تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

هشدار به رهبران عرب در خصوص خطر اسرائیل
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «هشداری تکان دهنده برای ملت‌های عرب و مسلمان» نسبت به گسترش سیاست‌های اسرائیل علیه کشور‌های مسلمان منطقه به رهبران عرب هشدار داده است.

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با برشمردن برخی «توطئه‌ها» که از سوی اسرائیل علیه رهبران عرب صورت گرفته، می‌نویسد: «اگر (اعراب) در باب معرفی خطرات روزافزون صهیونیسم جهانی تردید کنند و تعلل ورزند، این صهیونیست‌ها هستند که پیشدستی کرده و خطرات موهومی را مطرح می‌کنند تا بر خطر اسرائیل سرپوش بگذارند.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «ملت‌های مسلمان و به ویژه اعراب لازم است این واقعیت‌های عینی و ملموس را دقیقا مدنظر قرار دهند و به این نکته‌های حیاتی توجه خاصی داشته باشند که صهیونیست‌ها قدم به قدم ولی بسیار پرشتاب و با برنامه‌ریزی سعی دارند انگاره سازی کنند و اهداف خود را در پوششی فریبکارانه به خورد سران بی‌افتخار عرب دهند.»

جمهوری اسلامی در پایان نتیجه می‌گیرد: «اسرائیل با این اقدام خود سعی دارد سران عرب را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و پل‌های ارتباطی میان حکومت‌های عرب و ملت‌های عرب و مسلمان را ویران کند. همین احساس بی‌وزنی و بی‌اعتباری اعراب زمینه‌های تحقق سایر اهداف اشغالگران را فراهم می‌سازد.»

متن کامل سرمقاله

نگرانی از «وضعیت هشدار» هوای شهر تهران
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «شهر دود گرفته» به موضوع آلودگی شدید هوای تهران پرداخته است.

این روزنامه در ابتدای سرمقاله خود می‌پرسد که «به راستی چرا نمی‌توان حتی در برخی روزهای آفتابی نیز آسمان آبی را به وضوح دید؟ به نظر شما پناهگاه بیماران تنفسی در این شهر آلوده کجاست؟ چرا تهران با این طبیعت بی‌نظیر باید مکانی باشد که هرکسی به خاطر آلودگی هوایش آرزوی فرار کردن از آن را داشته باشد؟»

سرمقاله نویس این روزنامه در ادامه می‌آورد که «بخش اعظمی از آلاینده‌ها متعلق به خودروها و به خصوص خودروهای فرسوده است که بیش از حد معمول سوخت مصرف می کنند و به دلیل کهنه بودن، مقدار زیادی مواد آلاینده وارد هوا می‌کنند.»

به اعتقاد نویسنده سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری «در حالی که از چندسال قبل یک برنامه ۱۰ ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شده ولی مجریان به صراحت اعلام کرده‌اند که تاکنون تنها نیمی از اهداف این برنامه تامین شده و حدود ۱۵ تا ۲۰ سال طول می کشد که نتایج مثبت این برنامه احساس شود.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از برخی آمار‌های نادرست دولت نهم
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «شما را به خدا به آمارها رحم کنید!» از ارائه برخی آمار‌های غلط از سوی مسئولان دولت نهم انتقاد کرده است.

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه «یکی از ویژگی‌های غیرقابل انکار دولت نهم، تلاش برای متفاوت نشان دادن خود نسبت به دولت‌های گذشته است. این تلاش، گاه تا آنجا پیش می‌رود که گویی دوره سه ساله اخیر، قطعه‌ای کاملا مجزا از دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران است.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد که «مسئولان دولتی که از اثبات بهبود وضعیت معیشتی مردم عاجز هستند به صورت مرتب آمارهایی ارائه می‌نمایند که برای بسیاری از مردم و نخبگان قابل اندازه‌گیری نیست و تنها رضایت خاطر مسئولان آماردهنده و مدعیان متفاوت بودن سه سال اخیر با تمام سال‌های گذشته را به دنبال دارد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس روزنامه آفتاب یزد «برخی آماردهی‌ها تا آنجا که برای مالیدن پوزه دشمنان خارجی دولت به خاک و بستن دهان منتقدان داخلی باشد قابل تحمل است. اما خطر از آنجا آغاز می‌شود که همین آمارها کم‌کم، مورد باور آماردهندگان قرار گیرد و روابط سیاسی و اقتصادی را در داخل و خارج کشور تنظیم نماید.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند که «شاید بهتر باشد که حامیان دولت به صورت دقیق ، حوزه تبلیغات و رجزخوانی را از حوزه کارشناسی و آماردهی تفکیک کنند. آنها به حمدالله از تعداد کافی تریبون و سخنگو برای اثبات متفاوت بودن دولت برخوردارند. پس لطف کنند به آمارهای سرنوشت‌ساز رحم کنند و اجازه ندهند که آمارها بازیچه اهداف سیاسی و تبلیغاتی قرار گیرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «درباره اصلاحیه بودجه سال ۸۷»
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ریشه‌های ترافیک کم سابقه تهران»
● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «دوقطبى دهه چهارم»
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «رکود اقتصاد ملی و بخش مسکن»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)