تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به محکومیت یک فعال حقوق زن

«برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر» با صدور اطلاعیه‌ای به صدور حکم یک سال حبس معصومه ضیاء فعال حقوق زنان اعتراض کرد.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده که «برنامه نظارت، مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به محکومیت خانم معصومه ضیاء اعلام می‌دارد.»

خانم ضیاء یک فعال حقوق زنان در ایران است که ۱۸ آبان ماه، از سوی دادگاه به یک سال حبس تعلیقی و معرفی هر چهار ماه یک‌بار خود به نیروی انتظامی محکوم شد.
وی متهم است در تظاهرات زنان در ۲۲ خردادماه ۱۳۸۵حضور داشته است.

دادگاه عمومی تهران نیز خانم ضیاء را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به پرداخت دو میلیون ریال جریمه نقدی بدل ازحبس و شلاق محکوم کرده است.

حکم اولیه معصومه ضیاء که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده، یک‌سال حبس تعزیری بود.

ضیاء بر اساس حکم صادره موظف است در سه سالی که حکم او به حالت تعلیق در آمده، هرچهارماه یک‌بار، خود را به نیروی انتظامی منطقه محل سکونتش معرفی کند.

«برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر» همچنین اعلام کرده که فشار‌ها بر فعالان کمپین یک میلیون امضاء در ایران را محکوم می‌کند.

در این اطلاعیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که به تهدید‌ها و فشار‌ها علیه فعالان حقوق زن پایان دهند.

این «برنامه» هفته گذشته نیز با صدور اطلاعیه‌ای، نگرانی خود را از محکومیت یاسر گلی اعلام و خواستار آزادی هرچه زودتر وی شده بود.

یاسر گلی فعال دانشجویی در سنندج، هفته گذشته به اتهام «محاربه»، به ۱۵سال حبس همراه با تبعید به زندان بافت کرمان محکوم شده است.
آقای گلی دبیر اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد دانشگاه‌های ایران است.

وی از ۱۳ماه پیش تاکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به سر می‌برد.

برنامه نظارت، برنامه مشترکی از فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد.
بیش از ۱۲ سازمان فعال در امر حقوق بشر و زنان نیز در چهارم نوامبر با صدور اطلاعیه‌ مشترکی از فشار‌ها علیه فعالان حقوق زن در ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، بخش حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جمله سازمان‌هایی هستند که این اطلاعیه را امضاء کرده‌اند.

در اطلاعیه این سازمان‌ها آمده که «حکومت ایران در طی سه سال گذشته، دست به سرکوب سیستماتیک و گسترده فعالان حقوق زنان زده است.»


در همین رابطه:
نگرانی «برنامه نظارت» از محکومیت یاسر گلی
گزارش تابستانی وضعیت حقوق بشر در ایران
نگرانی از افزایش فشار‌ها بر فعالان حقوق زن

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)