تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته در ایران

«تقی ارانی در آینه تاریخ»

«تقی ارانی در آینه تاریخ» نوشته خسرو شاکری از سوی نشر اختران در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

درآمد کتاب با این عبارات آغاز می‌شود : «تا کنون داستان ارانی را هیچ‌گاه از دید تاریخ نگفته‌اند، بل با اهداف خاص از زاویه افسانه‌پردازی روایت کرده‌اند؛ چه آنانی که او را کمونیست معرفی کرده‌اند و چه آنانی که کوشیده‌اند او را از «اتهام» کمونیسم بری دارند.»
نویسنده با اشاره به این‌که «هیچ‌یک از شاگردان ارانی نکوشیده‌اند به بررسی زندگی کوتاه او بپردازند و نوشته‌های وی را در متن تاریخی خود ارزیابی کنند» تاکید کرده است : «ایشان تنها به «ستایش» سودآور او که برای نسل‌های بعدی و جامعه ایرانی هیچ سودی ندارد بسنده کرده‌اند.»

این کتاب که به گفته نویسنده‌اش، می‌کوشد تا بر زندگی ارانی، نوری تازه بیفکند از زبان ارانی درباره نوابغ تاریخ نوشته است: «جوانان ما باید بدانند که یک ژنی، هر قدر هم زبردست باشد، محصول و بچه یک محیط است. شاید بتواند تغییرات چند صد سال آینده را پیش‌بینی کند، ولی اگر جامعه مثلا هزار سال، با تعلیمات یک ژنی زندگی کرد، معلوم می‌شود هزار سال در جا ایستاده و افرادش به درجه تمدن هزار سال قبل تنزل نموده‌اند.»

آقای شاکری بر این باور است که «ارانی را باید محصول آن جامعه ایرانی دانست که هنوز با فرهنگ سنتی می‌زیست، اما خواهان تعالی آن با آموزش انتقادی و خردمندانه از جهان نو بود. بدین‌سان، او اهل گسست و تداوم رفیع بود، نه گسیختگی و تداوم فرساینده.»

«ایران در آستانه انقلاب»، «راجع به ۵۳ نفر»، «اسناد رابطه ارانی با کمینترن» و«آذربایجان یک مسئله حیاتی و مماتی ایران» برخی از بخش‌های «تقی ارانی در آینه تاریخ» هستند.

قیمت این کتاب، ۴۸۰۰ تومان است.

«بالا بلنتر از هر بلند بالایی»

«بالا بلندتر از هر بلند بالایی» نوشته جی.دی.سلینجر و ترجمه شیرین تعاونی (خالقی) در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر نیلوفر پس از هفت سال، تجدید چاپ شده است.

سلینجر نویسنده منزوی و در عین حال محبوب آمریکایی، در ۱۹۵۱ با رمان «ناطور دشت» به شهرت رسید. پس از این رمان، بیشتر آثار منتشر شده از وی، داستان‌های کوتاه و بلندی هستند که مضامین و شخصیت‌هایی مرتبط و مشترک را در برمی‌گیرند.
اغلب این داستان‌ها بر محور افراد خانواده خیالی «گلس» دور می‌زنند.


جی.دی.سلینجر

«بالا بلندتر از هر بلند بالایی» داستان بلندی است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد و پیش‌تر در مجله نیویورکر به چاپ رسیده بود.
محور اصلی این داستان و کتاب «مقدمه‌ای بر سیمور» که در همان سال منتشر شد، زندگی و مرگ تراژیک سیمور گلس، ارشد ـ یا در واقع «مرشد» - فرزندان خانواده گلس است که از زبان بادی گلس، روایت می شود.

بسیاری ازمنتقدان، بادی گلس را «خود دیگر» سلینجر خوانده‌اند.

انزواطلبی سلینجر بسیاری از مسائل مربوط به زندگی خصوصی او را مبهم و مجهول گذاشته است، هر چند که داستان‌های او پاره‌ای از رویدادهای زندگی‌اش را منعکس می‌کند.

به نوشته مترجم، «هر چند نمی‌توان گفت که داستان‌های سلینجر، چشم‌اندازهایی نومیدانه را به‌روی خواننده می‌گشایند، اما بسیاری از آنها حاکی از آن هستند که انسان‌ها برای مقابله با جهنمی که خود در ذهن خویش ساخته‌اند و یا شرایط دشمن‌خوی زمانه بر آنها تحمیل کرده، در چنان تنگنایی قرار گرفته‌اند که ظاهرا امید نجاتی از آن متصور نیست.»

قیمت این کتاب، ۱۹۰۰ تومان است.

«نمایشنامه‌های ارمنی»

سه کتاب از مجموعه «نمایشنامه‌های ارمنی» با عنوان‌های «تبر»، «آرام این‌جا زندگی می‌کند»، «دروازه‌ها»، «آخرین دلقک» و «افسانه سونوریا» با ترجمه آندرانیک خچومیان هر کدام در ۱۱۰۰ نسخه از سوی نشر افراز منتشر شده است.

نمایشنامه نخست که «تبر» نام دارد نوشته آرمان وارطانیان است. او از پیروان سبک ساموئل بکت است و صحنه را به میدان مبارزه گفت و گوها و در انتظار چیزی نامعلوم تبدیل کرده است.

دو شخصیت نمایشنامه «تبر»، قبلا مگس بوده‌اند و سپس به انسان تبدیل شده‌اند. این تغییری کافکایی است که در این جا البته به صورت برعکس ارائه شده، چون این حشره است که به انسان تبدیل می‌شود.
این تغییر، آنها را به نارضایتی می‌رساند، چرا که انسان بودن به منزله درک معنای مرگ است و باعث رنجش.


دو نمایشنامه «آرام این‌جا زندگی می‌کند» و «دروازه‌ها» نوشته کارینه خودیکیان هم در یک مجلد به چاپ رسیده‌است.

خانم خودیکیان، علاوه بر روزنامه‌نگاری و سردبیری نشریات ادبی، در حال حاضر، معاون وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان است.

نمایشنامه‌های «آخرین دلقک» و «افسانه سونوریا» نوشته خالاتیان هم در جلد سوم «نمایشنامه‌های ارمنی» منتشر شده است.

آقای خالاتیان هم، روزنامه‌نگار است و تا کنون ۲۰ کتاب از وی منتشرشده است.

چاپ نمایشنامه‌های دیگری در مجموعه «نمایشنامه های ارمنی» از سوی نشر افراز ادامه دارد.

مروری بر کتاب‌های معرفی شده هفته در زمانه

«از پشت شیشه‌ها»

«از پشت شیشه‌ها» نوشته عبدالحسین حاج‌سردار در ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات خجسته منتشر شد.

این مجموعه داستان، سومین کتاب از نویسندگانی است که نشر خجسته، اولین مجموعه داستانشان را به چاپ می‌رساند.

پیش‌تر این انتشارات، دو مجموعه داستان «آذر و امجدیه» از ویدا مشایخی و «اندکی سایه» از احمد بیگدلی را منتشر کرده بود.

«از پشت شیشه‌ها» شامل ۱۰ داستان کوتاه به نام‌های «آخرین سکه»، «عبور»، «ریشه»، «جاده»، «از پشت شیشه‌ها»، «رد‌ پا»، «برخورد»، «گشتی‌های شب»، «ملاقات» و «بازگشت به جنوب» است.

ناهید طباطبایی دبیر مجموعه «کار اولی‌ها»ی انتشارات خجسته، درباره این کتاب نوشته است: «این مجموعه داستان، به خاطر نگاه خاص و پرعطوفت و مسئول نویسنده، نسبت به انسان و نگرش‌هایش و هم‌چنین دغدغه‌های روزمره مردم عادی، از جذابیت خاصی برخوردار است. نگرانی و دغدغه‌هایی که هر چند در بستر محیطی بومی مطرح می‌شوند، اما جهانی و از آن همه ما هستند.»

متن کامل معرفی کتاب

«پلک»

«پلک» یا «داستانک‌هایی در فاصله‌ی یک پلک بر‌هم زدن» با گردآوری ونداود موکهرجی و ترجمه اسدالله امرایی در ۱۵۰۰ نسخه از سوی نشر لحن نو منتشر شده است.

این کتاب، مجموعه ۲۰۰ داستانک است.

آقای امرایی در مقدمه کتاب آورده است: «داستانک را معادل فارسی فلش‌فیکشن گرفته‌اند که یکی از گونه‌های روایی رایج در روزگار ماست؛ در عصری که فرصت دیدن و شنیدن تنها در چهارچوب قابی کوچک و گاه بزرگ دست می‌دهد؛ عصری که قبیله یک نفر است یا یک واحد از چند نفر؛ عصر لحظه‌ها و پیام‌ها؛ و هرچه می‌خواهیم کوچک کنیم یک کاف تصغیر به آخرش می‌افزائیم.»

در داستانک «دوستی» نوشته آنجی کرافورد آمده است: «در یک شب گرم ماه اوت به من نزدیک شد. هلش دادم. فایده‌ای نداشت. دست‌بردار نبود. گمانم مرا با یکی اشتباه گرفته بود. شب بعد از پله‌های مترو که بالا می‌آمدم او را دیدم. چشم‌های قشنگی داشت. جمع و جور بود. خیلی وقت بود که تنها زندگی می‌کردم. کسی را نداشتم. تا اشاره کردم، معطل نکرد. دم تکان ‌داد و به طرفم دوید.»

متن کامل معرفی کتاب

«طلوع زمين»

«طلوع زمین، چگونه انسان زمين را برای نخستين بار ديد» نوشته رابرت پول به‌تازگی در بریتانیا منتشر شده است.

سرنشينان آپولوی هشت، نخستين انسان‌هايی بودند که در سال ۱۹۶۸ از جو زمين خارج شدند، نيمه تاريک ماه را از فضا تماشا کردند و عکس‌هايی از اين کره آسمانی به زمين فرستادند.

اما اين تصاوير آنها از ماه نبود که زمينيان را تکان داد، بلکه تصوير شگفت‌انگيز آنها از کره زمين بود که برای نخستين‌بار از دوردست ديده می‌شد و ترسناک بود؛ صفحه‌ای روشن در ميان سياهی و تاريکی غليظ.

طلوع زمين را انتشارات دانشگاه ييل (Yale University Press) با قيمت ۹۹. ۱۸ پوند منتشر کرده است.

متن کامل معرفی کتاب

«ورتیگو»

شماره جدید«ورتیگو» مجله سینمایی معتبری که نامش را از فیلم معروف هیچکاک یعنی «ورتیگو» به معنی «سرگیجه» گرفته، به‌تازگی در لندن منتشر شده است.

این مجله، در تیراژ نسبتا پائینی (۳۵۰۰نسخه) در لندن منتشر می‌شود و به دلیل سطح تئوریک مطالب آن، بیشتر در میان دانشجویان سینما و علاقمندان مباحث جدی و تئوریک، طرفدار دارد.

در این شماره «ورتیگو» بحثی با عنوان «مکان و هدف: لحظه تصویر» مطرح شده که در زمینه قدرت تصویر متحرک در ثبت یک حالت، یک لحظه، یک احساس و حسی از مکان است.

این‌که چگونه فیلمساز و تماشاگر هر دو زیبایی را در لحظه‌ها و مکان‌های غیرمنتظره کشف می‌کنند، محور اصلی این بحث است.

متن کامل معرفی کتاب

«این دو حرف»

«این دو حرف» برگزیده گفتارها و گفتگوها با آیدین آغاشلو به همراه چند نوشته از سال‌های دور از وی، از سوی انتشارات دید در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

مقاله‌ها و مصاحبه‌های این کتاب، موضوع‌های مختلف و پراکنده‌ای از سینما، تئاتر، باستان‌شناسی، هنرهای ایرانی واسلامی و نقاشی تا خوشنویسی و گرافیک و شعر را دربر می‌گیرد.

«این دو حرف» چهارمین جلد از مجموعه مقاله‌هایی است که از آقای آغداشلو منتشر شده و هشتمین کتاب از مجموعه آثار وی است.

آقای آغداشلو در مقدمه نوشته است: «مشغله اصلی‌ام همیشه بازشناسی و ارزش‌گذاری فرهنگ و هنر گذشته و معاصر ایران و جهان بوده و این دغدغه، مخصوصا وقت‌هایی که بیم آن می‌رفت موضوعی و اثری و آدمی در محاق جفا و فراموشی بغلطد و یا درست و در نگاهی منصفانه بررسی نشود، آشکار می‌شد و نگارنده جسارت اظهار عقیده را لازم می‌دید.»

متن کامل معرفی کتاب</ a>

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از
ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)