تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«من یک روسپی هستم!»

برگردان: ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

دختری موطلایی با لباس تنگ و تقریباٌ لخت به صندلی‌ام نزدیک شد و شروع کرد به صحبت با من: «کجایی هستی؟» و بلافاصله افزود «چه مدت اینجا خواهی ماند؟ توی کدوم هتل جا گرفتی؟»، من هم بدون درنگ از او پرسیدم چه کاره‌ای؟ که در جوابم گفت «تو که می‌دونی چه کاره‌ام! من یک روسپی هستم.» نگاهی به دور و بر خود در مشروب‌خوری پر زرق و برق درون هتل پنج ستاره انداختم، به شکل واضحی مشخص بود که همه‌ی زنان داخل رستوران روسپی هستند و همه‌ی مردان یا مشتری آنها بودند و یا خریداران مشغول تفحص.


وقتی که مشغول صحبت شدیم پی بردم که دختر موطلایی اسمش « جینی» است و از بلوروس و شهر مینسک به آنجا آمده است. او پیشنهاد کرد که با ١٠٠٠ دلار، تمام شب در اختیار من خواهد بود، در ضمن افزود که اگر نخواهیم در همین هتل گران‌قیمت شب را با هم به سر کنیم او هتل ارزان‌تر و دوستانه‌تری نیز می‌شناسد. جواب من برای همه پیشنهاداتش منفی بود.

این گفت وگو در محله‌ی روسپیان آمستردام یا در «ریپر بان» هامبورگ و یا حتی در محله معروف خلافکاران شانگهای صورت نگرفته بود. این ماجرا در شهر اسلامی دبی که موذن مساجد آن پنج بار در روز با اذان به مومنین یادآوری می‌کند که وقت نماز شده است اتفاق افتاده بود. شهری که مشروب خوردن در ملأ عام باعث دستگیری‌تان خواهد شد و زنا کردن مجازات مرگ دارد.

آیمان نجفی و شارلوت آدامز زوج بسیار بدشانسی هستند که به خاطر ابراز احساس به همدیگر ( بوسیدن در خیابانی در دبی) به زندان افتاده‌اند. تناقض و ریایی که زوج فوق را به زندان افکند می‌داند که در واقعیت، در محله « سودوم- سار-مر» دبی، فعالیت‌های سکسی بیداد می‌کند.

تفریحات کنار ساحل، کافه‌ها، زندگی شیک ثروتمندان، ماشین‌های گرانقیمت و پرشتاب، یادآور ماجراهای عاشقانه اروپایی و آمریکای است و شهر دبی نیز کمابیش از آن بی نصیب نیست. برای زن‌های غربی پیش آمده است که عاشق مردان جذاب لبنانی شوند و... اما اغلب ماجراهای عاشقانه‌ی دبی چیزی بیشتر از خریدن سکس نیست.

در هر گوشه‌ی شهر، درست در برابر چشمان کاملاً باز و تشویق‌کننده مأمورین دولتی همه مشغول خرید و فروش سکس هستند. تمام هتل‌های ستاره‌دارشهر، یک مشروب فروشی در داخل هتل دارند که در آنجا دختران زیبا از سراسر جهان در لباس‌های مجلل و آرایش کامل با مشتریان پولدار خود ملاقات می‌کنند.


کمی دورتر از هتل‌ها، رستوران‌های که موزیک زنده دارند و بارهای ورزشی، مملو از دختران ارزان‌تر فیلیپینی و اروپای شرقی هستند. باز هم کمی دورتر در قسمت‌های کهنه‌تر شهر دبی، در محله‌های « دیرا» و « بور»، دختران خیلی ارزان چینی در قسمت ورودی هتل‌های سه ستاره منتظر مشتریانی هستند که می خواهند کمتر پول بپردازند.

تخمین تعداد زنانی که به کار خودفروشی در شهر دبی مبادرت می کنند دشوار است به‌ویژه آن‌که مقامات رسمی هرگز آماری ارائه نمی‌دهند. از آن مهم‌تر، تشخیص دخترانی که تمام وقت دست به این کار می‌زنند و آنهایی که نیمه‌وقت و گاه به گاه به خودفروشی می پردازند نیز حدس و گمان را مشکل‌تر می‌کند، ولی جدیدترین آمار از حضور ٣٠ هزار زن خودفروش در شهر دبی خبر می‌دهد.

البته شهر‌های دیگری هم در کشورهای دیگر هستند که درصد روسپیان بالاتری دارد ولی این عدد سرسام آور برای دبی بسیارغیرعادی است. با وجود غیرقانونی بودن روسپی‌گری در کشور اسلامی امارات، این پدیده در حقیقت به منبع بزرگ درآمد و خوش‌گذرانی ملی کشور تبدیل شده است.

در دفتر صدور ویزا، پرونده‌هایی به قطر زیاد روی هم تلنبار شده است و اکثر متقاضیان ویزای توریستی یک ماهه، دختران حدوداً ٢٠ ساله از سراسر جهان هستند. شاید« آیدا»، دختر چشم بادامی و لب غنچه‌ای تاشکندی بعد از گرفتن ویزای ٧٠٠ دلاری، دو سه روزی به عنوان خدمتکار شغلی برای خود دست و پا کند و یا چند مرتبه نیز به ساحل برود ولی برای کسب درآمد و بازگرداندن هزینه‌ی سفر، تمام شب‌هایش را به خودفروشی در رستوران‌ها و هتل‌ها اختصاص خواهد داد.

زنانی که خواهان ویزای طولانی‌مدت هستند باید پول خیلی بیشتری بپردازند. شهروندان رسمی امارات می‌توانند برای نیازهایی شخصی خود تقاضای ویزای دائم برای کارمندان خانگی خود نمایند. ساکنان رسمی امارات از طریق واسطه‌ها، ویزاهای طولانی مدت را با قیمت‌های سرسام‌آور به زنان روسپی جوان می‌فروشند.

بعضی وقت‌ها زنان روسپی برای کسب برگه‌ی اقامت دائم مجبور به پرداخت ١٠ هزار دلار می گردند. هر چقدر موقعیت یک اماراتی در سازمان اجتماعی کشورش مهم‌تر باشد قدرت دریافت ویزای دائم بیشتری دارد و به همان نسبت نیز از درآمدهای کلان در این رابطه برخوردار خواهد شد.


برای اماراتی‌ها هم فال است و هم تماشا، حضور متنوع روسپیان باعث جلب مشتریان ثروتمند مصری، سوریه‌ای، لیبیایی و لبنانی نیز به دبی می‌گردد. مردان سعودی نیز که از ثروت بالاتر و به همان نسبت قدرت خرید و خرج کردن بیشتری برخوردارند نیز از محدودیت‌های وهابیت می‌گریزند و به مشروب‌خانه‌های مملو از خودفروشان دبی می‌آیند.

اروپاییان و امریکای‌های ساکن دبی هم از این سفره‌ی گسترده و عادت فرهنگی لذت می‌برند و از مشتریان ثابت دختران خودفروش کشورهای در حال توسعه می‌گردند که با سه سال خودفروشی به پس‌اندازی دست می‌یابند که زندگی خودشان و خانواده‌شان را زیر و رو خواهد کرد. شاید در غرب به خاطر جو عمومی، فقط بخشی از مردان تن به این تفریح توهین‌آمیز بدهند ولی در دبی برای آنها هیچ فشار اجتماعی و گناه اخلاقی وجود ندارد و رفتن به مشروب فروشی‌ها یعنی ملاقات با زنان خودفروش.

در این میان، مردان اماراتی نیز از این بازار سکس بی‌نصیب نیستند. آنها شاید ١٠ ماه از سال ناچار باشند که پنهانی به این مراکز رفت و آمد کنند ولی در تابستان بسیار داغ دبی و بعد از عزیمت همسران‌شان به اروپا، آنها نیز به جمع مشتریان شبانه‌ی خیابان « شیخ زائد» می‌پیوندند.

Share/Save/Bookmark

William Butler, Why Dubai's Islamic austerity is a sham, The Observer, Sunday 16 May 2010
William Butler is a pseudonym for a writer who lived in Dubai for four years and recently returned to Britain

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من روزی که به دبی آمدم روزهای جمعه مسجدها تقریبا پر از نمازگداران نماز جمعه بودند و هتلها فقط به خارجی ها با ارایه پاسپورت مشروب میدادند و تعداد انگشت شماری دیسکو در دبی بود که یکشبه میتوانستی به همه سر بزنی و الان که روز جمعه به مساجد بروی باید بیرون مسجد توی خیابان و کوچه های مسجد جایی پیدا کنی این وضعیت در تمام مساجد دبی من شاهد بودم و هستم. بله دبی شهر آزادی هست آزادی مطلق و این شما هستی که باید انتخاب کنی.

-- Dubai Lover ، May 21, 2010

خوشا به سعادتت! صادق که شصت سال پیش بار سفر از این آشغالدانی بستی!تازه اون زمان به این گندی هم که نبود،اگه حالا با ما بودی دیگه چی میگفتی ؟!

-- مسلمان سر گردان! ، May 21, 2010

بله این است لایه زیرین شیک دبی و امارت
عرب های امارت را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: پول و شهوت
در هر صورت حال آدم رو بهم می زنه، من این جو را تو امارت قبلا حس کرده بودم، خیلی کثیفه بهره کشی دو سویه از زنان در کمال وقاحت

-- هاشم ، May 21, 2010

سلام به همه! رمان روسپی های نازنین از نویسنده ای افغانستانی به نام منوچهر فرادیس در مورد روسپی های جنسی و سیاسی امروز افغانستان است. جالب است که در این رمان شعری اس به نام: روسپی که شباهت با نام این مقاله دارد و این شروع آن:
من یک روسپی هستم
فقط یک روسپی
یک آواره
یک بی خانه یی خانه به خانه....

-- ن ارغوان ، May 21, 2010

مذهب بایدبه فدرت و حکومت برسد تا چهره واقعی اش آشکار شود. راه دیگری برای مرگ مذهب وجود ندارد.

-- bikhooda ، May 21, 2010

آقای زمانی سالها پیش جای خوانده ام که کراهت و خشونت و نفرت مسلمانان از خشکسالی و کم آبی مناطقی است که این مذهب در آن پرورده شده است. اگر به آنها خشونت اسراییلی را اضافه کنیم می بینم که آن نوشته بیهوده نگفته بود. مسیحیت نیز از همانحا آمده است و تنها قرق آن با دو مذهب دیگر این است که مسیحی ها نفرت شان را 200- 300 سال پیش به رخ اروپا کشیده اند و الان کمی شرمسارند و گرنه به دار و دسته بوش/مذهبی فرصت داده شود می توانند نیم میلیون عراقی را بکشند. جان کلام اینکه مذاهب صحرایی آب نمی بینند و گرنه شناگران ماهری هستند. خدا به زمین بیچاره ما رح کند.

-- نیلو ، May 21, 2010

هر کسی به این عربا به اندازه یه سر سوزن ایمان داشته باشه شرعا ....زاده است .

-- حمید ، May 21, 2010

اولا خود فروشی نه و تن فروشی خود انسان شامل خیلی بخشهاست مثلا روح و فقط یکی تن است
دوم شما حق انتخاب داری و به این میگویند آزادی
سوم اینهمه دختر فعال و موفق چرا یک مقاله از آنها نیست..

-- بدون نام ، May 21, 2010

من تا الان که 40 سال از عمرم میگذره شاید به اندازه موهای سرم دبی رفته باشم و باید بگم که کثیف ترین شهر دنیا اونجاست. سکس حتی در بین دختران ایرانی نیز نو اونجا بیداد میکنه و متاسفانه انواع بیماریهای خطرناک هم اونجا در کمین نشسته از رفتن به اونجا پرهیز کنید .

-- محسن ، May 21, 2010

من 5 سال در دبي زندگی کردم,به همراه همسر و فرزندانم,الان 3 سال هم است که در ونکور-کانادا زندگی میکنم.اگر حمل بر خودستایی نباشد,از زیبایی بالایی هم برخوردارم ,ولی باید بگم که دبی از امنیت کامل برای یک زندگی سالم برخوردار است.چون تا مادامیکه فرد بسوی مسایل فوق نرود ,هیچ گزند و یا حتی یک متلک هم نخواهد شنید.در دبی من و همسرم زندگی بسیار سالمی داشتیم .روسپیگری در همه جای دنیا جزو ممر درامدهای بالاست,منتها با شیوه ها و اشکال گوناگون.در خبرها خواندم که سن روسپیگری در ایران 12 سال شده!!! پس همش نادانسته به دیگران نتازیم.چرا به این امر توجه نمیکنم گه چگونه توانستند یک بیابان لم یضرع رو در مدت کوتاهی به یکی از شهرهای دنیا تبدیل کنند ؟حتی در گرمترین فصل سال ,پذیرای میلیونها توریست است.من از عربها متنفرم ,اما واقعیت رو گفتم ,در ایران با همه ادعامون ,یک زن هیچوقت از نگاههای کثیف و حریص بیشتر آقایون در امان نیست ,هرگز نمیتونه 2شب به تنهایی در ساحل قدم بزنه !!!ولی در دبی اگر سالم بشی ,هیچ کسی حتی یک نگاه بد هم بهت نمیکنه ,بیایید اول خودمونو درست کنیم ,مملکتمونو درست کنیم ,بعد به دیگران بپردازیم.کاری که اصلا عادتشو نداریم.ماها پیشینه فرهنگی غنی داریم ,اما گذاشتیم رو طاقچه اطاقمون و هرگز بکار نمیگیریمش.ایرانی =افراط و تفریط

-- ایرانی ، May 21, 2010

اینکه دختر بلوروسی 1000 دلار است دروغ محض است. 1000 دینار می تواند درست است.
اینجاش که دروغ است.

-- reza ، May 21, 2010

پول بی زحمت نفت برای کشورهای حوزه خلیج فارس فساد زیادی ایجاد کرده. روسپی گری فقط یک نمونه اش هست. تجملات، تن آسایی، دروغ و چاپلوسی موارد دیگه هستن. ولی این وضعیت تا ابد دوام پیدا نمیکنه.

-- هادی ، May 21, 2010

گمان کنم قیمت را دولا و پهنا به شما گفته است چون اگر زنان خیابانی چنین درآمدهایی داشته باشند پس از مدت کوتاهی از این کار دست می کشند و یک بیزینس برای خوشان ایجاد می کنند.

-- rs232 ، May 21, 2010

من به عنولن یک زن یک یک بار هم به دبی رفته ام و آن هم به خاطر ویزای آمریکا واقعا از رفتار زنان در دبی شرمسارم!! در هتل ما دختران ایرانیی بودند که مردان ایرانی به دنبالشان بودند!!! من اگر جای مردان ایرانی بودم برای این تفریح کثیف و نجس هرگز به امارات نمی رفتم و در ایران این کارها را می کردم
عربها فقط در شهوت خلاصه شده اند و از شهوت دیگران نیز سو استفاده می کنند.

-- لاله ، May 22, 2010

دُبی به طور خاص و همه این شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس به طور عام یک سراب هستند. همون طور که از هیچی به وجود اومدن در آخر هم در هیچی تموم می شن. اون ها به همون اندازه که زرق و برق و ثروت شون رو به رُخ می کشن به همون اندازه هم اقتصاد شکننده ای دارن.
یه نوسان شدید قیمت نفت و یا یه بحران اقتصادی که قدرت خرید مصرف کننده های اروپایی و آمریکایی رو بیاره پایین کافیه تا مثل باد کاخ های پوشالی شون رو در هم بکوبه...

-- مهدی ، May 22, 2010

غیر واقعی. فکر می کنم راهنمای نویسنده محترم فقط جاهای مورد علاقه خودشو به ایشون معرفی کرده. دبی یک شهره مثل بقیه شهرای دنیا آدماش هم همون کارای آدمای بقیه دنیا رو می کنن. فساد هم توش وجود داره همونطور که فعالیت اقتصادی و علمی و فرهنگی و ورزشی و ... وجود داره
یه سری جمله های تخیلی هم تو متن بود مثل ویزای دایم و ویزای 700 دلاری و ...

-- شهروز ، May 22, 2010

چه خبره اینجا؟
این موضوع چه ربطی به "عرب بودن" یا "نبودن" داره....البته منم معتقدم که کشورهای عرب، از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی...خیلی سطح پایین و وحشتناک هستند. ولی چرا راه دور بریم... ایران خودمون خیلی گل و بلبله؟ خوبه همین چندروز پیش فیلمش در اومد زن‌ها چه امنیتی دارن تو خیابون تو روز روشن.

-- منتقد ، May 23, 2010

با سلام و احترام
غرايز يكي از نعمت هايي است كه خدا به انسان داده است و بايد به شكل صحيح از آن استفاده نمود و كنتل آن عليرغم بگير ببند هاي معمول قابل پيشگيري نيست احتياج به طي كردن فرايند فرهنگي دارد.

-- مسلم اكبري گورنداني ، May 23, 2010

من سال هاست در دبی زندگی می کنم و معتقدم هر کس در این شهر پر زرق و برق چیزی را پیدا می کند که به دنبالش باشد..اسلام...فحشا..مشروب...خرید...پول...هر چیزی که دنبالش بگردی و در ضمن اصلا این توصیفات دوستان را قبول ندارم.امنیت اجتماعی بالای دبی برای من که یک زن جوان و به نسبت زیبا هستم واقعا ستایش برانگیزه با وجود این هجم بالای مهاجر و مسافر...
امنیتش قابل مقایسه ب ایران نیست.فیلم خاوران نمونه واضحه ایرانیانیست که خود را وارث تمدن چند هزارساله می نامند

-- ahoo ، May 23, 2010

آخه برادر من؛ اگه میخوای مطلب بنویسی و واقعی بنویسی شاید که نه باید یه تحقیقی رو مطلبت داشته باشی. کجای دبی انطوری که نوشتی هست؟! برای جذاب بودن مطلبی که مینویسی همیشه احتیاج به اقراق نیست. گرچه موضوع این مطلب توجه برانگیز هست. ولی فکر نمیکنی که شاید بهتر باشه اول درمورد کشور خودمون یه بررسی کنی تا ببنی وضعیت این موضوع اونجا چطوره؟ حتی بدون اقراقی که اینجا داشتی!
ایراد گرفتن که کاره سختی نیست. از قدیم گفتن که توی ینگه دنیا یا همون امریکا خانواده جایگاهی نداره, اما تا حالا بررسی کردی ببینی که تفکر اونا نسبت به خانواده چیه و چقدر نسبت به اون پایبندی وجود داره؟ آیا شما فقط از دبی یا کشورهای دیگه همینو دیدین؟ چشمتون به پیشرفتهایی که داشتن نیافتاده؟ ندیدین که تقید مذهبی تو همین دبی زوری نیست؟ آدمارو روز جمعه یا شنبه و یکشنبه ندیدن که برای مراسم مذهبی از هر نوعش ارزش قائل هستن؟! چون معمولا اینجا شما انتخاب میکنین. کسی به شما زور نمیکنه. ولی ظاهرا شما این بخششو انتخاب کردین. حالا چراشو خودتون میدونین. بازم کسی اینجا در مورد شما قضاوت نمیکنه الا خودتون.
دوست من؛ لیوان هیچ کس پر نیست. ببنیم چی توش هست و چطور از همون مقدار دارن استفاده میکنن. ما که این همه ادعا میکنیم به مسلمون بودن و سالم بودن چقدر کمتر از اینا دروغ میگیم.به قول خیام که میگه:
شیخی به زنی فاحشه گفتامستی
هر لحظه به دام دگری پا بستی
گفت: شیخا هر آنچه گویی هستم
آیا تو چنان که می نمایی هستی؟

-- یزدان ، May 23, 2010

به خوده مطلب کار ندارم که راست یا دروغش واسم اصلا مهم نیست همونطور که دبی.
با خوانندگانی هستم که نظر گذاشتند، دوستان اگر یک کم با دقت بودید متوجه می شدید که این مطلب را یک نفر ایرانی ننوشته که می گویید مگر ایران چنان و چنین که از دبی ایراد می گیری!
این مطلبی ترجمه شده است از یک نویسنده ی انگلیسی.

-- شهرزاد ، May 23, 2010

جامعه دوبی هر چی باشه از ایران بدتر نیست به نظره من مردم دوبی از نظره فرهنگی از مردم ایران خیلی بالاتر هستن در مدت ٣٠ کشورشون را به یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه تبدیل کردن و ازادترین کشور خاورمیانه هم شده اند شما با احترام به فرهنگ ان مردم میتوانی هر طوری که دوست داری زندگی کنی روسپی گری هم یک قسمت از ازادی و پیشرفت هست به اروپا و امریکا یک نگاهی بکنید کشور اسرائیل از برزگترین واردکننده گان زنان روسپی هستش بر طبق امار سازمان ملل. حالا ایران را ببینیم ١٥٠ سال داره تلاش میکنه یک دموکراسی نیمبندی بدست بیاورد موفق نشده دارای فسادترین دولت دنیاست از نظره مواد مخدر و روسپی جزوه کشورهای اول دنیاست امنیت اجتماعی برای زنان تقریبأ در حد صفر حالا عربها بی فرهنگ هستن یا ایرانی که میگه ٢٥٠٠ سال تاریخ داره خنده داره

-- بدون نام ، May 23, 2010

با سلام و درود همیشگی به خوانندگان عزیز

حرف زیادی برای گفتن ندارم ولی هیچ چیز در این دنیایی که به قول فروید به ضرب انرژی ذاتی مرگ ما را به جلو می کشاند ( death drive) زیباتر از این نیست که دغدغه ای واقعی را با انسان های دیگر سهیم باشی.

به عنوان پدر یک دختر کوچک با تمام وجود امیدوارم مردان نسل او، انسانی تر از همیشه با نیمه بسیار زیبای بشریت رفتار کنند.

توجه شما همیشه انگیزه بخش فعالیتهای من است.

-- ونداد زمانی ، May 23, 2010

سلام به همه
مطلب خيلي جالبي بود خيلي جالب اما مخواهم بگم همه شما كه اين مطلب را خوانديد يكبار رمان روسپي هاي نازنين را كه از نويسنده افغاني است تازه چاپ شده است بخوانيد او خيلي جالب است و اين شعر كه در رمان چاپ شده
من یک روسپی هستم
فقط یک روسپی
یک آواره
یک بی خانه یی خانه به خانه


جالبتر از خود رمان است.

-- بدون نام ، Jul 28, 2010

سلام من ٣٢سال هست که در دبی زندگی میکنم تا حالا هیچ وقت ندیدم یکیرو به جرم بوسیدن یا لب گرفتن زندانی کرده باشند این یک دروغ هست در اینجا در دبی مشروب خوردن فقط در هتل ازاد میباشد .در شارجه اگر در دست شما یا در ماشین شما ببینند حکم شلاق دارد در کل حتی در هتل هم ممنوع میباشد به این دلیل در شارجه هتل ٥ ستاره نیست .در عجمان مشروب فروشی ازاد میباشد ولی مصرف در خیابان نه .در ام القوین شاید باورتون نشه یک جاده وجود داره که در اخر جاده یک ٢راهی وجود داره که یکطرف به مشروب فروشی میرسه طرف دیگه به يک مسجد ٤مناره بزرگ و زیبا یعنی این که انتخاب کن برو به طرف خدا یا........ در ابوظبی ب غیر از چند هتل در جاههای دیگر به شدت ممنوع میباشد در العین جو کامل مذهبی میباشد .در اینجا از دزدی قمه کشی زورگیری خبری نیست اگه کاری به کسی نداشت باشی هیج احدی کاریت نداره روسپی گری در همجا به طور کم بیش وجود داره.دبی شهر پولداراست لازم روسپیها هرجا که پول هست میرن.در ضمن هوس همه دارن عرب غیر عرب نداره خیلی از تاجرای ایرانی وقتی میان حداقل یکشبو با روسپی میگذرونن.

-- yaghoub ، Sep 29, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)