تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض کروبی به دخالت نظامیان در انتخابات

مهدی کروبی با انتشار نامه‌ای نسبت به دخالت نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعتراض کرد.

نامه آقای کروبی که در اعتراض به سخنان حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح ایران نوشته شده، امروز چهارشنبه در روزنامه اعتماد ملی به چاپ رسیده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه خود آقای فیروز آبادی را متهم کرده است که «ریاست ستاد نظامیان دخالت‌کننده در انتخابات» را بر عهده گرفته‌ است.

حسن فیروز‌آبادی روز گذشته طی سخنانی گفته بود که «دولت احمدى‌نژاد نشان داد ریاست جمهورى ظرفیت کارى بسیار بالایى دارد.»

این مقام نظامی همچنین، تصدی پست ریاست جمهوری را برای افراد کهن‌سال مناسب ندانسته است.

آقای کروبی در اعتراض به این اظهارنظر، خطاب به آقای فیروز‌آبادی آورده است: «مگر کشور، قانون ندارد که شما از شرایط سنی انتخاب‌شوندگان سخن می‌گویید و چهار ماه قبل از انتخابات، به صورت قاطع از اشتباه بودن تلقی کسانی سخن می‌گویید که گمان می‌کنند دوره یک رئیس‌جمهور به پایان رسیده است؟»


اظهارات آقای فیروزآبادی در خصوص دولت محافظه‌کار محمود احمدی‌نژاد، یک ماه پس از آن‌که دولت نهم نشان عالی استقلال را به وی اعطا کرد، ایراد می‌شود.

آقای احمدی‌نژاد در مراسم اعطای این نشان گفته بود که «سردار سرلشگر فیروزآبادی نماد و سنبل یک انسان بسیجی است.»

در نامه رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خطاب به آقای فیروزآبادی آمده که « شما به گونه‌ای سخن گفته‌اید که قرار است انتصابی صورت گیرد و مردم فهیم ایران، نقشی در تعیین رئیس‌جمهور ندارند.»

انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران قرار است ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار شود.
مهدی کروبی تنها فردی است که نامزدی خود در این دوره از انتخابات را اعلام کرده است.

آقای کروبی در نامه خود تصریح کرده که در ماه‌های اخیر «سخنان عجیب» از سوی برخی فرماندهان نظامی نسبت به جریان‌های سیاسی شنیده است.

وی نامی از این فرماندهان نبرده، اما افزوده است که «تصور می‌کردم مدعیان پیروی از رهبری و داعیه‌داران دلسوزی برای نظام، بیش از دیگران مراقبت خواهند کرد که رفتارهای حذفی به حداقل برسد. اما ظاهرا تصور اینجانب از برخی وفاداری‌ها و پایبندی‌ها دقیق نبود.»

«شما به گونه‌ای سخن گفته‌اید که قرار است انتصابی صورت گیرد و مردم فهیم ایران، نقشی در تعیین رئیس‌جمهور ندارند»

آقای کروبی در پایان نامه خود از رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح ایران سئوال کرده که «آیا گمان نمی‌کنید که سخنان اخیر شما و موارد مشابه آن، هم خوراک کافی برای دشمنان درست می‌کند؟»

مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم ایران که سال ۱۳۸۴ برگزار شد، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای از دخالت نیرو‌های سپاه و بسیج در حمایت از یک نامزد خاص اعتراض کرده بود.

سی‌ام دی ماه سال‌جاری نیز سردار عبدالله عراقی، فرمانده سپاه تهران طی سخنانی خواستار حمایت نیرو‌های بسیج و سپاه از دولت محمود احمدی‌نژاد شده است.
سردار عراقی گفت که نیروی مقاومت بسیح باید از «وزرا، دولت و احمدی‌نژاد» حمایت کنند.

به گفته این مقام ارشد سپاه، نیرو‌های سپاه پاسداران و مقاومت بسیج به این خاطر که آیت‌الله علی خامنه‌ای از احمدی‌نژاد حمایت کرده است، موظف هستند که پشت سر وی حرکت کنند تا «این دولت حزب‌اللهی موفق شود و مردم امیدوار شوند.»

دخالت نیرو‌های نظامی در سیاست و فعالیت‌های انتخاباتی در ایران ممنوع است، اما فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند که ماموریت دارند که تحت هر شرایطی نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنند.

برخی جریان‌های سیاسی در ایران معتقدند که نیرو‌های مقاومت بسیج و سپاه پاسداران در انتخابات دخالت می‌کنند، اما فرماندهان سپاه این اظهارات را رد می‌کنند.

Share

نظرهای خوانندگان

درود بر شیخ مهدی کروبی که در این فضای خفقان در برابر یک سپاهی می ایستد و به دهانش می کوبد. دست مریزاد

-- عیسی ، Jan 28, 2009

این ادم هر چقدر که لر باشه، و به عقیده خیلی ها پرستیژ ریاست جمهوری نداشته باشه، اما واقعا می شه از این جرات و شجاعت ش گذشت؟
واقعا کدوم یکی از نامزدهای اصلاح طلبان جرات این طور حرف زدن رو دارن؟

-- احسان ، Jan 29, 2009

دوستان محترم یه کمی واقع بین باشید..ریاست جمهوری یه کشور صرفا به داشتن دل و جیگر ختم نمیشه..باید از همه نظر صلاحیت داشت..من خودمم از طایفه لر هستم ولی واقعا کروبی از هیچ نظر صلاحیت نداره

-- مازیار ، Mar 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)