تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مرگ ۴۸۱ بیمار قلبی در تهران طی یک هفته

منابع رسمی در ایران اعلام کرده‌اند که در هفته گذشته ۵۴۹ نفر در تهران بر اثر بیماری‌های قلبی، ریوی و تنفسی جان خود را از دست داده‌اند.

آن‌‌طور که خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بهشت زهرای تهران گزارش کرده، در این مدت، ۴۸۱ نفر بر اثر شدت یافتن نارسایی‌های قلبی جان باخته‌اند.

به اعتقاد برخی کارشناسان محیط زیست «این موضوع بی‌ارتباط با افزایش آلودگی هوای» این شهر نیست.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان مرگ و میر‌ها در گروه سنی سالمندان بوده که میانگین سنی اکثر آنها بین ۶۳ تا ۷۵ سال بوده است.

مرگ این تعداد در حالی رخ داده که هوای تهران در هفته گذشته در شرایط «بسیار ناسالم» و «هشدار» قرار داشته است.

بیمارستان‌ها و اورژانس‌های این شهر هم‌اکنون به حال آماده باش در‌آمده‌اند و شهرداری تهران نیز امروز پیشنهاد کرده که مدارسی که در مناطق آلوده قرار دارند، تعطیل شوند.

همچنین شهرداری تهران پیشنهاد داده که به منظور کاهش آلودگی هوا ساعت شروع به کار کارخانجات و مراکز نظامی ساعت شش و نیم صبح، ادارات و سازمان‌های دولتی هفت و نیم، مدارس و دانشگاه‌ها هشت و نیم و کسبه و بازار نیز بین ۹ و نیم تا ۱۰ صبح باشد.


مقام‌های بهداشتی تهران در روز‌های اخیر به خردسالان، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان توصیه کرده‌اند که از رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

دفتر بررسی آلودگی هوای سازمان حفاظت از محیط زیست هم امروز اعلام کرده که ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه شخصی است که در سطح این شهر تردد می‌کنند.

افزایش مجدد میزان منوکسید کربن، هوای تهران و شدت یافتن آلودگی هوا برخی از مناطق این شهر را در شرایط خطرناکی قرار داده است.

شدت یافتن آلودگی هوا باعث شد تا کمیته تعیین شرایط اضطرار بار دیگر صبح امروز در استانداری تهران تشکیل شود.

کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی هم روز گذشته با بیان اینکه آلودگی هوا در مرگ و میر بیماران قلبی و تنفسی موثر است، خواستار معرفی دستگاه‌های آلوده کننده هوا به قوه قضائیه شده است.

آلودگی هوای شهر تهران در فصل‌های پاییز و زمستان به بالاترین میزان خود می‌رسد. چرا که در بیشتر روزهای این فصول، پدیده‌ای موسوم به وارونگی (Inversion) به همراه نوزیدن باد و شرایط پایدار جوی، موجب افزایش میزان آلودگی هوای تهران می‌شود.

«وارونگی دما»، به قرار گرفتن هوای سرد در لایه‌های پایین جوی و هوای گرم در لایه‌های بالایی جو اطلاق می‌شود که مانع از تهویه و جریان طبیعی عمودی هوای شهر می‌شود.
پدیده وارونگی به همراه محاصره شدن شهر تهران توسط کوه‌های بلند از سه جهت، سبب انباشته شدن آلاینده‌ها در هوای شهر تهران است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده،‌ تهران بیش از دو سوم روزهای سال با پدیده وارونگی جوی مواجه است و این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می‌دهد.

Share
در همین رابطه:
هوای تهران به شرایط «هشدار» بازگشت
آلودگی‌ هوا؛ تهران در آمادگی کامل

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)