تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گزارشی از تحقیقی در زمینه‌ی فرهنگ و آثار دیدن فیلم‌های پورن

تا حالا فیلم «سوپر» دیده‌اید؟

سمیه دهبان

اگر از شما بپرسم تا حالا فیلم سوپر دیده‌اید، چه پاسخی می‌دهید؟

Download it Here!

اگر از من بپرسید فیلم سوپر چیست؟ می‌گویم حتماً اصطلاحی که نسل ما از آن استفاده می‌کرد، با اصطلاح نسل شما فرق می‌کند. منظورم فیلم سوپر، فیلم سکسی، فیلم صحنه‌دار و پورن است. منظورم این دسته از فیلم‌هاست. حالا دوباره سئوالم را می‌پرسم: تا حالا فیلم سوپر دیده‌اید؟

در برنامه‌ی امروز دنبال یک پاسخ برای این سئوال می‌گردم: آیا تماشای فیلم سوپر برای شخص و برای جامعه مفید است یا مضر؟ جوابی که ارائه می‌دهم، جواب شخصی من نیست، بلکه انعکاس نظرات و تجربیات سکس‌درمان و روان‌درمان معروف، وندی مالتز (Wendy Maltz) است که در تارنمای آلترنت در ماه می گذشته به ثبت رسیده است.


وندی مالتز و همسرش لاری مالتز کتاب‌های زیادی را در زمینه‌ی جنس و جنسیت منتشر کرده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن دام پورن، مبانی و راه‌کارهای خروج از مشکلات پورنوگرافی است، اما قبل از این که نظرات این سکس‌درمان را برای‌تان مطرح کنم، مطلبی را از خبرگزاری برنا تحت عنوان «سرکی در سایت‌های مذهبی» می‌خوانم. ممکن است طرح این مطلب برایتان تعجب برانگیز باشد، اما در عین این که شما را دعوت به صبر و حوصله می‌کنم، از شما می‌خواهم که از پیش‌داوری و قضاوت زودهنگام هم پرهیز کنید.

خبرگزاری برنا، واحد پاسخگویی به سئوالات دینی، چنین سئوال و جوابی را در تارنمای خود در دی‌ماه سال گذشته به ثبت رسانده است:

سئوال: می‌توانم فیلم عاشقانه‌ی صحنه‌دار ببینم؟ همیشه با دیدن فیلم عاشقانه مورد هجوم هوس‌های خود قرار می‌گیرم و فکرهای زشت به سراغم می‌آید. گناه این مسئله چقدر است؟ برای مقابله چه باید کنم؟

پاسخ: نگاه به نامحرم، یا فیلم و یا منظره‌ای که انسان را به تخیلات شیطانی و هوس‌های آلوده دچار می‌سازد، جایز نیست. بلکه گناهی است که کم‌کم باعث تاریکی دل، سلب توفیق و قساوت قلب می‌شود. البته کسی که ایمان قوی داشته باشد، از دیدن چنین فیلم‌هایی دوری می‌کند. چون خود را در برابر خدا مسئول می‌داند. نگاه کردن ، مقدمه‌ی اشتغال فکر و خاطره‌های مربوط به آن است و نیروی تخیل را تحریک می‌کند. پس از نگاه، صحنه‌های مهیج در ذهن باقی می‌ماند و احساس و اراده‌ی انسان را تحت سلطه‌ی خود درمی‌آورد و انسان پیرو شهوات خود می‌شود. از این‌رو گفته شده است، نگاه راهبر دل، دام شیطان، بذر شهوت و رویش‌گاه فسق و فجور است.

این مطلب را در ذهن خود داشته باشید. و بعد از این که نظرات وندی مالتز را برایتان مطرح کردم تصمیم مسلماً با شما خواهد بود.

وندی مالتز در مقاله‌ای با عنوان آیا پورن برای شما بد است؟ با طرح تجربیات خودش از سال‌ها پیش به‌عنوان سکس‌درمان، به بررسی تأثیرات پورن بر زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی افراد پرداخته است.

وی در نقل قولی از یکی از مراجعان خود، پورن را یک خروجی آسان دانسته است. یک خروجی یک‌طرفه که با حرکت سرانگشتانی روی صفحه‌ی‌ کلید از طریق اینترنت در اختیار فرد قرار می‌گیرد. همین مراجع در عین حال اذعان کرده است که در عمق وجودش می‌داند که کاری اشتباه و ناپسند انجام می‌دهد. می‌داند که اعتیاد او به تماشای فیلم‌های سکسی بر رابطه‌ی او با همسرش تأثیر منفی می‌گذارد و هربار با خود عهد می‌کند که دیگر سراغ این کار نرود. اما پیش از آن که خودش متوجه شود، دوباره پشت میز نشسته است و در صفحه‌ی مانیتور خود غرق می‌شود.


به گفته‌ی مالتز در اواسط دهه‌ی هفتاد میلادی، وقتی که او کار مشاوره‌ی خود را شروع کرده بود، مراجعانی از این قبیل بسیار نادر بودند. زیرا به دست آوردن فیلم‌های سکسی کار آسانی نبود. اما حال با توجه به انقلابی که در صنعت ارتباطات رخ داده، پورنوگرافی به بخش قابل توجهی از اقتصاد تبدیل شده است، به‌طوری که سالانه سیزده میلیارد دلار در آمریکا و صد میلیارد دلار در دنیا درآمد این صنعت است.

بنابر گزارش تارنمای اینترنت فیلتر ریویو، چهل میلیون آمریکایی حداقل یک‌بار در ماه به سایت‌های پورنوگرافی مراجعه می‌کنند. برخی از این مراجعان فقط چند دقیقه در این سایت به جست‌وجو مشغول هستند، برخی مراجعان هر روزه‌ی این تارنماها هستند و زمان جست‌وجوی آنها به پانزده ساعت در هفته هم می‌رسد.

خوب است که بدانید یک سوم تمامی دانلودها در ماه و یک چهارم همه‌ی جست‌وجوهای آنلاین در روز به پورن اختصاص دارد. آکادمی آمریکایی وکلای ازدواج و سازمان بریتانیایی نیلسون نت راتینگز پورن را به عنوان یکی از علل عمده‌ی طلاق و مشکلات روابط صمیمانه اعلام کرده است.

در مجموع نیمی از کاربران پورنوگرافی، گزارش‌هایی از عواقب و تأثیرات منفی این عمل ثبت کرده‌اند. به همین دلیل پاتریک کارنس (Patric Carnes)، کارشناس اعتیاد جنسی، اعتیاد به پورنوگرافی را جدیدترین و چالش‌ برانگیزترین مشکل سلامت روانی در این دوره نامیده است.

مالتز با بیان تجربیات شخصی خود در رویارویی با پورن و استفاده از آن در سکس‌درمانی، در اوایل دوران کاری خودش از پورن به عنوان روزنه‌ای به دنیای لذت بزرگسالان و نوعی سرگرمی رهایی‌بخش و آزادکننده برای بزرگسالان یاد می‌کند.

در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی، وقتی مالتز بعد از کار اصلی خود به عنوان مشاور ترک اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی به‌عنوان مشاور سکس‌درمان شروع به کار می‌کند، از پورنوگرافی به عنوان وسیله‌ای برای آموزش مراجعان خودش استفاده می‌کند.

بعد از چندی در اواسط دهه‌ی هشتاد میلادی، بعد از این که به درمان گروهی از نجات‌یافتگان سوء استفاده‌های جنسی می‌پردازد، به این نکته واقف می‌شود که بسیاری از عاملان سوء استفاده‌های جنسی از پورنوگرافی به‌عنوان الگو برای رفتارهای خودشان استفاده می‌کردند.

براساس تحقیقات مالتز و همسرش، اعتیاد به پورنوگرافی همانند اعتیاد به مواد مخدر است. با این تفاوت که پورن قابلیت نفوذ با چندین رویکرد را در مخاطب دارد.

پورن همیشه نوعی تازگی، هیجان، فرار، تسلط و آرامش را با خود می‌آورد. این یافته پاسخ به این سئوال است که چرا پورن کاربرانی از همه‌ی گروه‌های سنی و طبقاتی جامعه را دربرمی‌گیرد.

مالتز معتقد است که پورنوگرافی خطری برای بهداشت عمومی جامعه هم هست.

به گفته‌ی وی، پورنوگرافی از فرم شخصی و خانوادگی خودش خارج شده و تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است. معضلی که قادر به صدمه‌ زدن به احساسات، عواطف و روابط بین زنان و مردان و کودکان است.

به گفته‌ی این پژوهشگر، تنها راه جلوگیری از گسترش مشکلات مربوط به پورنوگرافی، بالابردن سطح آگاهی مردم و جامعه درباره‌ی این مشکل است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بسیار ممنون. مطلب خیلی خوبی بود. پرنوگرافی در همه ی ادیان تقبیح شده، آن طوری که من توی Wikipedia خوندم.

-- شب گیر ، Jun 30, 2010

مجموعه ای از ادعاهای بی پشتوانه و بدون استدلال که نه از دید موافق نه از دید مخالف نمی شه جدیش گرفت . از همه بدتر این که مثکه نویسنده سعی داره با کنار هم گذاشتن یک اتوریته ی مذهبی و یک اتوریته ی به اصطلاح علمی ، همه نوع مخاطبی رو تحت تاثیر بگیره ، در حالی که اتوریته ی علمی هم درست به شکلی مذهبی و دگم نقل قول شده.

-- آرمین مالکی ، Jun 30, 2010

جالب بود ولی ناقص بود

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

مفید است.ازادی مفیدتر است.

-- sadegh javid ، Jun 30, 2010

علیرغم لذتی که دیدن فیلم و عکس پورن داره، ولی واقعا بد اعتیادیه.
8ساله که معتاد به دیدن پورنم!احساس گناه هم میکنم ولی ترک نمیتونم بکنم. مجردم و تا حالا تجربه سکس نداشتم، به همین خاطر مفهوم "پورن همیشه نوعی تازگی، هیجان، فرار، تسلط و آرامش را با خود می‌آورد" رو خیلی خوب درک میکنم. البته باید اضافه کنم که برای من، این "تسلط و آرامش" به شدت کوتاه مدت و گذراست و بعد از پایان صحنه پورن جاشو به "عذاب وجدان" و "احساس گناه" میده.

-- پسر ، Jun 30, 2010

یکی از فواید دینداری دسترسی رایگان بشر به گزاره هایی است که تجربه آنها بسیار گران تمام میشود

-- تبا ، Jun 30, 2010

انسانها سالهای نه چندان دور چقدر زیباتر در کنار هم می زیستند.
براستی بشر هر چقدر به سمت جلو میرود،اخلاقیات رو بیش از پیش زیر پا میگذارد.
آیا آزادی برای یک زن در این است که وی چاک سینه اش رو نمایش بده یا اندام دیگه اش رو با عشوه و ناز به رخ مردان بکشونه؟؟؟
به اعتقاد من آزادی و خوشبختی حقیقی آن چیزی است که هیچ یک از افراد بشر تاکنون ندیده اند.حداقل در قرن اخیر و امروز ما.

-- فرزاد ، Jul 1, 2010

به نظر من موضوع اصلی در اینجا نیز همچون بسیاری جاها و موارد دیگر این است: ابتذال حرفه ای!

منظور من از عبارت / اصطلاح فوق این است: آنچه پورنوگرافی را از اعتبار واقعی آن می اندازد، درگیری آن با پول و درآمد و تبدیل شدن آن به یک "حرفه" برای گذران زندگی و احیاناً درآمد سرشار است: یعنی دچار همان "روزمرّه-گی" شدن که هر حرفه و شغل دیگری را نیز تکراری، کسالت بار و نهایتاً بی ارزش و حتی خطرناک می کند ...

بیشتر فیلمهای پورنوگرافی، بخصوص نوع حرفه ای آنها، دقیقاً همان چیزی هستند که از معنی خود واژه بر می آید: "وقاحت نگاری" و نه "هنر" یا حتی "تفریح و هوسبازی" ...

جای گفت و گو در اینجا بسیار است اما برای روشن تر شدن سخن خود، اگر تا به حال پورن در اینترنت یا منابع دیگر را تماشا کرده اید، فیلمهایی که آماتوری هستند و از عشقبازی سالم و بی آلایش اما در عین حال خیلی باز و بی دغدغه یک زوج در گوشه اتاق خوابشان انجام شده، بسیار گیرا تر و به نظر من حتی "سالم" تر از فیلمهای پورنوگرافی تولید شده به صورت حرفه ای و برای کسب درآمد است. چون گونه حرفه ای آن، بیشتر تصنعی و حتی حالت سریالهای آبکی تلویزیونی از نوع soap opera دارد تا چیز دیگر ...

نوع دیگری از پورن هم وجود دارد که بیشتر با طنز و شوخی همراه است و معمولاً حتی می توان فیلمهای خوبی را نیز در میان آنها یافت که بیشتر تفریحی هستند تا مبتذل.

مهم آگاهی و بینش افراد اجتماع است: اگر آموزش درست و شناخت کافی از مسایل جنسی وجود داشته باشد و اگر یک روحیه "سازنده" جایگزین تمایل بیمار گونه به نابود سازی در میان بیشتر افراد و جوامع شود، آنگاه حتی فیلمهای پورنوگرافی نه تنها به شکل دیگری ساخته خواهند شد، بلکه چه بسا مفید هم باشند. و به مرور جامعه به مرحله ای خواهد رسید که دیگر نیازی به دیدن این گونه "آثار" حتی به منظور آموزش جنسی نخواهد داشت.

گرفتاری پایه در این داستان احتمالاً در این است که بشر با روحیه افراط و تفریطی که دارد، می خواهد یا مذهبی صرف و "بسته" باشد یا لامذهب و "باز" و خدای ناکرده حتی "دریده" و بی خیال و بی هر گونه حس مسئولیتی چه برای خود چه برای دیگران ...

اگر زمینه برای رسیدن به نوعی تعادل افکار، روان و اخلاقیات در مردم فراهم شود، این موضوعات اشکال و ابعادی کاملاً متفاوت خواهند داشت، و چه بسا بهتر و سالم تر نیز ...

با مهر و سپاس

-- آزاد ، Jul 1, 2010

لازم نیست آدم حتما فیلم سکسی و پورنو نگاه کنه.فیلمها و سریالها کم و بیش سوءاستفادة خودشون از زنان و دختران را به جا میارن.استفاده ابزاری بشر مدرن و امروزی به زننده ترین شکل ممکن بدون رعایت کرامات اخلاقی و انسانی.گویی که از مقام انسان بودن به حیوان بودن تنزل پیدا کرده است.آنهم نه بصورت پنهانی بلکه آشکارا در چشم هزاران بیننده.
براستی چرا رفته رفته به مرور زمان قبح چنین اعمالی در نزد بشر فرو ریخته می شود طوریکه آن را به نشانه یک افتخار و گامی برای پیشرفت جوامع بشری می دانند؟

-- رویا ، Jul 1, 2010

نقش پورنوگرافی از اینرو برجسته شده که منهیات جنسی را بی جهت فراگیر کرده اند. اگر به روابط جنسی به صورت آزادتر نگاه شود در زندگی بشر جایی برای پورنوگرافی نخواهد بود. متاسفانه این محدودیت ها کار را بجایی کشانده که اعتیاد به پورنوگرافی پیش آورده. پورنوگرافی جای سکس را گرفته در صورتیکه هیچ ارتباطی با هم ندارند. پورنوگرافی یک توهم و هیجان گذرا است و سکس قبول مسئولیت حتی مقطعی در قبال پارتنر. مسئولان واقعی گسترش پورنوگرافی معلمان اخلاق و آخوندها و مذهبیون هستند که با منهایات و مزخرفات شان از سکس یک عملات سئوال بزرگ در ذهن جوانان درست کرده اند.

-- simr ، Jul 1, 2010

فکر کنم اگه موانع فرهنگی برای سکس کم شه گرایش به پورنو هم -البته از بین نمی ره- ولی کمتر می شه.به قول اشو عارف بزرگ فرن بیستم: "کسی خودش می تواند لذت ببرد نیازی ندارد که با دیدن لذت دیگران به رضایت برسد.سرکوب ریشه بیشتر انحرافات است."
به نظر من هر کسی ممکنه برای تفریح یا کنجکاوی گاهی سری به این قبیل سایتها بزنه.اما کسانی که به آن اعتیاد دارند قطعا با محرومیت جنسی مواجه هستند.

-- مانی ، Jul 2, 2010

فیلم های پورنو مانند هر چیز دیگری بسته به اینکه چه محتوایی دارد، به چه میزان و با چه هدفی و توسط چه کسی استفاده می شود می تواند مفید یا مضر یا خنثی باشد. بحث های کلی معمولا متعصبانه است و راه به جایی نمی برد.

-- امیر ، Jul 2, 2010

مشکل اینجا نیست که چه وبسایتی چه مطلبی زده.
مشکل در ایران این هست که یک آخوند از نطر تئوری نطام حاکم می تواند و باید پاسخگوی همه ی پرسش های مردم در همه موارد باشه.
اگر برنا مطلبی رو چاپ و یک حدیث نقل می کنه مهم نیست.
ولی وقتی توی دبیرستان/راهنمایی/دانشگاه مسجد و محل کار همه ی اطلاعات مورد نیاز انسان حتما و حتما باید از مدیوم آخوند رد بشه و به مخاطب برسه اینجاست که همه مشکلات هویدا میشه.
اخوند جامعه شناس/آخوند اقتصاددان/آخوند رواندرمانگر/آخوند قاضی/آخوند مربی اخلاق و ....
خوب معلومه که چون طرف دانش در همه زمینه ها نداره همون جمله ی کلیشه ا ی و کهنه ی "دیدگاه فقه و حدیث در این زمینه" بارها و بارها شنیده میشه.

-- بی نام ، Jul 2, 2010

در مورد چنين پديده عظيم اجتماعی ريشه يابی و تحقيق لازم است، آنچه در اينجا آورده ايد فرقی با سخنان معلم های دينی مدرسه نداشت. نه گفتن به غريزه کاريست تقريباً غير ممکن و با چنين استدلال های خرد نميتوان جلوی آن را گرفت. اميدوارم مطالبی با مظمون عميق تر

-- داريوش ، Jul 2, 2010

خیلی ناقص بود و خیلی هم علمی نبود!

-- بدون نام ، Jul 2, 2010

اول از همه اینکه من با این قضیه که این موضوع رو با مذهب آمیخته کردید کاملا مخالفم. تعجبم بیشتر از اینه که نویسنده زن است. همیشه توقع بیشتری از زنهأی که راجع به مسائل جنسی‌ تحقیق می‌کنن داشته ام. چرا که زنها مخصوصا در جامعه ما قربانی مدام سؤ استفاده‌های جنسی‌ هستند. پورن الزاماً چیز بدی نیست به نظر من حتا می‌تونه وسیله آموزشی‌ خیلی‌ خوبی‌ باشه. اینکه آدم‌های مریض و سودجو اقدام به ساختن فیلمهای بیمارگونه میکنند خودش یک مقاله جداگانه میطلبه. اما خود پورن به معنی‌ نشان دادن سکس هیچ هم چیز بدی نیست. خوبه که خانم نویسنده از چاه مذهب بیرون بیان و عقاید متفاوت رو بررسی‌ کنند.

-- unique ، Jul 2, 2010

با آقای مالکی موافقم. مطلبی بسيار سطحی بود که به نظر من بيشتر مضر است تا اينکه دريچه‌ای به آگاهی بيشتر باشد.

-- پانته‌آ ، Jul 2, 2010

بله، به پورنو هم میشه مثل خیلی چیزهای دیگه معتاد شد. بله، پورنو هم یک سری جنبه های منفی داره. بله ، همه یاد گیری در مسایل سکسی، همه فاتنزی های ما، همه علاقه ما نباید به پورنو منتهی بشه. بله برای کودکان و نوجوانان باید دیندنش محدود باشه و از اونجایی که این محدودیت هیچوقت کاملا کار ساز نیست، باید باهاشون صحبت بشه. ...اما پورنو جنبه های مثبت هم داره. ... Mehr anzeigenاینکه پورنو خشونت ایجاد میکنه، به خصوص خشونت جنسی، باز هم از اون ادعاهای سیاه ساز یک جانبه هست. تحقیقاتی نشون دادن که از زمان آزاد شدن فیلمهای پورنو در اروپا، میزان تجاوزات جنسی پایینتر رفته. دلیلش اینه که خیلی از فانتزیها رو درش میشه زندگی کرد و به مرحله عمل در نیاورد. پورنو می تونه انگیزه زا و فانتزی زا باشه . میتونه یکی از راههای تنوع توی ارتباط جنسی پارتنرها و همسرها باشه. به علاوه اینکه تعریف پورنو هم کاملا روشن نیست، آیا هر صحنه همخوابی پورنو قلمداد میشه؟ گاهی چنین صحنه هایی در قالب یک فیلم، می تونن توصیف احساسهای تو در تو و گویایی زبان بدنها و روحها باشن. اگر پورنو یک همچین خاصیت تخریب کننده ای داشت، باید الان همه ما توی تیمارستان بودیم!!

-- شبنم فكر ، Jul 2, 2010

کسی که مشکل سکسی را درمان می کند "سکس درمانگر" است نه "سکس درمان"

-- پیام ، Jul 27, 2010

مطلب خوبی بود . اما بسیاری از ابهامات پاسخ داده نشده است . ابعاد فیزولوژیک و روانشانسی آن مورد موشکافی قرار نگرفته است و در نهایت بیان مقدمه مذهبی و نتیجه گیری مذهبی علمی آن چندان متعاقد کننده له نظر نمی رسد . تحقیق آورده شده نیز به صورت ناقص یکی از هزاران تحقیقی است که درباره پورونوگرافی انجام شده است . کافی در ایینترنت جستجو کنید تا نمومنه ها ی فراوان آن را بیابید.

-- بدون نام ، Sep 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)