تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«شهروند امروز، قربانی سیاست‌های خود شد»

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته‌نامه «شهروند امروز» قربانی سیاستی شد که «خود مروج و پیرو آن بود.»

«شهروند امروز» پنجشنبه گذشته از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده است.

در این بیانیه آمده که عاملان توقیف این نشریه همان تفکری را دنبال می‌کنند که «شهروند امروز در برابر مخالفان خود، از جمله روشنفكران متعهد و مستقل دنبال می‌كرد.»

کانون نویسندگان در این بیانیه که نسخه‌ای از آن امروز (چهارشنبه) به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آورده که: «توقیف این نشریه را محكوم می‌كنیم و خواهان انتشار مجدد آن هستیم.»


این کانون همچنین اعلام کرده که خواستار رفع توقیف سایر نشریاتی است که در این سال‌ها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی از انتشار بازمانده‌اند.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که ۱۱ نماینده مجلس در اعتراض به توقیف «شهروند امروز»، محمدحسین صفر هرندی وزیر ارشاد را برای ارائه توضیحات به مجلس فرا خوانده‌اند.
نمایندگان مجلس، توقیف این هفته‌نامه را «غیر قانونی» دانسته‌اند.

وزارت ارشاد اعلام کرده که «شهروند امروز به دلیل عدم همخوانی مطالب با زمینه انتشار» توقیف شده است، اما محمد قوچانی با رد این اظهارات گفته که «بیشتر مطالب شهروند امروز به موضوعات غیر سیاسی اختصاص داشت و ما حاضریم این مسئله را اثبات کنیم.»

«شهروند امروز» یکی از پرتیراژترین نشریات ایران بود و در مدت انتشار سراسری‌اش توانسته بود به یکی از تأثیرگذارترین نشریات در بین فعالان سیاسی و روشنفکری تبدیل شود.

محمد قوچانی، سردبیر «شهروند امروز» بود و محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ریاست شورای سیاست‌گذاری این هفته‌نامه را بر عهده داشت.


در همین رابطه:
توقیف «شهروند امروز» وزیر را به مجلس کشاند
اعتراض به توقیف «هفته‌نامه شهروند امروز»
هفته‌نامه «شهروند امروز» توقیف شد

نظرهای خوانندگان

واقعا این کانون نویسندگان همچنان در دهه 40 سیر میکند. علی رغم این اعتراض صوری که کردند بوی شادی از بسته شدن شهروند به وضوح از بیانیه شان استشمام می شود...آن هم به خاطر مجادلاتی که سر قضیه قیصر امین پور با قوچانی داشتند. هیچ کس به درستی قوچانی تا به حال این کانون را تحلیل نکرده بود. همین است که کینه ای فراموش نشدنی از شهروند به دل گرفته اند.

-- farhad ، Nov 12, 2008

برایم جالب بود.. در یکی از مطالب شماره های آخر شهر وند امروز" که در نقد احمدی نژاد نوشته شده بود
چنین مضمونی داشت" که احمدی نژاد چرا به جای احاله
موضوع شنیع و غیر انسانی همجنسگرایی! به فقها و اهل حوزه صورت مسئله را پاک کرد" در سایت زمانه بحثهای زیادی در رابطه با موضوع فوق صورت گرفته و اینکه آیا واقعا این مطلب همجنسگرایی یک موضوع انتخابی و از روی هوس و شهوترانی عده ای خاص است یا نه و دلایل بیولوژیک خاص خود رادارد.. اولا اینکه شهروند احاله موضوع را به جای این که به متخصصان علم روانشناسی و بیولوژی انسانی بدهد آنرا به فقها ی حوزوی که حتی نشان داده اند افکار دگر اندیشان غیر خودی را تحمل نمی کنند جای تامل و نیشخند دارد
دوم این که احیانا حکومتی که شهروند امروز رویای آرمانی آنرا در سر داشت اگر بر سر کار می آمد با مرتکبان این عمل به خودش شنیع چه رفتاری می کرد؟ حاکمان امروز هم که همین کار را می کنند! همجنسگرایی را شنیع می دانند بدحجابان را حیوان می خوانند و هزاران خط و مرز دیگر بین خود به عنوان انسانهای کامل و خودی با غیر خودیها ترسیم می کنند .

-- بدون نام ، Nov 13, 2008

کدام کانون نویسندگان؟

-- لقمانی ، Nov 13, 2008

گاهی افه های روشنفکر نمایانه باعث می‌شود بدیهیات را زیر سوال ببریم؛ دفاع از هم‌جنس‌بازی/گرایی به بهانه‌ی آزادی حقوق وعلایق افراد مانند به رسمیت شناختن قتل و تجاوز و کودک‌آزاری و از ایندست به همان بهانه‌ی کذایی ست، هم‌جنس‌بازی یا هم‌جنس‌گرایی انحرافی به شدت مذموم و غیر انسانی ست؛ این امری بدیهی ست؛ حتی اگر نظر امثال سران جمهوری اسلامی باشد. پیشینه‌ی تاریخی ایرانیان تا پیش از تازش ترکان و مغولان از این پلشتی و ناپاکی، پاک بوده است...

-- وحیدحسینی ، Nov 14, 2008

به گمانم کسانی در کانون نویسندگان دعوای چند ماه پیش با قوچانی را از یاد نبرده اند و حالا که شهروند توقیف شده فرصتی برای انتقام گیری یافته اند.اطلاع دارم که در آن زمان وقتی کانون نویسندگان در اعتراض به تجلیل قوچانی از قیصر امین پور جوابیه ای آتشین و توهین آمیز برای شهروند فرستادند،قوچانی زیر فشار بود که علیه کانون مقالاتی چاپ کند اما او زیر بار نرفت و بر لزوم حفظ حرمت اعضای کانون تاکید داشت.

-- محمود ، Nov 15, 2008

اولا همردیف کردن همجنسگرایی که یک رابطه انتخابی و اختیاری بین دو انسان بالغ و آگاه و تصمیم گیرنده است که بخاطر تمایل احساسیشان به همجنسشان یک رابطه عاطفی را بدون صدمه زدن بر دیگران به وجود می آورند با اعمال مجرمانه ای مانند قتل! و کودک آزاری میزان مطالعات نا کافی بعضی را در حوزه های مختلف روانشناسی وعلمی نشان می دهد در شرکتهای هواپیمایی خارجی بعضی از مهمانداران را از همجنسگرایان انتخاب می کنند چون می گویند افراد مودب مهربان و قابل اعتمادی هستند.. روزنامه شرق با سردبیری آقای قوچانی به دلیل مصاحبه بایک شاعره همجنسگرا تعطیل شد
همجنسگرایی را کسانی افه های روشنفکرانه می دانند که آنرا یکجور ادا و ژست فهمیده اند! ولی حق ندارند که احساس وتمایل یک انسان را هر چند که باب طبع و سلیقه اشان نباشد در ردیف قتل و جنایت بدانند آری اگر مردی به کودک خردسالی تجاوز کرد مستحق مجازات است
گاهی نمی خواهم مطالبی را که می نویسند اصلاح طلبان با حاکمان فعلی همه سرو ته یک کرباسند و دعوا فقط سر لحاف ملا نصرالدین و نفت است باور کنم اما دقیق تر که نگاه می کنم انگار نه!
دعوا سر همان قدرت از دست رفته است .. چرا شهروند امروز موضوع همجنسگرایان را به فقهایی ارجاع می دهد که حکمشان را در باره این افراد از قبل داده اند و لابد در حکومت آرمانی شهروند که مطیع نظر فقها هم هست آنها را از کوه باید پرت کرد..چرا؟! چون یک انسان دیگر را دوست دارند که از جنس مخالفشان نیست؟!

-- بدون نام ، Nov 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)