تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مجلس: دولت در زمینه حقوق‌بشر بیشتر تلاش کند

کمیسیون امنیت ملی مجلس از وزارت خارجه خواست که تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران را افزایش دهد.

این درخواست صبح امروز دوشنبه در جلسه مشترک منوچهر متکی وزیر خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت که در این جلسه، آقای متکی درباره اقدامات کانادا در تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران توضیحاتی ارائه کرده است.
وی اشاره‌ای به جزئیات این توضیحات نکرد اما گفت که نمایندگان «استفاده ابزاری از حقوق بشر را توسط کشورهای غربی» پدیرفته‌اند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها به نقض حقوق بشر متهم و چند قطعنامه در اعتراض به ایجاد محدودیت‌ها علیه اقلیت‌ها، اقوام، زنان و دانشجویان در ایران، از سوی مراجع بین‌المللی صادر شده است.

تهران در واکنش به این قطعنامه‌ها اعلام کرده که رویکرد غرب نسبت به مسئله حقوق بشر در ایران «مغرضانه» است.

اعتراض به نحوه نامزدی برای شورای امنیت
آقای جلالی همچنین اعلام کرد که در این جلسه نمایندگان مجلس به روند پیگیری موضوع عضویت جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و میزان آرا کسب شده انتقادات جدی را مطرح کرده‌اند.

به گفته وی، نمایندگان از آقای متکی پرسیده‌اند که «آیا از ابتدا چنین نتیجه‌ای را وزارت‌خارجه محتمل می‌دانست و اگر چنین بود چرا از قبل به سمت تعامل حرکت نکرد و برای حضور در رای‌گیری مقاومت کرد؟»

ایران به همراه ژاپن، نامزد کرسی آسیا برای عضویت غیر دائم شورای امنیت بود که تنها با کسب ۳۲ رای از ۱۹۲رای، از راه‌یابی به این شورا باز ماند.
ژاپن با کسب ۱۵۸رای برای نهمین بار عضو غیر دائم این شورا شد.

آقای جلالی همچنین گفت که وزیر خارجه در این جلسه از عملکرد ژاپن در خصوص عضویت در شورای امنیت انتقاد کرد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ۲۹ مهرماه با انتقاد از عضویت ۱۸ساله ژاپن در شورای امنیت، آن را نشانه «بی‌عدالتی و تک‌صدایی» در ساختار چنین شورایی دانسته بود.

ایران پس از ۱۹۵۵ میلادی هیچ گاه موفق نشده است تا یکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری سازمان ملل را کسب کند.

نظرهای خوانندگان

تیتر با خبر و توضیحات تطابق ندارد.

-- Hatef ، Oct 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)