تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نشست سران جهان برای مقابله با بحران مالی

سران ۴۳ کشور آسیایی و اروپایی با تاکید بر همکاری مشترک برای مقابله با بحران اقتصادی جهان، از صندوق بین‌المللی پول خواستند به کشورهای بحران‌زده کمک کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها رهبران جهان که در پکن برای برگزاری اجلاس «آسم» (هفتمین اجلاس آسیا – اروپا) گرد آمده بودند، با صدور بیانیه‌ای خواستار نقش بزرگ‌تر صندوق بین‌المللی پول در حل این بحران شدند.

در این بیانیه، بر نقش سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه صندوق بین‌المللی پول برای اصلاح نظام مالی بین‌المللی نیز تاکید شده است.

به نوشته بی‌بی‌سی نیوز، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این اجلاس خواستار کمک به کشورهای آسیب‌دیده از بحران جهانی شد.

ون جیابائو نخست وزیر چین در پایان این اجلاس دو روزه بر اعتماد، همکاری و مسئولیت پذیری میان کشورهای جهان برای برون رفت از بحران مالی جهانی تاکید کرد.


دیدار نخست وزیر چین با رهبران آسیایی، هنگام صرف صبحانه

سران ۴۳ کشور جهان در ادامه بیانیه یادشده، خواستار اشتراک نظر برای حضور در اجلاس ۱۵ نوامبر در آمریکا شدند.
قرار است ۲۰ کشور جهان برای بررسی راه‌های برون رفت از بحران مالی جهان، به دعوت جورج بوش در این نشست شرکت کنند.

نشست پکن مهم‌ترین نشست مشترک اروپا و آسیا بود. کشورهای حاضر در این نشست، ۶۰ درصد جمعیت جهان و ۶۰ درصد ارزش تجارت جهانی را در اختیار دارند.

گزارش‌ها حاکی است که وزرای خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم در ریاض پایتخت عربستان سعودی برای مقابله با بحران مالی جهانی تشکیل جلسه دادند.

شرکت کنندگان در این نشست اضطراری، بر این اساس که رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم تاثیر خواهد گذاشت، خواستار اتخاذ سیاست‌های هماهنگ در خصوص این بحران شدند.

بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی اعضای تشکیل دهنده شورای همکاری خلیج فارس هستند.

بحران اقتصادی جهانی این کشورها را وادار کرده است که اعتبارات زیادی به بانک‌های خود تزریق کنند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس که از صادرکنندگان عمده نفت محسوب می‌شوند با سقوط بهای نفت، بر اساس تصمیم اخیر اوپک، تولیدات خود را کاهش داده‌اند.

نظرهای خوانندگان

از ماه سپتامبر ٢٠٠٨ مه زلزله ای جامعه سرمایه داری جهانی را فرا گرفته هر روز در گوشه ای از دنیا اجلاسهای متعدد برگزار می شود همه سران کشورها از جیب مردمشان بذل و بخشش می کنند تا متقلبینی که این بحران را ایجاد کرده اند نه تنها تنبیه نمی شوند که پاداش هم گرفته اند و همگی حتی از نجات آنان سخنرانی می کنند اما فقر و فلاکت بیکاری و آوارگی میلیاردها نفر برایشان اهمیتی ندارد تهیدستان هر روز با تحمل این قشارها با سفره های بی رونق تری مواجهند بیکاری افزایش یافته گرسنگان در حال شورشند تنها کسی که از این گرسنگان حرفی و اشاره ای کرد دبیر کل سازمان ملل بود . اما کماکان مسببین این بحران در حمایت دولت مردان هستند .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)