.

نتیجه تحقیقات این مرکز، امروز چهارشنبه در ۱۲ صفحه با عنوان «بررسی نقش و جایگاه دفاع غیرعامل در دیپلماسی امنیتی ایران» منتشر شده است.

«پدافند عامل در حال حاضر به تنهایی قادر به مقابله با تسلیحات آفندی پیشرفته جهت جلوگیری از آثار ویرانگر آنها بر مراکز استراتژیک نیست»

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها که در تهیه این گزارش نقشی اساسی دارد، «مجاورت سرزمینی با نیروهای نظامی آمریکا و ناتو و تمرکز دکترین براندازی نرم برای گسترش تنش‌های اجتماعی» را از مهمترین شاخصه‌های نا امنی در جمهوری اسلامی برشمرده است.

کارشناسان این مرکز با توجه به این تهدید‌ها توصیه کرده‌اند که مقام‌های نظامی ایران باید در اندیشه «دفاع چندجانبه و دوچندان» باشند.

نتایج این تحقیق، همچنین نشان می‌دهد که نیرو‌های نظامی ایران برای مقابله با این تهدیدات باید از «مهندسی مناسب دفاع کلاسیک، دفاع غیرعامل و دکترین عملیات نامتقارن» بهره بگیرند.

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها در عین حال هشدار داد که «پدافند عامل در حال حاضر به تنهایی قادر به مقابله با تسلیحات آفندی پیشرفته جهت جلوگیری از آثار ویرانگر آنها بر مراکز استراتژیک نیست.»

«مجاورت سرزمینی با نیروهای نظامی آمریکا و ناتو و تمرکز دکترین براندازی نرم برای گسترش تنش‌های اجتماعی، از مهمترین شاخصه‌های نا امنی در جمهوری اسلامی برشمرده شده است

این دفتر در بخش دیگری از تحقیقات خود «توسعه و تدوین نظام جامع دفاع غیرعامل» را یکی از ضروری‌ترین مسائل امنیتی در ایران اعلام کرده است.

مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی در عین حال از «ابهام امنیتی در دیپلماسی باراک اوباما و انعقاد توافق‌نامه‌های دفاعی برون سیستمی میان آمریکا و کشورهای منطقه» به عنوان تهدید‌های دیگر جمهوری اسلامی یاد کرده است.

بر اساس تعریف مرکز پژوهش‌های مجلس، «پدافند غیرعامل، مجموعه اقدامات بنیادین و زیربنایی را شامل می‌شود که در صورت کاربست مناسب در ساختار دفاع ملی می‌تواند ضرایب امنیتی نظام را ارتقا دهد که بر هفت اصل استتار، اختفا، پوشش، فریب، جدایی و پراکندگی، مقاوم‌سازی و اخطار به موقع استوار است.»

اصل گزارش را بخوانید

Share

نظرهای خوانندگان

...و عامل اصلی بحران برانگیز، نظام جمهوری اسلامی است!

-- نصرالله رفعت رکنی ، Jan 28, 2009

با سلام
ایکاش آقایان بجای اینهمه افکار توطئه گونه نسبت به رفتار کشورهای غربی کمی در جهت رفاه و آسایش ملت سرمایه گذاری میکردند و سیاست تنش زدائی را ادامه میدانند آنوقت لازم نبود که اینهمه از وجود آمریکا در کنار خود وحشت داشته باشند. دولت ایران اگر در جهت خواست مردم حرکت کند - نه آن ده درصد خودی ها- دیگر لازم نبود از وجود هیچکس هراسی داشته باشد. لازم نیست که غربی ها کاری کنند فقط کافیست یک دوره دیگر احمدی نژاد رئیس جمهور شود تا مملکت به کل نابود شود . این آقا خودش بلد است که چگونه کشور را به بحران و نابودی بکشاند.
دشمن دانا بلندت می کند
بر زمينت می زند نادان دوست

-- الیاس ، Jan 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)