تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جایزه ستوده را همسرش دریافت کرد

رضا خندان همسر نسرین ستوده به نمایندگی از وی جایزه حقوق بشر بنیاد زودتیرول در سال ۲۰۰۸ را دریافت کرد.

پاسپورت خانم ستوده چهارشنبه گذشته هنگامی که قصد داشت به همراه همسر و دو فرزندش راهی ایتالیا شود، از سوی ماموران امنیتی توقیف شد و وی نتوانست از ایران خارج شود.

در مراسمی که شب گذشته در شهر «مرانو»ی ایتالیا برگزار شد، پیش از دریافت این جایزه، فیلم ویدئوی سخنرانی خانم ستوده و متنی که وی برای شرکت کنندگان در این مراسم آماده کرده بود، پخش و خوانده شد.

خانم ستوده در پیام خود گفته است که تلاش‌های فعالان جنبش دانشجویی، کارگری، معلمان، زنان و اقلیت‌های قومی در ایران با «چالش‌های بزرگ قضایی مواجه» است.

به اعتقاد وی، وجود برخی قوانین که می‌تواند فعالان سیاسی و اجتماعی را «به عنوان محارب مورد محاکمه قرار دهد و حکم اعدام برای آنها صادر کند» یکی از مشکلات فعالان مدنی در ایران است.

این وکیل در بخش دیگری از پیام خود آورده که در ایران «وکلای مدافع فعالان اجتماعی خود با تضییقات فراوانی روبرو هستند.»


خانم ستوده همچنین به وضعیت جنبش زنان در ایران اشاره کرده و افزوده است که فعالان حقوق زن در جمهوری اسلامی، با هزینه‌هایی هم‌چون «دستگیری، احضار، حکم محکومیت و ممنوع الخروجی» مواجه بوده‌اند.

آخرین مورد از ممنوعیت خروج فعالان حقوق زن در ایران به ممنوعیت خروج خانم ستوده در چهارشنبه گذشته باز می‌گردد.

پیش‌تر، از خروج چهار تن دیگر از فعالان کمپین یک میلیون امضا از جمله؛ منصوره شجاعی، پروین اردلان، طلعت تقی‌نیا و سوسن طهماسبی جلوگیری شده بود.

نسرین ستوده کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی است. وی با روزنامه‌هایی چون جامعه، توس و صبح امروز همکاری داشته و در زمینه حقوق کودکان نیز با انجمن حمایت کودکان همکاری می‌کند.

ستوده اکنون عضو کانون مدافعان حقوق بشر است و تاکنون وکالت فعالان حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان آزار دیده و در آستانه اعدام را بر عهده داشته است.

وی وکالت شماری از فعالان جنبش زنان ایران و کمپین یک میلیون امضا، از جمله پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، جلوه جواهری، مریم حسین‌خواه، ناهید کشاورز، امیر یعقوب‌علی و دلارام علی را هم به عهده داشته است.

Share
در همین رابطه:
نسرین ستوده ممنوع‌الخروج شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)