تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ادامه اعتراض‌ها به پلمب دفتر کانون مدافعان

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و ۴۰۰ فعال مدنی در ایران با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای به پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران اعتراض کردند.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر یکشنبه گذشته با حکم قضائی و به خاطر «نداشتن مجوز فعالیت» پلمب شد.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه خود، پلمب این دفتر را در راستای محدودیت بیش از پیش نهادهای حامی آزادی بیان و مطبوعات در ایران ارزیابی کرده است.

این انجمن همچنین آورده که تهدید کنشگران حقوق بشر و فعالان مطبوعاتی و نویسندگان، در روزهای اخیر، محدود به کانون مدافعان حقوق بشر، نبوده است.

لغو امتیاز نشریه‌ نیمروز، محکومیت امیدرضا میرصیافی (وبلاگ‌نویس) به حبس، بازداشت محسن حکیمی عضو کانون نویسندگان و نیز دور جدیدی از «محدودیت در آزادی بیان و اطلاع‌رسانی» از موارد دیگری است که انجمن دفاع از آزادی مطبوعات درباره آنها ابراز نگرانی کرده است.

در پیوند با این بیانیه، ۴۰۰ فعال مدنی با امضای بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در ایران در تعارض جدی با فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

به اعتقاد آنها، تصمیم به پلمب این دفتر از سوی «جریان تمامیت‌خواه حاکم بر دولت نهم» صورت گرفته است.


دفتر سخنگوی قوه قضائیه ایران هفته گذشته اعلام کرده که دستور پلمب این دفتر به درخواست وزارت کشور صورت گرفته است.

به گفته مقام‌های قوه قضائیه، این پلمب به صورت موقت بوده و در صورتی که کانون مدافعان بتواند مجوز فعالیت در ایران کسب کند، منعی برای ادامه فعالیت‌ آن وجود ندارد.

فعالان مدنی به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که اگر «اقدام غیرقانونی» خود را جبران نکنند «پیامدهای ناگوار آن گریبان‌گیر کشور خواهد شد و هزینه‌ای بسیار سنگین بر عهده‌ نظام سیاسی حاکم خواهد نهاد.»

به اعتقاد امضاء‌کنندگان این بیانیه، پاسخگو نبودن نهادهای امنیتی و قضایی در برابر «نقض قوانین و معاهدات رسمی» اقدامی در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی از درون است.

فعالان مدنی همچنین به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که «اقدامات نسنجیده از این دست، دستاوردی جز به مخاطره افکندن امنیت ملی نخواهد داشت.»

آمریکا، اتحادیه اروپا، نهاد‌های بین‌المللی فعال در امور حقوق بشر و فعالان مدنی خارج و داخل کشور در روز‌های اخیر با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به پلمب این دفتر از سوی قوه قضائیه ایران اعتراض کرده و خواستار بازگشایی مجدد آن شده‌اند.

کانون مدافعان حقوق‌ بشر در ایران از سوی شیرین عبادی و چند وکیل سرشناس بنیان گذاشته و اداره می‌شود.

کانون مدافعان حقوق بشر طبق اساسنامه خود موظف به «دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی»، «حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی» و «گزارش دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران» است.

Share
در همین رابطه:
«پلمب دفتر کانون مدافعان موقتی است»

نظرهای خوانندگان

ما فعالان دفتر، سازمان های بین المللی حقوق بشر، به وزیر کشور و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی اخطار می کنیم، دخالتی در فعالیت سازمان های حقوق بشر در ایران نکنند.
راجر، Roger

-- Roger ، Dec 29, 2008

ما از جانب، دفاتر سازمان های حقوق بشر اروپا، از حکومت جمهوری اسلامی می خواهیم دست از اینگونه شرارت ها بردارند، و هر چه سریعتر، پلمپ را هم بردارند.
Alberto

-- بدون نام ، Dec 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)