تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«احمدی نژاد قليان را آزاد کرد»

رئیس‌جمهور از وزیران کشور و بهداشت خواست تا برخورد با قهوه‌خانه‌دارانی که قلیان عرضه می‌کنند را متوقف کند.

سایت شورای اصناف کشور با انتشار نامه‌ای دیروز اعلام کرد كه در پی اعتراضات قهوه‌خانه‌داران به این طرح، همچنین تذکر دو تن از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی رِِئیس‌جمهور دستور داده است که «از برخورد خودداری کنید و اعلام نتیجه نمایید».

رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری به خبرنگاران در مورد خبر آزاد شدن قليان گفت: «تصميم‌گيری‌های يك روزه فکر نمي‌کنم جواب بدهد و اين موضوع استفاده از قليان در اماکن عمومی هنوز در دولت مطرح نشده است و اگر هم طرح شود بايد تمام وزرا و اعضا نظر بدهند.»

در همين حال خبرنگار زمانه از تهران گزارش می‌دهد كه برخی قهوه خانه های تهران عرضه قليان به مشتری‌های خود را آغاز کرده اند.

عباس اعلایی، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران تهران، درباره دستور رِئیس جمهور به ایسنا گفته است: «در صورت ابلاغ اين حکم از سوی وزارت کشور به اماکن و به قهوه خانه دارها، از اين پس قليان فقط در مراکز مجاز و با مجوز اتحاديه آزاد مي شود.»

وی پیش از این گفته بود اگر حتی اجازه سرو غذا به قهوه‌خانه‌داران داده شود این کار به هیچ عنوان نمی‌تواند برای آنها سودآورد باشد چرا که با توجه به تغییر ذائقه مردم، آبگوشت را بیشتر از ۱۵۰۰تومان نمی‌توان عرضه کرد و بالاترین قیمت چای هم ۱۰۰تومان است، بنابراین درآمد اصلی قهوه‌خانه‌ها که ارائه قلیان بود با اجرای این طرح از دست رفته است.


در همين حال به عقيده دکترحسن آذرپور عضو کميته کشوري کنترل دخانيات، احمدی نژاد تنها دستور مساعد براي بازگشايی قهوه خانه هايی که به دليل بي توجهی به عدم ارائه قليان پلمپ شده اند را داده است. وی عقیده دارد: «عرضه قليان در قهوه خانه ها همچنان بر اساس قانون منع دخانيات غير قانونی و ممنوع است. اين دستور رئيس جمهور به معنای لغو قانون منع دخانيات نيست و قهوه خانه های متخلف پس از بازگشايی تنها مجاز به عرضه غذا و چاي را دارند و [نه] عرضه قليان.»

عباس زارع نژاد مدير کل روابط عمومی وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفت: «رئيس جمهور توصيه کرده است که به جای برخوردهای افراطی يا تفريطی با قهوه خانه دارانی که قليان عرضه می کنند، بيشتر کار فرهنگی شود و تعطيل کردن قهوه خانه هايی که قليان عرضه می کنند، مبنا نباشد.»

عشرت شايق نماينده تبريز که مخالف اجرای قانون ممنوعيت عرضه قليان است به جام جم آنلاين گفت: «قهوه‌‌خانه ها به عنوان نهادهای اجتماعی که ۴۰۰سال سابقه حضور در عرصه های فرهنگی، ادبی و حتی سياسی دارند، نقش بسزايی در تبادل افکار و انديشه ها و پر کردن اوقات فراغت مردان ايفا مي کنند و کارکردهای آن در آذربايجان شرقي با ساير استان ها از جمله تهران کاملا متفاوت است.»

در سالهای اخير عرضه قليانهای طعم دار با استقبال جوانان روبرو شده و بسياری از سفره خانه‌ها اقدام به عرضه قليان كردند. اما دولت ايران به دلايل بهداشتي عرضه قليان را محدود كرده و برخي قهوه خانه ها پلمپ شده اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بدبختي ما را ببين

-- محمد/ ، Jan 27, 2008

agha damesh garm manam nazaram ine ke bayad ghahve khoobeharo vakonan va ghelioonam be afrade balaye 18 sal bedan

-- masoud ، Jan 27, 2008

بايد سن و سال افراد را محدود كرد تا هر بچه دبستاني اي اون طرف ها پيداش نشه. دختر و پسرهاي بالاي يك سني مثلاً 21 را كارت شناسائي بگيرند و قليان بدهند و آزادشان بگذارند.

-- پويا ، Jan 27, 2008

اگه یه کار درست حسابی تو دوران ریاست جمهوریش کرده باشه اونم همینه

-- معراجج ، Jan 27, 2008

این گیومه در تیتر چه معنی می دهد؟
شما پیرو کدام مکتب خبر نویسی هستید؟

-- مریم ، Jan 28, 2008

اگر ممنوع بود خیلی بهتر بود قلیان وسیله ا ی شده که در همه جا هست و وقتی زنان وپسر بچه های کم سن را می بینم که با چه ولعی به ان پک میزنند خیلی افسوس می خورم

-- بدون نام ، Jan 28, 2008

فرهنگ قلیان از طرف برادران سوری و عراقی طی سفرهای زائرین به ایران منتقل شده است کسی که ننگ تقاضای عضویت در اتحادیه عرب را برای ایران روا می دارد این کارش هم منطبق با عرف اوست . ولی خودمانیم آدم حال میکنه وقتی کشورهای دنیا ملت ایران رو همیشه از این ها جدا می کنند.

-- پیروز ، Jan 28, 2008

به سلامتی! ايکاش ترياک را هم آزاد می کردند تا ببينند که تنها خودشان نيستند که ترياک می کشند نیمی از مردم ايران هم از تنوعی گرفته تا تفننی تا اعتياد کامل ترياکی هسنند. البته اين درحالی ست که اين طور که روزنامه های خودشان نوشته در اروپا و آمريکا و حتا در هند حتا سيگار کشيدن در کافه ها رستوران و قهوه خانه ها و چايخانه و در محل کار ممنوع است.
سرطانی از تهران

-- بدون نام ، Jan 28, 2008

نه تو کارت شناسای تو جیبت نیست نه بابات ؟
هست ؟
(بايد سن و سال افراد را محدود كرد تا هر بچه دبستاني اي اون طرف ها پيداش نشه. دختر و پسرهاي بالاي يك سني مثلاً 21 را كارت شناسائي بگيرند و قليان بدهند و آزادشان بگذارند)

-- بدون نام ، Jan 28, 2008

قليان به كفم نادعلي ميخواند
بلبل زيرقليان الله ومحمد وعلي ميخواند
آذربايجان جانباز
چاي قليان نان آيريلماز

-- yorgoon ، Jan 28, 2008

بابا دمه احمدی نزاد گرم . این یه تفریح را داشتیم که ازاد شد .

-- مهدی ، Jan 28, 2008

AGha Tozih Bedan Harki DOost Dare Mikeshe Harki Doost Nadare Nemikeshe Zoori Ke NEMishe Mardomo Majboor KArd! AH Hame CHi ZOorie ! Harvaght SIgaro Jam Kardan Ma Ghabool Darim Ghelyoonam Jam Konan ( Ghelyoon Az Sigar Badtar Nist Khaheshan Yakam Masoolan tahghigh Konan Baed Nazar Bedan)

-- hamed ، Jan 29, 2008

من از اول با این کار برداشتن قلیان مخالف بودم چون این سنت پدر بزگان ماست و نظر من اینه که به پسرای بالای 18 سال بدنو ورود افراد معتاد رو ممنوع کنن(هر چند من با قلیان بیرون سر و کار ندارم فقط قلیان توی خونه اونم سالی 3&4 بار چون ضرر داره)

-- ساقی ، Jan 29, 2008

ایول به احمدی نزاد رای ما احمدی نزاد

-- مهدی ، Feb 1, 2008

قليان ميراثيست كه از گذشته براي ما مونده. پس نبايد جلوي كشيدن اونو گرفت

-- شهاب ، Feb 3, 2008

اعتياد رو نمي تونه جمع كنه به قليان زور ميگه

-- ارش ، Feb 3, 2008

عشق را از قليان بياموز:آتشي در سر آهي بر دل و اشكي بر دامن دارد.

-- تبريز ، Feb 5, 2008

اگه قلیون ازاد نشه باز هم به مخالفان دولت اضافه میشه

-- علی ، Feb 7, 2008

فقط چایخانه های اصفهان

-- حسین ، Feb 7, 2008

bh nazar man fakr khobi az nazar aghtasadi

-- sina ، Feb 21, 2008

ببا ایول اگه ازاد بشه که خوبه

-- علی ، Feb 22, 2008

سلام و عرض ادب .
به نظرم از اول نباید ممنوع می شد .محدودیت برای سنین کم مشکلی نداشت ولی تو خود تبریز که این کار غیر ممکن نمود می کرد .
به هر حال خوشحالیم از این موضوع

-- حاج حمید ، Feb 26, 2008

سلام و عرض ادب .
به نظرم از اول نباید ممنوع می شد .محدودیت برای سنین کم مشکلی نداشت ولی تو خود تبریز که این کار غیر ممکن نمود می کرد .
به هر حال خوشحالیم از این موضوع

-- حاج حمید ، Feb 26, 2008

باید ازاد شود

-- بدون نام ، Apr 5, 2008

با اين كار هزار تا كار خلاف ديگه به وجود اومده

-- مردي از اردكان ، Jun 22, 2008

قليون خوبه اگه بزارن . من هميشه روزي يكي دوو دفعه ميكشم اخه اين تنها كاريه كه من دارم ولي اگه باز هم طعم ها رو عوض نكنن

-- امين زلزله ، Aug 3, 2008

بابا دمتون گرم مشروب كه كمياب كردين قليونو هم بستين :دختر رو هم كه ازامون بريدين آخه مرد حسابي بگو يدفه تمام جوانا معتاد شن ديگه

-- بابا دمتون گرم مشروب كه كمياب كردين قليونو هم بستين :دخ ، Aug 10, 2008

به نظره من باید کاملا آزاد بشه چون هر چی رو محدود کنن بچه ها بیشتر میرن سراغش پس باید یه چیزه عادی بشه تا کمتر توجه کنن بهش. من خودم 5 سال قلیون کشیدم ولی دیگه طوری سرم رفت تو زندگی که کشیدن یادم رفت امید وارم آزاد بشه.....

-- vicked lovef ، Mar 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)