تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«کابینه‌ی گربه‌ها» در آمستردام

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

گربه‌ها موجودات سیاستمداری هستند، البته برای منافع و آسایش خودشان. منظورم این است که آنقدر عاقل هستند که خود را درگیر بازی‌های سیاسی نکنند. نام «کابینه گربه‌ها» را هم در واقع، صاحب یک موزه‌ی کوچک در آمستردام برای نمایش کلکسیون خود از هر آنچه به گربه‌ مربوط می‌شود انتخاب کرده است؛ گربه‌های زنده، مجسمه‌های گربه، تابلوهای نقاشی، پوستر و ...


زمانی که از «موزه» در آمستردام صحبت می‌شود شاید اینطور تصور شد که با وجود موزه‌هایی مانند موزه ونگوگ، موزه امپراتوری، موزه تاریخی آمستردام و ... کسی به سراغ موزه‌ی کوچکی درباره‌ی گربه‌ها نمی‌رود. ولی وقتی به آنجا رفتم متوجه شدم که گردشگران، البته نه به تعداد بازدیدکنندگان از آن موزه‌ها، این مجموعه را هم از یاد نمی‌برند. در واقع بیشتر دوستداران «پیشی» از کشورهای گوناگون، می‌آیند تا ببیند این «کابینه گربه‌ها» چیست؟!


«کابینه گربه‌ها» از همان بیرون، حالتی پر رمز و راز دارد. بر خلاف موزه های دیگر که بیشترشان دربی بزرگ و باز دارند، درب کوچک این مجموعه، بسته است، روشن نیست درون آن چیست و باید زنگ بزنید تا درب را برایتان باز کنند. حتا از بیرون، به نظر کمی متروکه می‌آید.


وارد که می‌شوی دو بچه گربه، سر و صدا کنان، به پیشواز می‌آیند ولی کمی بعد ترجیح می‌دهند از سر و کول هم بالا بروند! همین موضوع روح ویژه‌ای در این موزه‌ی‌ کوچک دمیده؛ مجموعه برای نمایش آثار هنری درباره گربه‌ها شکل گرفته و خود گربه‌ها هم به صورت زنده در آن می‌چرخند.


در «کابینه گربه‌ها» تعداد زیاد تابلوی نقاشی از دوره‌ها و سبک‌های گوناگون به چشم می‌خورد که یا تنها از یک گربه نقاشی شده و یا اینکه گربه به هر شکلی در آن حضور دارد؛ گربه‌هایی از نژادهای گوناگون، گربه در طبیعت، گربه در محیط زندگی، گربه در تابلوی مغازه و ...


تعدادی مجسمه نیز از کشورهای متعدد در مجموعه گنجانده شده است؛ برخی هنرمندان گربه‌ها را به صورت مجسمه‌های کشیده درست کرده‌اند: پاهایی که به شکلی اغراق‌آمیز بلند هستند، صورت‌هایی بسیار گرد و کوچک، و یا یک مجسمه‌ی سنگی سیاه که گربه‌ای خپل، کاملاً استوانه‌ای است!


«کابینه گربه‌ها» که در مرکز آمستردام در محله‎ای که دفتر بسیاری از شرکت‌های جهانی و وکیلان طراز اول در آن واقع شده، مجموعه‌ای است خصوصی. مردم در ساعاتی خاص می‌توانند به تماشای آن بروند. مالک این عمارت که یک بازرگان ثروتمند هلندی است، همچنان در طبقه دوم این مجموعه با خانواده‌اش زندگی می‌کند. طبقه سوم نیز دربرگیرنده چند اتاق است که به گردشگران اجاره داده می‌شود.


در زمان خداحافظی به بچه گربه‌ای که در ابتدای این گزارش عکس او را می‌بینید گفتم که با شنوندگان و خوانندگان سایت «زمانه» خداحافظی کند ولی او به شدت خواب‌آلود بود و ترجیح داد به جای اینکار، به فروشگاه موزه برود و در میان کتابچه‌ها استراحت کند! :


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خیلی گزارش ویژه ای بود ممنون پژمان ...اگر فقط آدرس اون را هم اضافه کنید خیلی خوب میشه !

-- بهزاد بیات ، Aug 12, 2010

جالب بود و دستت درد نکنه.

-- مانی ، Aug 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)