تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سیل بزرگ در پاکستان

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

سیل در پاکستان به فاجعه ای بزرگ تبدیل شده و زندگی چهارده میلیون نفر را با خطرات مختلفی تهدید کرده است. دانشمندان از احتمال ارتباط این سیل با تغییرات آب و هوایی سخن می گویند. سازمان ملل درخواست جمع آوری کمکی را به ارزش ۴۹۵ میلیون دلار منتشر کرده ولی طالبان به مردم و دولت پاکستان هشدار داده است که کمک سازمان‌های جهانی و کشورهای غربی را نپذیرند.

Download it Here!

هنوز عوارض سنگین زلزله چند ماه پیش در هاییتی پایان نیافته که در سوی دیگر جهان فاجعه‌ای جدید رخ داده؛ سیل در پاکستان زندگی هزاران انسان‌ و محیط زیست آنها را با خود از جا کنده و برده است. تلفات سیل تاکنون به حدود هزار و ششصد نفر رسیده است.

اما فراتر از تعداد کشته شدگان، زندگی حدود چهارده میلیون نفر تحت تاثیر این فاجعه قرار گرفته که ازاین میان سه میلیون نفر آنها کودک و شش میلیون نفر زنان جوان هستند. مقامات پاکستان ضمن اعلام این آمار اشاره کرده‌اند که این رقم تنها مربوط به چهار ایالت این کشور این است.


چهارده میلیون سیل زده در پاکستان در انتظار دریافت کمک‌های جهانی هستند منبع: رویترز

سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه در خواست کمک ۴۹۵ میلیون دلاری را برای میلیون‌ها نفر سیل زده در پاکستان اعلام کرد. بنابر گفته مسئولان کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل، این مبلغ تنها صرف برطرف کردن نیازهای اولیه در سه ماه آینده می‌شود. سازمان‌های امداد رسان در پاکستان می‌گویند اگر این کمک‌ها به سرعت جمع آوری نشوند، جان انسان‌های بیشتری در خطر خواهد افتاد.

باران‌های موسمی و تغییرات آب و هوایی

سیل بزرگ در پاکستان به دنبال بارندگی‌های بسیار شدید در هند و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها در ایالت سند آغاز شد. اکنون صدها هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاهای منطقه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و مقامات پاکستانی به حداقل پانصد هزار نفر دیگر نیز هشدار داده‌اند که باید محل زندگی خود را ترک کنند. بسیاری بر این عقیده هستند که سیل در پاکستان تاثیرات انسانی و زیست محیطی مخرب تری نسبت به سونامی بزرگ در جنوب شرقی آسیا خواهد داشت.


سه میلیون نفر از سیل زدگان را کودکان تشکیل می‌دهند

دانشمندان مختلفی نیز از این فرصت استفاده کرده و می‌گویند این فاجعه بزرگ می‌تواند نشانه‌ی این باشد که در آینده باید انتظار بلاهای طبیعی شدیدتری را به دلیل تغییرات آب و هوایی داشت. بلاهایی که ممکن است از این پس به شکل دوره‌ی تناوبی از خشکسالی‌ها و سیلاب‌های بزرگ ظاهر شود.

به گزارش رویترز، دکتر قمر الزمان چادهری، مدیر کل سازمان هواشناسی پاکستان با اشاره به میزان بارندگی ۴۰۰ میلیمتری در کوه‌های شمال این کشور آن را یک رکورد کم سابقه می‌داند و معتقد است تنها توضیح قابل قبول برای این مساله می‌تواند پدیده‌ی تغییرات آب و هوایی باشد زیرا این منطقه به ندرت شاهد بارندگی‌های شدید موسمی است.


شش میلیون نفر از سیل زدگان را زنان جوان تشکیل می‌دهند

او همچنین به خطراتی اشاره می‌کند که جا به جا شدن منطقه باران‌های موسمی در اقیانوس هند و جنوب آسیا می‌تواند برای پاکستان و سایر مناطق ایجاد کند.

جنگل زدایی نیز از عوامل مهمی بوده که تلفات سیل اخیر را تشدید کرده است. پاکستان در دهه‌های گذشته مناطق جنگلی و مراتع فراوانی را از دست داده است. چرای بی رویه دام‌ها از مهمترین عوامل نابودی مراتع در سرتاسر پاکستان است.


سیل به دنبال بارندگی‌های شدید موسمی آغاز شد

نابودی مراتع و جنگل‌ها سبب می‌شود سیلاب‌هایی چنین عظیم بدون وجود موانعی جدی در مسیر خود حرکت کنند. دانشمندان می‌گویند پاکستان باید از این پس به سیستم‌های هشدار به موقع برای سیل مجهز شود و آب آشامیدنی کافی را برای مواقع بحرانی ذخیره کند.

اقتصاد کشور صد و شصت میلیون نفری پاکستان تا حد بسیار زیادی به کشاورزی و صنایع کوچک محلی وابسته است، بنابراین خشکسالی ها وسیلاب ها می تواند کاملا محصول پنبه و گندم را در بخش های وسیعی از این کشور نابود کند و به جز تلفات انسانی، تاثیر شدیدی بر اقتصاد نیز برجای بگذارد.

سیل، امنیت و طالبان

اما این فاجعه طبیعی از سوی دیگر با وضعیت امنیت در پاکستان نیز ارتباط خواهد داشت. شرایط امنیتی در پاکستان که به دلیل وجود برخی گروه‌های تند رو و افراطی نامطلوب است، می‌تواند بر اثر چنین فاجعه‌ای کاملا بدتر شود.


مردم هرچه را که توانسته‌اند از خانه‌های ویران خود خارج کرده‌اند

پیشتر مسئولان ایالت «خیبر پختونخواه»، که جزو ایالاتی است که بیشترین خسارات را متحمل شده، اعلام کرده بودند پاکستان درگیر نبردی جدی با گروه‌های تروریستی است و هزینه‌های فراوانی نیز در این راه متحمنل شده و اکنون زمانی است که کشورهای دیگر برای مقابله با این بحران جدید به پاکستان کمک کنند.


هزاران نفر اکنون در چادر زندگی می‌کنند

اما در حالی که سازمان ملل متحد و برخی کشورها برنامه‌ای را جهت جمع آوری کمک‌های مالی و بشر دوستانه آغاز کرده‌اند، طالبان به مقامات این کشور هشدار است از پذیرفتن کمک‌های کشورهای غربی به شدت خودداری کند زیرا به گفته‌ی طالبان این کمک‌ها از سوی مسیحیان و یهودیان تامین می‌شود که دشمن اسلام هستند و دریافت این مبالغ در نهایت باعث انقیاد مردم پاکستان در برابر آمریکایی ها خواهد شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، اعظم طارق، از سخنگویان طالبان، ضمن تماس تلفنی از محلی ناشناس با این خبرگزاری اعلام کرده است که چنان چه سیل زدگان و دولت پاکستان از قبول این کمک‌ها خودداری کنند، این گروه شبه نظامی حاضر است حدود بیست میلیون دلار جمع آوری و در اختیار آنها بگذارد.


طالبان از مردم و دولت پاکستان خواسته‌اند کمک‌های جهانی را نپذیرند

در همین حال ایالات متحده آمریکا گفته است سقف کمک‌های خود را تا مبلغ ۵۵ میلیون دلار افزایش خواهد داد. اما به گفته‌ی آکسفام، یکی از سازمان‌های جهانی امداد رسانی، حجم کمک‌های بین المللی که تا این لحظه به حادثه دیدگان این فاجعه اختصاص داده شده بسیار کمتر از کمک‌هایی است که به فجایع پیشین در مدت زمان مشابهی اختصاص یافته است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)