تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

"کاهش نرخ بیکاری به 10درصد"

وزیر کار ایران از کاهش نرخ بیکاری از 3/11 درصد به 3/10 درصد خبرداد. محمدجهرمی در گفتگو با رادیو دولتی ایران گفت:« بخشهای صنعت و معدن و نفت به کاهش نرخ بیکاری در ایران کمک کرده است.»

به گزارش رویترز باوجود فشارهای بین المللی ناشی از تصویب تحریم های اقتصادی بر ضد دولت، ایران نفت را به بالاترین قیمت طی سالهای اخیر می فروشد.

تحلیل گران می گویند که شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران به دلیل مسائل هسته ای بسیار محتاط عمل می کنند.

وزیر کار ایران معتقد است که پیش از این نرخ بیکاری 14 تا 15 درصد بوده اما اکنون به 10 درصد رسیده است. اما اقتصاددانان معتقدند که نرخ بیکاری بسیار بیشتر از آمارهای دولتی است و به 25 درصد می رسد.

واحد اطلاعات اكونومیست پیش‌بینی كرده كه نرخ بیكاری ایران امسال به 12 درصد افزایش می‌یابد، این نشریه در گزارش ماه فوریه خود نیروی كار ایران در سال گذشته را 23 میلیون نفر و نرخ بیكاری با 11.6 درصد پیش‌بینی كرد كه این شاخص‌ها در سال جاری به ترتیب 23 میلیون و 700 میلیون دلار و 12 درصد خواهد بود.

به گفته محمدجهرمی برای کاهش هر یک درصد از نرخ بیکاری باید 245 هزارشغل جدید برای 24.5 میلیون نفر از افراد جویای کار ایجاد شود.

دولت ایران از گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی برای مقابله با بیکاری فزاینده استفاده کرده است، اما به نظر کارشناسان این یک راه حل های کوتاه مدت است و ایجاد شغل های پایدار نیازمند برطرف کردن مسائل مهم تری از جمله سرمایه گذاری های بلند مدت است.

دولت محافظه کار محمود احمدی نژاد که قدرت را از سال 2005 در ایران به دست گرفته بیشترین درآمد نفتی را میان دولت های پیشین خود تجربه می کنند اما منتقدان دولت، از او به واسطه ولخرجی و تورم شدید 19 درصد انتقاد می کنند.

وزیرکار ایران وعده داده که نرخ بیکاری را در سال 2010 به 4/8 درصد برساند.

نظرهای خوانندگان

البته این آقا از رییس جمهور منتخب کمی صادق تر است اگر از احمدی نژاد سئوال گردد می گوید ما در ایران بیکار نداریم. شاید هم حق با ایشان باشد و همه را سرکار گذاشته اند

-- داریوش ، Apr 1, 2008 در ساعت 05:20 PM

این هم دروغ سیزده آقای وزیر است. اما از قرار معلوم برای این دولت هر روز سیزده هست چون هر روز دروغ میگویند.

-- داریوش ، Apr 1, 2008 در ساعت 05:20 PM

البته تعبیردرست این مقام معظم دولت این است که حدودا ۱۰ در صد ملت به یک کاری مشغولند و باقی سر گرم رنگ امیزی یکدیگر و شبیه سازی وفروش نفت و معامله زمین و خانه و سفرهای پرخرج از جیب امت شریف هستند. نظام هم ازفرط فناوردی هسته ای خود ازفناروی کشور۱۰۰% غافل است. ملت هم به انتظار غنی شدن اورانیوم برای رویارویی با انبوه مشکلات.

-- بدون نام ، Apr 1, 2008 در ساعت 05:20 PM

در این نرخ بیکاری مبنای محاسبه‌ی بیکاری مصوبه‌ی جدید است (که بر مبنای آن کسانی که 2 ساعت در هفته کار کنند بیکار نیستند) یا مصوبه ی قدیم (که بر مبنای آن کم‌تر از 2 روز کار در هفته معادل بیکاری است)؟

-- محسن مومنی ، Apr 1, 2008 در ساعت 05:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)