تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

زیباترین دانشگاه‌های دنیا کدام‌ها هستند؟

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

سر راه من از خانه به کار، ساختمان اصلی دانشگاه آمستردام قراره دارد که تعدادی از اتاق‌های دانشجویان هم در همان مجموعه است.

چندین بار در تابستان، زمانی که از کنار مجموعه دانشگاه می‌گذشتم به وضعیت درس خواندن دانشجویان دقت می‌کردم. بسیاری از آنها با یک نوشیدنی و عینک آفتابی زیر آفتاب نشسته بودند در کنار کانال زیبای آب و سرگرم درس خواندن بودند.

به طور ناخودآگاه وضعیت دانشجویان در ایران به ذهنم آمد و وضعیت خوابگاه‌ها و محیط درس خواندن آنها را با این دانشجویان مقایسه می‌کردم. آنچه در محیط دانشگاه آمستردام می‌دیدم امکانات تجملی یا فوق‌العاده‌ای نبود که مهیا کردن آن هزینه هنگفت یا متخصص ویژه‌ای نیاز داشته باشد. کمی دلسوزی و درک اهمیت ایجاد فضای آرام برای درس خواندن، می‎تواند این اتمسفر را در هر جای دنیا با توجه به موقعیت همان منطقه پدید آورد.


بارها زمانی که در اینجا با مردم یا روزنامه‌نگاران هلندی صحبت کرده‌ام و از شرایط مصیبت‌بار بسیاری از دانشجویان ایران و مردم گفته‌ام، صادقانه به من گفته‌اند: «ما نمی‌توانیم این موضوع را درک کنیم چون هیچگاه آنرا تجربه نکرده‌ایم. ما هرجا می‌خواهیم آزادانه می‌رویم و هر چه می‌خواهیم می‌گوییم...»

روز گذشته هم این موضوع را در ذهن داشتم که در Yahoo News تیتر یکی از خبرها به نظرم جالب آمد: «زیباترین دانشگاه‌های دنیا»

فکر می‌کنید زیباترین دانشگاه‌های دنیا در کجا واقع شده‌اند؟ در کناره‌های گرم و آفتابی اسپانیا؟ در یک باغ ژاپنی؟ در فرانسه، آلمان یا کشورهای نوبنیاد حاشیه خلیج پارس؟

در واقع هیچکدام! از پنج دانشگاه نخست جهان از بابت زیبایی، چهار دانشگاه در ایالات متحده واقع شده و تنها یکی در بریتانیا.

این البته نتیجه بررسی‌های مرکز انتشاراتی و رسانه‌ای Forbes در آمریکاست. درست روشن نیست که معیارهای بررسی چه بوده ولی به هر رو در نتیجه بررسی، پنج دانشگاه نخست دنیا از بابت زیبایی اینگونه فهرست‌بندی شده‌اند:

نخست، کنیون کالج، در ایالت اوهایوی آمریکا.

سرگی لوبانوف-روستوفسکی که در این کالج شعر سده هفدهم میلادی را تدریس می کند می‌گوید: «کالج کنیون مکانی است کوچک، برای اندیشیدن به ایده‌های بزرگ».


کالج کنیون در اوهایو، زیباترین دانشگاه دنیا شناخته شده است

دومین دانشگاه از بابت زیبایی، دانشگاه آکسفورد در بریتانیا معرفی شده؛ دانشگاهی که فعالیت‌های آموزشی در آن به سده یازدهم میلادی باز‌می‌گردد.

دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی آمریکا در جایگاه سوم ایستاده؛ نکته جالب درباره مجموعه این دانشگاه پرآوازه این است که همه چیز در مجموعه، با ده دقیقه قدم زدن در دسترس خواهد بود.

فهرست اعلام شده نتیجه بررسی‌های مرکز انتشاراتی و رسانه‌ای فوربز در آمریکاست و درست روشن نیست که معیارهای بررسی چه بوده است.

مقام چهارم به کالج اسپریکس در کالیفرنیا داده شده؛ این کالج زنان که در دهه ۱۹۲۰ ساخته شده از بابت ارتباطی هنری بین معماری آن و محیط طبیعی پیرامون، شهرت دارد.

و در نهایت، دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، در جایگاه پنجم در فهرست زیباترین دانشگاه‌های دنیاست.

تحصیلات عالی در چنین دانشگاه‌هایی باید بسیار جذاب‌تر باشد!


دانشگاه آکسفورد جایگاه دوم در بین زیباترین دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده است

مایک اوانس، معمار، در زمینه طراحی ساختمان کالج‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر دنیا فعالیت داشته است. او به گزارشگر Forbes گفته، «برای مراکز کوچک‌تر آسان‌تر است که همچنان زیبا و دوست‌داشتنی بمانند؛ بدون آنکه نیاز به تغییر در سطح گسترده باشد.»

این معمار می‌افزاید: «برای دانشگاه‌های بزرگتر، داشتن نموداری دقیق از سازمان، و فراهم کردن کامل مصالح برای حفظ زیبایی بنا، نقش کلیدی دارد. دانشگاه‌هایی مانند استنفورد و یا دانشگاه ویرجینیا توانسته‌اند که علیرغم گسترشی فشرده، با زحمت زیاد، زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد خود را حفظ کنند .»

در گزارش Forbes برخی از دانشجویان نیز شرح داده‌اند که چگونه گذر از مناطق این دانشگاه‌ها و دیدن طبیعت و معماری مجموعه موجب شده تا به سوی تحصیل در آن جلب شوند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

زمانی‌ که من در دانشگاه الزهرا قبلاً مدرسه عالی‌ دختران بود تحصیل میکردم،محوطه دانشگاه بسیار زیبا بود،بوته‌های قدیمی رز و نسترن و درخت‌های کهنسال نمای چشم نوازی به دانشگاه داده بودند.ولی‌ چند سال بعد دیدم برای افزودن ساختمان بخش بزرگی از محوطه و درختان ورز‌ها را از بین برده اند.

-- nadia ، Sep 13, 2010

سیستمی که وزیر علومش در روز روشن می گه «دانشگاههای مخالف نظام رو با خاک یکسان می کنیم» زیبایی محیط فیزیکی دانشگاه براش اصلا همیتی داره؟

-- بهمن ، Sep 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)