تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تحلیل پیامد‌های اقدام تروریستی در بمبئی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «آدرس‌هاى دقیق‌تر از رخداد بمبئى» به بررسی پیامد‌های این حادثه تروریستی پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس کیهان «یکی از مهمترین پیامدهای حوادث ششم آذر بمبئی افزایش شدید فشار بر دولت پاکستان برای تن دادن به همکاری مطلق با نیروهای نظامی آمریکاست.»

کیهان همچنین می‌نویسد که یکی دیگر از پیامد‌های حوادث بمبئی «تشدید اختلافات و تنش‌ها میان هند و پاکستان است.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود می‌آورد:‌ «یکی از تبعات تحولات بمبئی پناه بردن بیشتر دو دولت اسلام آباد و دهلی نو به مقامات واشنگتن بوده است. در این میان هندی‌ها به امید دست یافتن به موقعیت بهتر در تحولات بین‌المللی و پاکستانی‌ها از ترس مواجه شدن با خطرات بزرگ به آمریکایی‌ها پناه آورده‌اند.»

سرمقاله نویس این روزنامه می‌افزاید:‌ «تضعیف دستگاه سیاسی و امنیتی پاکستان یکی از آثار راهبردی تحولات بمبئی است. پیش از این اعلام شده بود که سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) تجزیه و بخش سیاسی و راهبردی آن به وزارت کشور منتقل شده است.»

کیهان در پایان نتیجه می‌گیرد که «آمریکایی‌ها قطعاً در حوادث بمبئی نقش اساسی داشته‌اند. این نقش ممکن است مطلق و یا مشترک باشد. یعنی احتمال دارد آمریکایی‌ها رأساً این عملیات را طراحی و اجرا کرده و یا خود طراحی کرده و با کمک کشور یا کشورهای دیگر به اجرا گذاشته باشند.»
متن کامل سرمقاله

بررسی فعالیت‌های موساد در جمهوری آذربایجان
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «موساد در آذربایجان چه می‌کند» به بررسی نقش سازمان جاسوسی موساد در جمهوری آذربایجان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «نفوذ سرطانی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در جمهوری آذربایجان ابعاد نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است. اگرچه افکار عمومی گروه‌های سیاسی و نیروهای مستقل نسبت به آثار و تبعات این نفوذ روزافزون به شدت احساس خطر می‌کنند.»

جمهوری اسلامی همچنین می‌نویسد که «هدف اصلی موساد جستجو برای راه‌های میان‌بر است که معمولا با شناسائی افراد ضعیف‌النفس درون ساختار قدرت و مهره چینی برای دستیابی به یک شبکه خبرچینی و جاسوسی در حاکمیت جمهوری آذربایجان به اجرا درآمده است.»

این روزنامه می‌آورد که «موساد توانسته است نقش اصلی در حفاظت از الهام علی‌اف رئیس جمهور این کشور را برعهده بگیرد و در عین حال با تحریکات قومی ـ نژادی برروی زمینه‌های واگرائی نسبت به همسایگان این جمهوری گام بردارد.»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رکود پنهان در اقتصاد ایران»
● سرمقاله روزنامه کارگزاران با عنوان «ظهور و افول طرح دولت وحدت ملی»
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «منابع مالی بیمه زنان خانه‌دار»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اقتصاد در مستطیل سبز»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)