تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اوباما از مردم ایران عذرخواهی کند»

محمود احمدی‌نژاد از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواست که از مردم ایران عذرخواهی کند.

آقای احمدی‌نژاد دلیل این عذرخواهی را «جنایات ۶۰ ساله آمریکا علیه مردم ایران» اعلام کرده است.

رئیس جمهوری ایران در سخنانی در جمع مردم استان کرمانشاه در غرب ایران که به طور زنده از تلویزیون دولتی پخش می‌شد، با مخاطب قرار دادن مقام‌های آمریکایی اعلام کرد: «شما در ۶۰ سال گذشته در برابر مردم ایران ایستاده‌اید.»


رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که تغییر در سیاست خارجی آمریکا زمانی مورد پذیرش است که در آن «از ملت ایران عذرخواهی کنند و تلاش نمایند این سابقه سیاه خود و جنایاتی را که علیه ملت ایران مرتکب شده‌اند، جبران کنند.»

سخنان آقای احمدی‌نژاد در شرایطی بیان می‌شود که اوباما در نخستین مصاحبه رسمی خود اعلام کرده بود، در صورتی‌ که ایران مشت خود را باز کند، وی دست خود را به سوی جمهوری اسلامی دراز خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران همچنین از آقای اوباما خواست تا سیاست آمریکا را «نه تاکتیکی که از پایه و اساس، متحول کند.»

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا «به جهنم واصل» شود.

«تغییر در سیاست خارجی آمریکا زمانی مورد پذیرش است که تلاش نمایند این سابقه سیاه خود و جنایاتی را که علیه ملت ایران مرتکب شده‌اند، جبران کنند»

آقای احمدی‌نژاد همچنین سیاست‌های هشت ساله دولت بوش را «کثیف‌ترین و جنایت‌بارترین سیاست‌هایی» دانست که در دوران اخیر اجرا شده است.

دولت جدید آمریکا در دو هفته گذشته، همواره از رویکرد تازه کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی خبر داده است.

روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده پس از انقلاب ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان‌گیری دیپلمات‌های آن توسط «دانشجویان پیرو خط امام»، قطع شده است.

Share
در همین رابطه:
ایران «مشت گره کرده» را باز کند

نظرهای خوانندگان

آیا نمی شد این حرفها را به آرامی و همراه با نزاکت پشت میز مذاکره زد ؟!! این آقایون سودشان در فحاشی و قطع رابطه با آمریکاست ، اصلا" چه دلیلی وجود دارد که اینها دست از منافعشان بردارند و با آمریکا صلح کنند ؟

-- سوشیانس ، Jan 28, 2009

من طرفدار عادی سازی روابط هستم اما انصافا آمریکا کارهایی را کرده که که عذرخواهی لازم دارد. از جمله آنها انهدام هواپیمای مسافربری و مدال دادن به عامل آن!
همکاری با صدام در جنگ علیه مردم ایران.
من سخنرانی های آقای بوش را که نگاه می کردم. ایشان می گفتند ما با مردم ایران مشکل نداریم و در مقابل دولت ایران ایستادیم! همین دیروز خواستم یک ویدئو موزیک را در گوگل ببینم با کمال تعجب دیدم برای ای پی کشورم مسدود است!
می خواهم بپرسم آقای بوش ، آقای اوباما آیا با ویدئو موزیک می شود بمب اتم درست کرد؟
چرا عوام فریبی می کنید؟!

-- مصطفی ، Jan 28, 2009

زمان شاه بیشتر روحانیون از جمله آیت الله بروجردی میدانستند که سیاست کار آنها نیست و آنها باتوجه به عقاید و کردارشان نمی توانند مسئول مستقیم یا غیر مستقیم مقامات سیاسی از قبیل ریاست جهموری، نخست وزیر باشند چرا که باید بخاطر مسائلی مانند بی حجابی اعمال زور بکنند. این را آیت الله بروجردی میدانست. برای خمینی اما وسوسه قدرت آنقدر مهم بود که تفسیری از دین داشته باشد که قدرت را به بهای سنگین برای مردم بدست بیاورد و آورد. حجاب را اجباری کردند و همه گونه اعمال خارج از عرف و قانون بشری را با توسل به اسلام اعمال کردند. از جمله کارهای دیگری اینها انجام میدهند توسل به سازمان ها و نهاد های بین المللی آنجا که به نفع شان است. مثلا خواستار تروریست شناخته شدن جمهوری اسلامی می شوند اما از اینکه خود تروریست برای ترور بختیار بفرستند جای ایراد نیست. اول انقلاب هم بی مهابا خواستار به دادگاه راسل بردن گروگانهای آمریکایی بودند و امروز خواهان عذرخواهی آمریکا هستند. حال اگر آمریکا بخاطر گروگانگیری اعضای سفارتش توسط دولت ایران خواستار این عذرخواهی باشد باز قابل فهم است اما اینکه احمدی نژاد خواستار عذرخواهی آمریکا باشد قابل فهم نیست. گروگانگیری جنایت است اما دخالت در امور کشور دیگر برای تامین منافع خود امری عادی در جهان سیاست است و آمریکا در گذشته برای جلوگیری از کمونیزم کودتای 28 مردار را براه میاندازد و جمهوری اسلامی همین امروز بر خلاف خواست اکثریت فلسطینیان با شاخ کردن حماس صدها فلسطینی را به کشتن میدهد و این کار را جنایت نمیداند در حالی که از نظر من جنایت است. جمهوری اسلامی تمامی مفاهیم سیاسی دنیا را گاه حتا آنچنانکه کودکی به خنده بیافتد به نفع خود تفسیر می کند یا تغییر میدهد مثل مخالفت با شیرین عبادی که نگاهی جهانی به مساله حقوق بشر دارد و ارائه "حقوق بشر اسلامی" که در آن شلاق و چشم در مقابل چشم و سنگسار نیز منظور شده است.

-- محسن کردی ، Jan 28, 2009

من نمیدانم تا کجا میخواهیم این داستان مضحک عذر خواهی امریکا از ایران را کش بدهیم. ایا در ان صورت ایران نباید از امریکا به خاطر به اسارت دراوردن دیپلماتهایش که به رو دارای مصونیت دیپلماتیک بودند عذر بخواهد. ایا ایران نباید از ملت امریکا برای فحاشی ها و 30 سال پرچم سوزانی عذر بخواهد. پرچم نماد یک ملت است و برای هر ملتی محترم. مشکل داشتن با یک دولت مجوز سوزاندن پرچم ان ملت نیست. نباید فراموش کرد که اگر فشارهای امریکا پس از جنگ دوم جهانی نبود استالین هرگز به ترک اذربایجان ایران راضی نمیشد و الان گربه نقشه ایران بدون سر بود.
کشورهایی مانند ژاپن و ویتنام با ان سابقه قبلی رابطه بسیار خوبی با امریکا برقرار کرده اند چون به دنبال منافع ملی اشان هستن و نه انتقام گیری های حیدری نعمتی چاله میدانی.

-- Ali ، Jan 28, 2009

ایشون با زبان مخصوص بوش با اوباما حرف میزنه . انتظار سیاست هم از این اقا نیست. اوباما هم میتونه بگه به خاطر اشغال سفارتمون عذر خواهی کنید. و داستان دعوا ادامه پیدا کنه تا ابد .

-- امیر ، Jan 28, 2009

آقای "مصطفی" دوست عزیز سلام
فقط جهت یادآوری عرض میکنم. دولت آمریکا از ملت ایران برای کودتای 28 مرداد رسما عذر خواهی کردند و این مطلب قابل اثبات است.
در مورد هواپیما تمام خسارت به ایران پرداخت شده و آنها مراتب شرمندگی رو اعلام کردند.
در مورد حمایت از صدام باید عرض کنم که ماجرای مک فارلین را مطالعه کنید. اگر موشکهای آمریکائی نبود الان شرایط جور دیگری بود.
شما را به حمله به سفارت آمریکا رجوع میدهم. این بزرگ ترین حماقت ممکن بود. دور از شان ملت ایران و خارج از نزاکت دیپلماتیک این یعنی اعلام جنگ به آمریکا. کشتن سربازان آمریکا در لبنان و عربستان. اینها نمونه هائی از کارهای ایران است که دولت ایران باید از آمریکا عذر خواهی کند. در دوران خاتمی وقتی موضوع کشتن 13 نفر در مزار شریف اتفاق افتاد ایران قصد حمله به افغانستان را داشت که اگر تهدید اتمی پاکستان نبود الان افغانستان جزی از خاک ما بود. یه سوزن به خودمان بزنیم یه جوال دوز به دیگران. ما این بازی را شروع کردیم. حالا چرا انتظار داریم که آمریکا ان را تمام کند.

-- الیاس ، Jan 29, 2009

آن موقع احمدی‌نژاد به همراه میردامادی (دبیر جبهه مشارکت) و اصغرزاده از اصلاح طلبان و چند نفر دیگر اعضای اولین شورای مرکزی دفتر تحکیم بودند.بحث تسخیر مطرح میشود و همه موافقت میکنند غیر از احمدی‌نژاد! حالا همه پشیمانند غیر از احمدی‌نژاد!! سیاست است دیگر. البته اینها الان فهمیده اند چه اشتباهی کرده اند دلیلش را میتوانید در برخورد جدی پلیس با دانشجویان در جریان غزه ببینید.
من معتقدم دولت آمریکا باید برای کودتای سیاه 21 ملیون دلاری و جریان 16 آذر و .. از مردم ایران عذر خواهی کند همین طور دولت ایران برای حمایت از گروگان گیری و آتش زدن پرچم آمریکا و... از مردم آمریکا معذرت بخواهد.

-- هادی ، Jan 29, 2009

خیلی خوبه که آقای احمدی نژاد این همه طرفدار پیدا کرده. چنین ملتی را چنان رییس جمهوری باید. دایم در حال جوک گفتنه.

-- N ، Jan 29, 2009

زمان آقای کلینتون این عذر‌خواهی انجام شد، شاید وقت اون رسیده آقایون از طزرف خودشون نه مردم ایران، به‌خاطر فتوای سلمان رشدی، به‌خاطر انکار کامل هولوکاست و هم مردم ایران به‌خاطر گورستان خاوران، کش‌دادن جنگ هشت‌ساله، توهین به موسیقی، هنر و آثار کهن فرهنگ تمدن این مرز و بوم، کشتار هموطنان کرد، محرومیت مزدم سیستان در قرن بیست‌ویکم و .... عذرخواهی کنند!

-- خاطره‌ها ، Jan 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)