تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار وکلای ۹ محکوم به سنگسار درباره لایحه جدید مجازات

لایحه جدید قانون مجازات اسلامی نگرانی‌های وکلای ۹ زن و مرد محکوم به سنگسار را افزایش داده است.

شبکه وکلای داوطلب، امروز (یکشنبه)‌ در کنفرانس مطبوعاتی خود با ابراز نگرانی نسبت به اینکه ۹ زن و مرد حکم قطعی سنگسار در پرونده خود دارند خواهان توقف این احکام شد و نسبت به لایحه جدید مجازات اسلامی ابراز نگرانی و اعلام خطر کرد.


کنفرانس مطبوعاتی شبکه وکلای داوطلب

شادی صدر، یکی از وکلای عضو این شبکه، به زمانه گفت «اعلام خطر ما به این دلیل است که در لایحه جدید که کلیاتش در کمیسیون قضایی مجلس هفته گذشته تصویب شد،‬ مجازات سنگسار هنوز وجود دارد و با وجود تغییراتی اندک، مواد این لایحه به اعتراض‌ها و نقد عمومی نسبت به این مجازات پاسخی نداده است‬.»

متن کامل لایحه مجازات اسلامی

‫وی گفت قانون جدید تغییر قابل توجهی در وضعیت محکومین به سنگسار ایجاد نخواهد کرد و این در حالی است که در ماه‌های گذشته چند پرونده سنگسار به پرونده های قبلی اضافه شده از جمله پرونده‌های آذر و زهره کبیری، عبدالله فرویور و لیلا ق.، و وضعیت برخی پرونده های قدیمی از جمله پرونده کبری نجار نیز بحرانی است.


درخواست عفو کبری نجار سه بار رد شده است و به گفته مریم کیان ارثی وکیل وی، همه راه‌های قانونی طی شده و به نجات وی از راه‌های حقوقی معمول امیدی نیست.

نجار، ۴۳ ساله، دیپلمه و اهل سنندج، به اتهام معاونت در قتل همسرش که ۱۲ سال او را وادار به تن فروشی کرده، ۸ سال زندانی بوده، سه سال است که محکومیتش پایان یافته و اکنون در زندان تبریز در انتظار اجرای حکم رجم است. با وجود اینکه فرزندان کبری نسبت به این موضوع که پدرشان، مادر را با خشونت وادار به تن فروشی می کرد شهادت داده اند اما دفاعیات کبری در هیچیک از مراحل دادرسی مورد پذیرش قرار نگرفت.

براساس گزارش‌های شبکه وکلای داوطلب، زنان متهم به سنگسار سنی بین ۲۷ تا ۴۳ سال دارند و تنها متهم محکوم به سنگسار که مرد است ۵۰ سال سن دارد.

عبدالله فریور، اهل ساری، یک معلم موسیقی است که متهم به ارتباط نامشروع با شاگرد خود شده است. هشت زن دیگر نیز به خاطر اتهاماتی از جمله فحشا و یا زنای محصنه در انتظار اجرا حکم سنگسار هستند.

براساس قوانین اسلامی ایران، مجازات زنای محصنه سنگسار است.

بر اساس ماده های ۱۰۲ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شده و «بزرگی سنگ در رجم نباید به حدی باشد كه با اصابت یك یا دو عدد شخص كشته شود همچنین كوچكی آن نباید به اندازه‌ای باشد كه نام سنگ بر آن صدق نكند».

در ماده ۱۰۱ نیز آمده است که حاکم شرع باید مردم را از اجرای حکم سنگسار آگاه کند و حداقل سه نفر از مومنین باید در این امر شرکت کنند.

زنای محصنه، ارتباط جنسی مرد یا زن متاهل با فرد دیگری است و در قانون مجازات اسلامی یکی از سخت‌ترین مجازات‌ها برای آن در نظر گرفته شده است.

اگرچه آیت الله محمود هاشمی‌شاهرودی رییس قوه‌قضاییه در اواخر سال ۲۰۰۲ طی حکمی اجرای چنین اعدامی را به حالت تعلیق درآورد، اما جعفر‌کیانی در ژوییه سال ۲۰۰۷ به اتهام زنای محصنه در روستایی در استان قزوین سنگسار شد که این اقدام خشم بین‌المللی را به همراه داشت.
با این حال برخی از روحانیون بلند‌پایه در جمهوری اسلامی از لغو مجازات اعدام و سنگسار در سال‌های اخیر به شدت انتقاد کرده‌اند.

در آخرین انتقاد‌ها خطیب جمعه قم، در فروردین ماه سال‌جاری خواستار اجرای علنی حکم سنگسار در ایران شده بود.

آیت‌الله ابراهیم امینی در مراسم نماز جمعه قم گفته بود: «در اجرای احکام دین خدا نباید تساهل کرد و حد شرعی زناکار باید در ملاءعام اجرا شود.»

امینی در عین حال خواستار اجرای علنی حکم سنگسار شده بود.

پیش از این نیز محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در مهرماه ۱۳۸۶ در خصوص انتقاد غربی‌ها از سنگسار در ایران گفته بود: «غربی‌ها سنگسار را تنبیه نمی‌دانند، بلکه می‌گویند این کار شکنجه است و حکم سنگسار با جرم تناسب ندارد، در حالی‌که آن‌ها این عمل شنیع (زنا) را آن‌قدر بد نمی‌دانند و می‌خواهند این تفکر خود را به ما تحمیل کنند.»

شبکه وکلای داوطلب شبکه‌ای است که جمعی از وکلای دادگستری برای دفاع از زنانی که به نحوی در وضعیت تضییع حق قرار گرفته‌اند و از داشتن یک وکیل انتخابی محرومند، تشکیل شده است.

این شبکه در شش استان ایران از جمله فارس، مرکزی، خوزستان، تهران، قزوین و همدان دارای عضو فعال است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا مهريه كه حكم خداست بايد فقط 250 تاشو داد؟

-- مژده ، Jul 21, 2008

برای شبکه وکلای داوطلب آرزوی موفقيت در کار و هدف انسانیشان را دارم.
اما نمیدانم چطور میتوانم کمکی کنم؟!
چطور با این جهالت هزاران ساله باید مقابله کرد؟
متاسفم....

-- omid ، Jul 21, 2008

حکم موحش و وحشیانه سنگسار که موی بر تن هر انسانی راست می کند باید ما را بر پارگین دینی که در آن افتاده ایم هر چه بیشتر آگاه سازد. ادیان پدیده هایی غیرانسانی و متعلق به دوران وحشی گری انسانها هستند. امید روزگاری را دارم که از ننگ ادیان رها شویم و برای این وکلای شجاع و انسان دوست آرزوی موفقیت دارم.

-- سعید ، Jul 21, 2008

khoda be mardome iran komak kone, mighan ke khoda ham iran ra tark kard

-- بدون نام ، Jul 22, 2008

واقعا برای اینهمه عقب ماندگی چه باید کرد؟ بعد می گونید اعراب جاهبل بودند و دختران خود را زنده به گور می کردند. اینکاری هم که شما می کنید عین جهالت است.

-- محمدرضا ، Jul 23, 2008

بنام آنکه عشق را آفرید

سخنم را با شعری شروع میکنم
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن با مردم نی درد ندانی که چه درد است
(اما) شــــکرانه بازوی توانا بگرفتن دست ناتوان است
با سلامی گرم از اعماق وجود یک زن فنا شده به دست ستمگران قهار عصر حاضر
ای شما که در ساحل بساط دلگشا دارید.یک نفر در آب دارد میشود غرق و دائم دست وپای بیهوده میزند.آیا شما که فریادش را شنیدید نباید به او یاری رسانید.
در مورخه 1382/05/10در منزلم و در کنار فرزندانم و میهمانم آقای احمد-ی توسط مأمورین مفاسد اچتماعی قزوین به جرم گناه نکرده (رابطه نامشروع و....)دستگیروبه همراه همان آقا ما را به زندان چوبیندر قزوین فرستادندو مدت یک سال و یک ماه و هفت روز را حبس کشیدیم و با قرار وصیقه بسیار سنگین برای هر کدام دویست میلیون تومان که توسط برادران احمد تهیه شده بود آزاد شدیم و پس از آزادی من از شوهرم طلاق گرفتم و به درخواست وکیلم با احمد ازدواج انقطاعی نمودم به این دلیل که احمد هنوز نتوانسته بود از زنش جدا شود. و بین ما وابستگی عمیق و زیادی ایجاد گردیدو ما در تمامی دادگاه ها به جرم همان رابطه نامشروع و زنای محسنه به شلاق و سنگ سار محکوم گردیدیم . و آنچه به جایی نرسید فریاد ما بود اما از آنجا که با قرار وصیقه آزاد بودیم موارد حکم پایانی را وکیلمان به ما اطلاع داد و مأمورین چندین بار سراغ ما آمدندوموفق با دستگیری ما نشدندو ما قبل از دستگیری فرار کردیم و چندین بار برای شما ایمیل زدیم تا شاید بتوانید به داد ما برسید اما از شما هم خبری نشد وفکر کنم حتی ایمیل ما را به هیچ عنوان اصلأ نخواندید.حال من از ایران فرار کردم و اکنون دریکی از کشورهای اروپایی هستم و از احمد هم هیچ خبری ندارم و نمیدانم که دستگیر شده یا فرار کرده و یا حکمش را اجرا کرده اند یا نه.و نگران ایشان و فرزندانم هستم که نکند بلایی سر انها بیارندو به خاطر من آنها را اذیت کنندو اکنون از شما هم وطن گرامی تقاضای کمک دارم.و امید وارم در اینجا بتوانید مرا یاری کنید.
با تشکر احترام –ث

-- بدون نام ، Jun 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)