تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر مهدی یحیی‌نژاد، مدیر و موسس سایت بالاترین:

«حمله‌ی هکرها به بالاترین ادامه دارد»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

اگر بتوان رادیو زمانه را رادیو وبلاگ‌نویسان خواند، باید بالاترین سایت مشترک بسیاری از وبلاگ نویسان زبان فارسی دانست.

این سایت با داشتن میلیون‌ها بازدیدکننده در ماه محلی است که مشترکین مطالب و سایت‌هایی که برای آن‌ها جذاب بوده را معرفی می‌کند و به رای می‌گذارند و دریک سیستم دموکراتیک بسیاری از مطالب صفحه اصلی سایت بالاترین منتقل می‌شوند.

اما این سایت ُپربیننده در داخل ایران فیلتر شده است. با وجود تمامی محدودیت‌ها بازهم بسیاری از مخاطبین بالاترین و مشترکین آن از داخل ایران به‌وسیله فیلتر شکن به‌سراغ این سایت می‌آیند.

سه‌هفته پیش، این سایت هک شد و بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که آن‌ها هم جزو مشترکین و مخاطبین سایت بالاترین بودند، کاملاً دمغ شدند.

بعداز هک شدن بالاترین بسیاری از وبلاگ‌نویسان و مشترکین سایت بالاترین تلاش ‌کردند که با حمایت از مدیران و دست‌اندر‌کاران آن بتوانند راهی پیدا کنند که سایت بالاترین مجدداً راه‌اندازی شود.

سایت بالاترین بعد از حمله مغزی کوتاه‌مدتی که دچار آن شده بود، مجدداً بالا آمده و ‌فعال است. در همین ‌رابطه با دکتر مهدی یحیی‌نژاد که مدیر و موسس سایت بالاترین است گفت‌ و‌ گو کرده‌ام.

Download it Here!

مهدی، گرچه سایت بالاترین را خیلی از مخاطبان رادیو زمانه می‌شناسند و پیگیر خبرهای آن بودند، ولی لطفاً یک توضیح بدهید که سایت بالاترین چه است؟ چه‌طور راه‌اندازی شده است و چه اتفاقی برای آن افتاد؟

بالاترین یک وب‌سایتی است که کمک می‌کند مطالب جالب وب فارسی پیدا شوند.

یعنی حدودا ً۲۰ ‌هزار عضو دارد و هر عضوی اگر مطلبی در هر وب ‌سایتی، وبلاگی پیدا کنند می‌آیند در بالاترین این را ارسال می‌کنند و بقیه عضوها تصمیم‌ می‌گیرند که این مطلب جالب است یا نه. اگر جالب بود، افراد بیشتری در مورد آن خبردار می‌شوند.


دکتر مهدی یحیی‌نژاد، مدیر و موسس سایت بالاترین

بالاترین یک فضایی است که هرکسی می‌تواند هرچه بخواهد بگوید و هرچه بخواهد ارسال کند و همین‌طور کمک می‌کند که کسانی که وب‌سایت‌های خیلی کوچکی دارند ولی چیزهای جالب می‌نویسند، نوشته‌های آن‌ها پیدا شود و همه از آن خبردار شوند.

به‌همین دلیل آزادی دشمن‌های زیادی پیدا کرده و کسانی هستند که از این فضای باز بالاترین خوششان نمی‌آید.

سه‌ هفته پیش یک هکر یا چندین هکر حالا طوری که واقعاً نمی‌دانم، عملاً باید یکسری تقلب و دزدی خودشان را جای ما جا زده‌اند زدند، به شرکت‌هایی که دو‌مین بالاترین اسم بالاترین ثبت شده و شرکت‌هایی که سرور بالاترین از آن گرفته شده و به آن‌ها مراجعه کردند و خودشان را با جا زدن به جایگاه مدیران بالاترین سعی کردند که به این سرورها دسترسی پیدا کنند و اطلاعاتی را پاک کنند و همین‌طور دومین بالاترین را بدزدند.

به‌ همین دلیل سه هفته بالاترین متأسفانه نتوانست به کاربرهای خودش سرویس لازم را دهد و منتهی با تلاش‌هایی که ما کردیم هم دو‌مین پس‌گرفته شد و هم سرورهای جدیدی برای بالاترین راه‌اندازی کردیم که اتفاقاً با سرعت بهتر از گذاشته بتواند به کار خود ادامه دهد.

سوالی که پیش می‌آید برای خیلی‌ها از جمله خود من این است که کسانی که آمده‌اند بالاترین را هک کنند یک گروه هکر خیلی ساده بودند یا می‌شود آن‌ها را سازمان‌یافته فرض کرد؟

در این‌که حمله پیچیده‌ای بوده است شکی نیست .چون این هکر از کارت اعتباری دزدیده شده، استفاده کرده است.

منتها درمورد این‌که از کجا دارد می‌آیند ما آدرس‌های اینترنتی را با یک آی‌‌پی (IP) داریم که این‌ها از ایران آمده‌اند و می‌شود گفت رد پای این هکرها بعد از این کار به‌جا مانده است.


لوگوی سایت بالاترین

می‌دانیم که دارد از چه شرکتی در ایران می‌آید، منتها این‌که چه‌کسانی پشت آن هستند و چه‌ کسانی دارند از آن شرکت سوء استفاده می‌کنند، این‌ها چیزهایی است که ما نمی‌دانیم.

چند ماه پیش گروهی از هکرها که خودشان را به‌عنوان هکرهای شیعه معرفی کرده بودند به تعدادی از سایت‌های خبری و وب‌سایت‌های مهم سنی حمله کردند، یک منبع مستقل به ما گفته است که همان کسانی که به آن سایت‌ها حمله کرده‌اند، به ساین بالاترین هم حمله کرده است. نظر خودتان در این‌باره چیست؟


احتمال آن زیاد است. منتها سندی در این ارتباط وجود ندارد و همه‌ی این‌ها در حد گمانه‌زنی است. منتها باتوجه به این‌که خبرهای مختلفی در این مورد منتشر شده است که تعداد زیادی سایت‌های سنی مورد حمله قرار گرفته‌ بودند، نشان می‌داد که این کار، یک کار سیستماتیک است. یعنی کار یکی دو هکر نیست و احتمالاً گروهی دارند این کار را انجام می‌دهند.

پیچیدگی حمله ‌بالاترین هم این را نشان می‌دهد که احتمالاً کار به ‌قول معروف یکی ‌دو تا بچه هکر نیست و در پشت این کارها، یک جور سازماندهی وجود دارد.

بعد از راه‌اندازی مجدد، آیا با حمله‌ی جدیدی از طرف این گروه‌ها روبه‌رو نشده‌اید؟

اتفاقاً امروز هم با یک حمله جدید مواجه بودیم. این نوع حمله به این شکل انجام می‌شود که تعداد درخواست‌های زیادی به وب‌سایت فرستاده می‌شود.

در این درخواست‌ها کدهایی می‌نویسند که تعداد خیلی درخواست‌ به سرور بفرستند و درنتیجه این باعث می‌شود که سرور کند شود و برای بینندگان عادی سایت مشکل درست شود و نتوانند سایت را به‌راحتی ببینند.


آیا این هکرها شما را تهدید کردند و اگر تهدید کردند هیچ نشانه‌ی مشخصی از خودشان برجای گذاشته‌اند که بشود تشخیص داد این فعالیت از طرف کدام گروه بوده است؟‌

چندین بیانیه اینترنتی منتشر شده است که به دلایل سیاسی به بالاترین حمله کردند.

در هر صورت ‌اگر شما بخواهید هر تغییری در ساختار بالاترین انجام دهید، هزینه‌بر است. آیا تغییری خواهد کرد سیستم ارتباطی بالاترین و مشترکان آن در وضعیتی که هزینه‌های آن بالا می‌رود یا باز به‌همین صورت مجانی به کار خودتان ادامه خواهید داد؟

هدف‌مان این است که بالاترین را به عنوان یک پروژه کوچک دیگر نگه داریم و این‌که لازم نباشد برای آن بودجه‌ی مالی بگیریم و عملاً‌ با آن پول تبلیغی که می‌‌آید بتوانیم پول سرورها را بدهیم.

منتها با توجه به بزرگ شدن بالاترین و تعدا‌د استفاده‌کننده و نیازهایی که هست و همین‌طور ‌این فشارهایی که از طریق حمله‌ها به بالاترین‌ می‌آید، این‌که بالاترین به‌عنوان یک پروژه کوچک بماند که چندنفر فقط داوطلب باشند در آن کار کنند؛ عملاً به دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند و ما یا باید به سراغ کاربرها برویم و از آن طریق می‌توانیم پول لازم برای گرداندن بالاترین را تأمین کنیم و اگر نشود باید به دنبال این باشیم که می‌توانیم منابع مالی دیگری داشته باشیم یا نه.

اما از آن جهت که همه‌ی کارهایش با شفافیت انجام شده است و اگر واقعاً ما هرکدام از آن کارها را دنبال کنیم، حتماً با کاربرهای بالاترین درمیان خواهیم گذاشت.

و یک سوال هم از طرف کاربران ایرانی. می‌خواهید هیچ‌تغییر و تحولی‌ به سیستم‌خودتان بدهید که از ایران مردم راحت‌تر به سایت شما دسترسی داشته باشند‌؟

واقعیت این است که ما حدود دو سال است که در ایران فیلتر شده‌ایم و واقعاً از این مسأله خیلی ناراحت هستیم.

چون که خیلی از بینندگانی که از ایران می‌آیند، الان با هزار و یک‌جور فیلتر شکن باید وارد بالاترین شوند و فیلتر شکن‌ها معمولاً خیلی دردسر دارد و به‌قول معروف کیفیت بالاترین را برایشان پایین می‌آورد .

ما حالا روی این‌که چطور به آن‌ها کمک کنیم تا دسترسی بهتری پیدا کنند، داریم فکر می‌کنیم.

ولی خوب واقعاً مسأله ساده‌ای نیست و را‌‌‌‌ه‌حل‌هایی که وجود دارد، معمولاً راه‌حل‌های پرهزینه‌ای هستند.

Share/Save/Bookmark

مطالب مرتبط:
«وب‌سایت بالاترین هک شد»
بالاترین در وبلاگستان فارسی
دموکراسی بالاترین و لینکهای ضد زن
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خسته نباشيد جانانه به دست اندر كاران سايت بالاترين، هزينه اى كه مردم ايران براى دمكراسى پرداخت ميكنند قابل مقايسه با هزنه اداره سمبل دمكراسى و ژورناليسم فعلى ايران يعنى بالاترين نيست، بالاترين! به هر عنوان حمايتت ميكنيم

-- jandark ، Feb 25, 2009

دوتا نکته:
اول اينکه آقا اين فايل صوتی خود شما هم که کار نمی کنه...بيچاره دکتر مهدی کنار دريا هم بره، دريا خشک ميشه...
دوم: من اولين باره که عکس دکتر مهدی رو ميبينم. هميشه ميگفتن توی کله آدميزاد يا جای عقله يا جای مو !!! مثل اينکه در اينمورد هم اين ضرب المثل درست از آب در اومده... :)

-- Hadi ، Feb 25, 2009

من فکر می کنم پولی کردن سایت بالاترین جلوی پیشرفت بالاترین را بدون تردید می گیرد. این سایت باید رایگان باشه تا بتونه افکار همگان را منتظر کنه و اگر پولی باشه مسلما کسانی که پول می پردازند، خبرهاشون خوانده میشه. در مورد حمایت مالی گرفتن در صورتی که به خبرها جهت دهی خاصی داده نشه، کاملا موافقم.

-- نادری ، Feb 25, 2009

چرا بايد پولي بشه وقتي كه ميشه از كاربران donate گرفت؟

-- Ali ، Feb 26, 2009

با اینکه گروه آشیانه هک بالاترین را رسما تکذیب کرده
بازهم جناب نیک آهنگ کوثر با سوالشان و البته جناب یحی نژاد با پاسخشان دست از متهم کردن بر نمی دارند!
ایراد اتهام مسئله خیلی آسانی ست
وقتی که شما براحتی به دیگران اتهام می زنید مطمئن باشید براحتی به شما اتهام می زنند

-- م ، Feb 27, 2009

به عنوان توصیه به ایشون که ماهانه هزاران دلار از همین کانال به جیب میزنند و کمتر کسی از گردش مالیش خبر داره چیزی رو که راه‌حل‌های پرهزینه خطاب میکنند در واقع ضروریات مدیریت اینچنین سایتهایی است. متاسفانه عادت کردیم فقط به کسب در آمد فکر کنیم و وقتی پای مشتری و خدمات میاد وسط میگیم "راه‌حل‌های پرهزینه"!! حرف ایشون بنده رو یاد خودروهای داخلی میندازه! ببرش روی آکامای دکتر! خدا رو شکر ایشون سایت رو روی اکس پی خونشون نمیگردونه....

-- سان ، Feb 27, 2009

در ابتدا از جناب آقاي دكتر مهدي يحيي نژاد كه حقيقتآ يكي از نخبگان جامعه ايران هستند تقدير و تشكر ميكنم و از همينجا به جنابعالي و كليه اعضا تيم بالاترين يك خسته نباشيد گرم ميگويم سايت بالاترين يكي از بهترين سايتهاي ايرانيست و همچنان هم جزو بهترينها باقي ميماند همچنين از طراحي جديد لوگوي سايت كه بسيار هوشمندانه طراحي گرديده تشكر ميكنم و فكر ميكنم آن هكرهاي بيسواد هر وقت كه وارد اين سايت شوند و لوگوي بالاي صفحه را ببينند (مشت محكمي) از اين طريق بخورند و بدانند كه با اين حركات ايذائي و ناجوانمردانه نميتوانند هيچ خللي در حركت آزاديخواهانه مردم ايران ايجاد كنند . ( از طرف دوستداران و علاقه مندان سايت بالاترييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين)

-- بهنام ، Feb 27, 2009

من فکر میکنم منظور شما cracker باشد نه hacker

-- مهدی ، Feb 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)