تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سپاه، برنده مناقصه ۳۲۰ میلیون یورویی شرکت گاز

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران با مشارکت گروه صنعتی سدید، برنده مناقصه ۳۲۰ میلیون یورویی شرکت ملی گاز ایران شد.


این مناقصه مربوط به طرح خط انتقال گاز نایین (در استان اصفهان) به میامی (در استان خراسان رضوی) به طول ۲۸۳ کیلومتر است.

این طرح در مدت ۱۸ ماه به صورت کامل (EPC) با همکاری سدید و قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرا خواهد شد.

واحد مرکزی خبر، خبرگزاری سازمان صدا و سیمای ایران امروز پنجشنبه به نقل از مدیر فروش گروه صنعتی سدید گزارش داد: «اجرای این طرح از طریق پیمانکاران داخلی علاوه بر ایجاد اشتغال، بیش از ۳۰۰ دلار در هر تن لوله تولید شده، صرفه‌جویی ارزی نصیب کشور می‌شود.»

به گفته مسعود صادقی، گروه صنعتی سدید با داشتن دو کارخانه به ظرفیت سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله‌های فولادی خطوط انتقال نفت و گاز در ایران است.

وی افزود که این گروه «به راحتی توان رقابت با شرکت‌های مشابه خارجی را دارد.»


گروه صنعتی سدید، به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذار که سهام چند شرکت را در اختیار دارد، از سال ۱۳۴۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که بخش دیگری از این پروژه را در اختیار دارد، در سال ۱۳۶۹ از سوی سپاه پاسداران راه‌اندازی شده است.

بر اساس آمار‌ها، این قرارگاه تا کنون بیش از ۱۵۰۰ پروژه ملی و منطقه‌ای، عمومی، صنعتی و معدنی را اجرا کرده است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیا بنا به گزارش سپاه پاسداران به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت‌شده در داخل و خارج ایران دارد.

سد مخزنی کرخه، آزادراه تهران - ساوه، تونل‌های آبی نیروگاه سد مخزنی کارون ۴، ترمیم و بازسازی پست‌های بتنی اسکله‌های ۸ و ۹ بندر خرمشهر، طراحی و احداث آبگیر پالایشگاه‌های گاز منطقه پارس جنوبی با ظرفیت ۲۵۰ هزار متر مکعب در ساعت و طراحی و بازسازی سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری مخازن جزیره خارک، بخشی از پروژه‌هایی هستند که توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شده‌اند.

هم‌چنین اجرای‌ فازهای‌ ۱۵ و ۱۶ گاز پارس جنوبی به‌ قرارگاه‌ خاتم‌الانبیا به‌ عنوان‌ رهبر كنسرسیوم‌ واگذار شده است.


سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا

ششم ژوئن سال ۲۰۰۶ شرکت ملی گاز ایران، قراردادی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امضا کرده بود تا احداث یک خط لوله ۹۰۰ کیلومتری گاز منطقه عسلویه را به ایرانشهر در سیستان وبلوچستان را بر عهده بگیرد.

این پروژه بدون رعایت مقررات مربوط به برگزاری مناقصه به طور خاص به سپاه پاسداران واگذار شده بود.

در مجموعه فعالیت‌های شرکت‌های وابسته به سپاه، تولید فیلم سینمایی، مرغ‌داری، زنبورداری، اخذ نمایندگی از شرکت‌های خارجی، فعالیت‌های بازرگانی ترخیص کالاهای وارداتی، استخراج سنگ، ساخت اتوبان و سد دیده می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ديكر اين صرفه جوئي ارزي هم تبديل به كمدي شده ايران نياز به ارز ندارد كه صرفه جوئي كند دولت آنرا اصراف نكند كافي ست .
سباه در جمهوري اسلامي برنده ي جه جيزي نبوده كه اين بار نباشد همه ي دولت شركت نفت قدرت همه جيز متعلق به سباه است .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 26, 2008

بعنوان یک مهندس که در بسیاری موارد بعلت شغلم از نزدیک شاهد فعالیت آنها بوده ام اعتراف می کنم که در بسیاری موارد شرکتهای وابسته به سپاه عملکرد بهتری از شرکتهای خصوصی بزرگ پیمانکاری در ایران داشته اند. همچنین در مناطق پر خطر مثل عراق و افغانستان باز این شرکتهای سپاه هستند که فعالیت می کنند. از سوی دیگر در سالهای اخیر شرکتهای سپاه به آنچنان قدرتی تبدیل شده اند که دیگر کسی توان رقابت با آنها را ندارد و البته از بسیاری از رانتها و روابط پشت پرده که شرکتهای خصوصی از آنها بی بهره هستند استفاده می کنند و هر جا که لازم باشد قدرت سیاسی و نظامی خود را نیز به رخ طرف مقابل می کشند. در برخی زمینه های خاص مثل ساخت تونل و سازه های آبی و دریایی در ایران تقریبا بی رقیب هستند.
دکترین آنها (در رده های بالای مدیریتی) مبتنی بر انجام کار با کیفیت بالاست و معمولا پروژه هایی که انجام می دهند سود چندانی برایشان ندارد و بیشتر انجام کار بنام سپاه برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد. البته یکی از عوامل اصلی عدم سود دهی بالای شرکتهای سپاه دولتی بودن سیستم آنهاست. از بهترین مواد اولیه در کارهایشان استفاده می کنند اما این همیشه به معنای استفاده صحیح از این مواد و انجام کار با کیفیت کاملا بی نقص نیست. همواره از مشاوره اساتید دانشگاه استفاده می کنند و حاضرند در این راه هزینه کنند شاید یکی از دلایل رشد سریعشان هم همین توجه به علم روز و احترامی باشد که برای افراد متخصص قائل هستند که من در شرکتهای خصوصی مانند آن را کم دیدم. بنظرم آمد بسیاری از مردم ما برداشتشان از شرکتهای سپاه چیزی مانند بخش نظامی آن است، برای همین فکر می کنم نوشته بنده تا حدودی به روشن شدن این موضوع کمک کند. "در ضمن بنده سپاهی نیستم!"

-- شهرام ، Sep 26, 2008

آقای مهندس
یک شرکت دولتی باوجود نظارت هایی که به آن می شود باز زیان ده می شود سود نمی دهد پیشرغت کاری ندارد و .... سئوال این است آیا همان دلایلی که باعث شده کشور به طرف خصوصی سازی برود( البته اسما) همان دلایل اثبات درست نبودن مطالب شما نیست؟ یعنی شما می فرمایید سپاه دنبال خوش نامی در بین ملت است؟ آیا خوش نامی انگیزه لازم را برای کار انجلم کاراقتصادی می تواند باشد آیا شرکتی که همه فن حریف است می تواند انباشت ثرمایه و علم ایجاد کند؟

-- علی ، Nov 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)