تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض ایران به «سیاست‌ دوگانه» بریتانیا

ایران از بریتانیا و وزیر خارجه این کشور خواست که به «سیاست‌های دوگانه» خود در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی پایان دهند.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان اخیر دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا را «سیاستی دوگانه و گزینشی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای» دانسته و به رهبران این کشور توصیه کرد که به «تعهدات اتمی» خود عمل کنند.

به گفته آقای قشقاوی، سخنان میلیبند در واقع «فرار بریتانیا از اجرای معاهده ان‌پی‌تی» است.

وی همچنین دولت بریتانیا را به «اتهام‌زنی به دیگران در جهت فریب افکار عمومی جهان» متهم کرد.

پیمان منع گسترش سلاح‌ اتمی (ان‌پی‌تی) پنج عضو دائم شورای امنیت را به عنوان دارنده سلاح‌های اتمی در جهان به رسمیت شناخته است.
چین، روسیه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه پنچ قدرت اتمی هستند که بر اساس این معاهده باید مانع از گسترش تجهیزات اتمی در جهان شوند.


آقای قشقاوی همچنین با ابراز تردید از گزارش‌ها درباره کاهش ۲۰ درصدی توان اتمی بریتانیا طی ۱۲ ماه گذشته، گفت که این کشور در راه‌ندازی و تجهیز تاسیسات اتمی اسرائیل نقش داشته است.
به اعتقاد سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اقدام بریتانیا «ناقض مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است.

اعتراض ایران به مواضع اخیر وزیر خارجه بریتانیا در حالی صورت می‌گیرد که در هفتم آذر ماه امسال وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار جفری آدامز سفیر این کشور در تهران از اظهارات «خصمانه، تحریک برانگیز و تفرقه‌افکنانه» دیوید میلیبند علیه جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده بود.

این انتقاد چند روز پس از آن‌که آقای میلیبند از کشور‌های حوزه خلیج‌ فارس خواست تا مانع فعالیت‌های هسته‌ای ایران شوند و تهران هسته‌ای را «بزرگترین خطر» برای خاورمیانه دانست، صورت گرفت.

Share
در همین رابطه:
«اعراب به ایران فشار بیاورند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)