تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بالاترین در وبلاگستان فارسی

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

سه روزی می‌شود که سایت پرطرفدار بالاترین هک شده است. سایت بالاترین که دو سال پیش به ابتکار مهدی یحیی‌نژاد ساخته و پایه‌ریزی شده، وب‌سایتی اینتراکتیو است که موضوعات داغ آن طبق رای کاربرانش انتخاب می‌شوند.

Download it Here!

در واقع این‌طور بگویم که کنترل این سایت دست کاربران آن است. بالاترین، وب‌سایتی است که موضوعات داغ آن مرجع بسیاری از خبرها برای خبرنگاران است. وب‌سایتی برای جلب خوانندگان بیشتر برای وبلاگ‌های مختلف و شناخته شدن یا شناساندن بسیاری از وبلاگ‌هایی که نمی‌شناختیم.

از زمانی‌که سایت بالاترین هک شده، در میان وبلاگ‌های فارسی سر و صدای زیادی به راه افتاده است. برای همین با هم سری به این دنیای وبلاگستان می‌زنیم تا ببینیم حرف این بلاگرها چیست.

ابتدا به سراغ وبلاگ «دست نوشته» می رویم. نویسنده این وبلاگ می‌گوید:

«‌بالاترین یک نفر نبود‌، بالاترین ما کاربرانش بودیم‌. بالاترین هک نشد‌، تمام کاربرانش هک شدند‌. سرور بالاترین مورد حمله قرار نگرفت‌، افکار کاربرانش مورد حمله قرار گرفت‌. در بالاترین از هر عقیده و فکر و گروهی بود. ایرانی بود‌، ضد‌ایرانی بود‌. اخلاقی بود‌، ضد‌اخلاق بود‌. مذهبی بود‌، ضد‌دین بود‌. مملکتی بود‌، ضد‌دولت بود‌. دموکراسی بود‌، دموکراسی بود. همه چیز با رای خود کاربران اتفاق می‌افتاد‌. آقا بالاسر نبود‌. همه چی بفهم نبود‌. تصمیم بگیر نبود‌. همه فهیم بودند‌. همه خود شعور داشتند‌. همه خود قدرت داشتند‌. همه خودشان خیر و صلاح‌شان را می‌فهمیدند.

افکار ما را هک کردند‌. اشتراک عقاید ما را هک کردند. اتحاد ما را هک کردند.آزادی ما را هک کردند. به ذره‌ای آزادی مجازی هم رحم نکردند. حرف نزن. انتقاد نکن. فکر نکن. خفه شو‌! دنباله‌رو باش. پیرو باش. سرت را پایین بینداز و هر چه ما می‌گوییم ببین. هر چه ما می‌گوییم گوش کن. هر چه ما می‌خواهیم بکن‌. آن‌طور که ما می‌خواهیم بپوش. آن‌جور که ما صلاح می‌دانیم عمل کن. آن‌چنان که به نفع ماست زندگی کن. به تریبون آزادها حمله کنید. اس‌ام‌اس‌ها را از کار بیندازید‌. کمپین‌ها را منحل کنید. به گروه‌ها تهمت بزنید. سایت‌ها را هک کنید‌… با ذهن ما چه‌؟ با آن چه می‌کنید‌؟»


نویسنده وبلاگ دست نوشته و شاید بسیاری از وبلاگ‌نویسان دیگر بر این اعتقاد هستند که در بالاترین، آزادی برای هرگونه عقیده و فکر و گروهی وجود داشت. اما این خلاف چیزی‌ست که در خبرگزاری فارس در این‌باره آمده است: عنوان این خبر این است: «بالاترین در جنگ هکرها از کار افتاد»

خبرگزاری فارس درباره وب‌سایت بالاترین می‌گوید:

«‌(‌این وب‌سایت) در جریان جنگ ۲۲ روزه این لینک‌دانی به‌طوری عمل کرده بود که به سختی خبری از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه در صفحه اول این سایت نقش نقش می‌بست.

هم‌چنین این سایت که مدعی آزادی بیان که از سوی برخی جریانات غربی حمایت می‌شد، دسترسی کاربرانی را که با نام مستعار افرادی هم‌چون خالد اسلامبولی، عماد مغنیه و دیگر شهدای اسلام اقدام به انتشار لینک خبرهای اسلامی ـ مذهبی می‌کردند، سریعاً با عنوان این‌که کاربر، شما مرتکب تخلف شده‌اید، غیر فعال می‌کرد.
پیش‌بینی می‌شود این اقدام در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه در جریان جنگ سایبری هکرها با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. »



اما بسیاری از وبلاگ‌نویسان هم مانند نویسنده وبلاگ «فضولباشی» بر این اعتقاد هستند که این اقدام از سوی حکومت اسلامی ایران انجام شده است. فضولباشی در وبلاگش می‌نویسد:

«‌سرانجام پس از چندین و چند روز تلاش بی‌وقفه،‌ برادران جان برکف هکر موفق شدند سایت بالاترین که بزرگ‌ترین لینک‌دونی به زبان فارسی در اینترنت است را خاموش کنند!

هر چند به‌طور حتم این خاموشی موقت خواهد بود و لیکن این اقدام نمایانگر هراس حکومت اسلامی ایران از روش‌های اطلاع‌رسانی موجود است.

این مبارزه از فرستادن نویز روی رادیوهای خارجی فارسی زبان از سال‌های خیلی دور شروع شد، با ممنوعیت ویدیو و جمع‌آوری ماهواره‌ها ادامه داشت، و حالا بعد از فیلتر کردن و محدود کردن دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی و البته تهدید و بگیر و ببند وبلاگ‌نویسان‌، کار به جای رسیده که تصمیم گرفتند به نوعی عمل تروریستی دست زده و جنگ رسمی را علیه سایت‌های اطلاع رسانی آغاز کنند.»

آیا یک لینک‌دونی می‌تواند برای امنیت یک رژیم خطرناک باشد؟

بالاترین، تولید کننده محتوی نیست و صرفاً محلی برای معرفی لینک‌های منتشر شده در اینترنت است، ولیکن به گونه‌ای محل تجمع افراد با سنین مختلف و تحصیلات و نگرش‌های متفاوت است‌ که از سراسر دنیا از این محیط استفاده می‌کنند. و این تجمع و نوعی اتحاد و پیوستگی بین گروه‌هایی که گاهی حتی یک نقطه مشترک ندارند، وحشت به جان سردمداران نظام اسلامی ایران انداخته است...»


فضولباشی در پایان می‌گوید‌: «‌تنها کاری که از ما بر میاد اعتراض به عملکرد این تروریست‌های دیجیتال هستش!‌»

وبلاگ فضولباشی، یکی از چندین وبلاگی است که در جهت حمایت از بالاترین اسم وبلاگش را تا فعالیت دوباره بالاترین به نام «بالاترین» تغییر داده است.


و اما سری می‌زنیم به وبلاگ «عصیان». نیما اکبرپور که ید طولانی در نوشتن وبلاگ فارسی دارد، در مورد هک شدن سایت بالاترین این‌طور می‌گوید:

«... این شاید یکی از مهم‌ترین اخبار آی‌تی و رسانه‌ای در فضای مجازی امروز باشد. در این شکی نست که بالاترین با تمام کمی‌ها و کاستی‌هایش یکی از تأثیرگذارترین وب‌سایت‌های فارسی‌زبان است. اما در این چند ساعت که مدیران بالاترین خبر از حمله از پیش برنامه‌ریزی شده به این سایت می‌دهند، تحلیل‌هایی هم در وبلاگ‌های مختلف نوشته شده. اشتراک بیشتر این نوشته‌ها در واقع فراخوانی است از حمایت همه‌جانبه از بالاترین.

در این موضوع شکی نیست که بسیاری از بلاگرها می‌خواهند به نوعی جبران خدماتی را کنند که بالاترین به آن‌ها کرده. برایشان بازدیدکننده‌های زیادی را در طول سال‌های فعالیتش فراهم و از طرفی لینک‌های خوبی را به وبگردان همیشه تشنه معرفی کرده است. بچه‌ها می‌خواهند هر طور شده از خجالت بالاترین در بیایند. اما واقعاً در این وضعیت چه می‌شود کرد؟‌...»

نیما اکبرپور که نمی‌داند چطور می‌شود به حل مشکل بالاترین کمک کند، با تاکید بر اهمیت سایت بالاترین می‌گوید:

«...‌ وقتی من چیزی را در وبلاگم می‌نویسم، آن را در بالاترین به اشتراک می‌گذارم تا مراجعه‌کنندگان به این سایت را به وبلاگم هدایت کنم. حالا اگر من چیزی درباره این سایت می‌نوشتم، به احتمال زیاد در بالاترین امتیاز زیادی کسب می‌کرد و بیش از پیش بازدیدکنندگان را به وبلاگم هدایت می‌کرد. حالا که بالاترینی وجود ندارد، اگر درباره این اتفاق چیزی در وبلاگم بنویسم، تنها خوانندگان ثابت وبلاگم آن را می‌خوانند‌ که بسیاری از آن‌ها خود اهل بالاترین و اهل گشت‌وگذارند.»

در واقع سوال اصلی نیما اکبرپور این است که نوشتن درباره هک شدن بالاترین، چه کمکی به آن می‌تواند بکند؟

«مگر غیر از این است که ما یک عده هستیم که داریم برای خودمان سخنرانی می‌کنیم؟»

سوال نویسنده وبلاگ عصیان از همه این است که به نظر شما بهترین کمک به سایت بالاترین برای رهایی از مشکلی که برایش پیش آمده چیست؟

و بهرنگ تاج‌دین در وبلاگش «دیده‌بان» معتقد است:

«... بالاترین فقط یک سایت وب ۲.۰ فارسی نیست؛ که نماد دموکراسی ایرانی است. بالاترین معیاری برای سنجش ظرفیت ما ایرانیان برای دموکراسی است. ما در بالاترین می‌توانیم ببینیم که آیا توانایی تحمل نظرات مخالف را داریم یا نه. آیا می‌توانیم بدون توهین، تمسخر، فحاشی و تخریب، با کسانی که عقاید و سلایقی متفاوت از ما دارند، زیر یک سقف زندگی کنیم یا که تلاش می‌کنیم به هر صورت ممکن، آن‌ها را از صفحه روزگار محو کنیم.»

بهرنگ تاج‌دین با انتقاد به تمام کاربران بالاترین که خود او هم جزو آن‌هاست، ادامه می‌دهد:

«‌چند وقتی است که احساس می‌کنم بالاترین به صحنه جنگ‌های چریکی دو (یا چند) گروه تبدیل شده است؛ دو گروهی که قواعد بازی را آشکارا زیر پا می‌گذارند و رأی‌گیری برای مشخص کردن بهترین لینک‌ها را با نبرد برای اثبات درستی یک طرز فکر اشتباه گرفته‌اند. اما ...

امای کار این‌جاست که اگر لینک‌های بالاترین، بهترین لینک‌های روز نیستند، تقصیر ماست. اگر جو بالاترین خراب شده، توهین و فحاشی در آن عادی شده و لینک‌های وقت‌تلف‌کن، تکراری، توهین‌آمیز یا ناقض کپی‌رایت به جای حذف شدن، داغ می‌شوند، ناشی از کوتاهی ماست.

ما، ما کاربران اینترنت، مایی که مجله تایم به عنوان شخصیت برتر سال ۲۰۰۶ معرفی‌مان کرد، این ما بودیم که بالاترین (و دیگر سایت‌های کاربر-محور) را شکل دادیم و این ما بودیم که می‌توانستیم از همان ابتدا جلوی توهین و فحاشی را بگیریم و اجازه ندهیم که سرنوشت بالاترین به دست عده‌ای معدود بیفتد و از کیفیتش کاسته شود.»


و در ادمه می گوید:

«بعید نیست که این حملات ربطی به دار و دسته‌های متخاصم نداشته باشد؛ اما دست کم وقت خوبی است که همه با هم تصمیم بگیریم که «بالایار» شویم و (فارغ از آن‌چه در دنیای حقیقی جریان دارد) در دنیای مجازی به قواعد دموکراسی پای‌بند باشیم و نشان بدهیم که ما ایرانیان می‌توانیم به عقاید همدیگر احترام بگذاریم و بدون فحاشی، با هم گفت و گو کنیم.

شکست بالاترین، شکست همه ماست و پیروزی آن، پیروزی همه ما. »

و در پایان سری می‌زنیم به وبلاگ «دوم دام دات کام»، وبلاگ ابراهیم نبوی.
ابراهیم نبوی در وبلاگش می‌گوید:

«‌... احساس می‌کنم انگار یک امکان تنفس کردن از من و هزاران آدم دیگه گرفته شده. یک راه تنفس، یک شیوه فکر کردن، یک روش توسعه دموکراسی، این چیزی است که با مشکل مواجه شده...»

ابراهیم نبوی سعی می‌کند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند و حرکتی را راه‌اندازی کند و می‌گوید:

«‌ولی ما باید جلوی این اتفاق رو بگیریم، حتی اگر بالاترین دوباره از صفر شروع کنه ما باید تلاش کنیم تا همه چیز رو درست کنیم. بالاترین یک ماشین نیست که تصادف کنه و نابود بشه، یک شیوه فکر کردن و یک دانش و یک بینش هست. بینش رو نمی شه از آدم گرفت.
ما به بالاترین نیاز داریم، به این فکر نیاز داریم.»

او می‌گوید که برای هر کمکی اعم از مالی، ارتباطی، حقوقی، سیاسی، رسانه‌ای و غیره، آماده است. ابراهیم نبوی پیشنهاد می‌دهد که هرچه سریع‌تر جمع بشیم و بالاترین رو راه بندازیم.

ابراهیم نبوی می‌گوید:

«‌من از همین حالا و همین جا انجمن طرفداران و اعضای بالاترین رو تشکیل می‌دم و خودم به عنوان اولین عضوش ثبت نام می‌کنم و از همه بچه‌های عضو بالاترین می‌خوام اسمشون رو در یک جایی بنویسند و آماده راه‌اندازی مجدد بالاترین بشن.»

نام پیشنهادی او برای این انجمن‌ «دوستان بالاترین» است.

در پایان باید بگویم که ده‌ها و ده‌ها وبلاگ‌نویس در این مدت مشغول بودند و پست‌های مختلفی در حمایت از وب‌سایت بالاترین در وبلاگستان فارسی دیده می شود که من تنها به چند نمونه از آن‌ها اشاره کردم.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
«وب‌سایت بالاترین هک شد»

نظرهای خوانندگان

در بالاترين من خودم رو تا حد زيادي تخليه مي کردم.در باره مسافران بيخيال دبي و دلالها و خيلي چيزاي ديگر نظرم رو مي نوشتم و گاهي چه بحث هاي محترمانه و دوستانه اي بين ما راه مي افتاد. درست ميکن بعضي ها بله عقده هام رو خالي ميکردم .اگر کسي دشمني با مثلا دلالهاي و تاجران بي وطن و ضد بشرو مسافران تحقير شده به کشورهاي عربي رو عقده بداند بله من هم عقده ايم .حيف شد واقعا.

-- فيروز ، Feb 6, 2009

لطفا از خودتون نظر ندید و بر ضد این کشور اسلامی عمل نکنید . چون ما جمهوری اسلامی ایران را دوست داریم. مدیر سایت بالاترین گفته : http://friendfeed.com/aziza

-- جمهوری اسلامی ایران ، Feb 7, 2009

iهیچ کس نمیتونه جلوی جریان تارخ رو بگیره!!!

-- محفوظ ، Feb 7, 2009

آقا من موندم كه اين چه نوع دموكراسي بود حاكم بر لينكدوني بالاترين.اينكه شما براي عضويت
در اين سايت بايد از هفت خان رستم عبور كني و نميدونم معرف داشته باشي آزادي بياني بود كه
دوستان مدعي آن بودند؟ اينطوري داريم تمرين دمكراسي ميكنيم ؟ انتخاب مطالب جهت دار كه اتفاقا ادبيات مشابهي دارند براي ايجاد جنجال رسانه اي و به تعبيري دروغ را هر چه ميتواني بزرگتر بگو براي ايجاد شبه در ذهن مخاطب, كه روشي منسوخ شده است و اتفاقا نتيجه معكوس داره.راديو آمريكا نمونه واضح آن .الان مردم عادي به اخبار و تحليل اين رسانه پوزخند مي زنند.من از حك شدن بالاترين خوشحال نيستم.ولي غصه هم نميخورم چون معتقدم رسانه بايد مستقل و بي طرف باشد تا بتواند تاثير گذار باشد.

-- گيوي ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)