تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تلویزیون‌های خصوصی در افغانستان

افغانستان بعد از فروپاشی رژیم طالبان تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. حضور رسانه های خصوصی و به ویژه تلویزیون های خصوصی نمونه ای از این دست می باشد. اکنون در افغانستان شش شبکه تلویزیون خصوصی در کنار یک شبکه ی تلویزیون دولتی فعالیت می کند.

اولین تلویزیون خصوصی بعد از سقوط رژیم طالبان، تلویزیون افغان بود. این تلویزیون با وجود امکانات محدود توانست به پخش برنامه ها اقدام ورزد. برنامه های این تلویزیون عمدتا به پخش آهنگ های هندی و خارجی محدود می شود.

دومین تلویزیون خصوصی تلویزیون ایینه بود. این تلویزیون رسانه ای وابسته به جنرال عبدالرشید دوستم فرمانده ی جنگسالار و از قوم ازبک می باشد. قوم ازبک چهارمین قوم عمده در افغانستان است و جنرال دوستم به نوعی رهبر این قوم محسوب می شود. تلویزیون آیینه با حمایت دولت ترکیه فعالیت خود را آغاز کرد. دولت ترکیه تا اکنون هم که تقریبا سه سال از فعالیت آن می گذرد به این تلویزیون خدمات فنی و کمک های مالی ارائه می کند.

تلویزیون خصوصی طلوع سومین تلویزیونی بود که با مالکیت خصوصی شروع به کار کرد. این تلویزیون که توسط تعدادی از افغان های از خارج برگشته ایجاد شده بود در مسائل فرهنگی و برنامه سازی سعی داشته است تا دیدی متجددانه داشته باشد. برخی از سنت گرایان می گویند که برنامه های این تلویزیون سعی در به بیراهه بردن جوانان دارد. در هر صورت تلویزیون طلوع موفق ترین شبکه ی تلویزیونی در افغانستان است. تلویزیون طلوع یک مجموعه ی رسانه ای است که ابتدا کار خود را از یک رادیو اف ام شروع کرد. رادیو آرمان اف ام به سرعت توسعه پیدا کرد و تلویزیون طلوع به آن اضافه شد.

با موفقیت های تلویزیون طلوع تب شدیدی برای راه اندازی ایستگاه های تلویزیونی به وجود آمد. تلویزیون آریانا محصول این دوره است. تلویزیون آریانا متعلق به بنیاد بیات می باشد. احسان الله بیات رئیس این بنیاد علاوه بر این شبکه ی تلویزیونی مالک شرکت خدمات تلفن موبایل افغان بیسیم نیز می باشد. تلویزیون آریانا یکی از ثروتمندترین و پرامکانات ترین تلویزیون های خصوصی در افغانستان است.

پنجمین تلویزیون خصوصی تلویزیون شمشاد است. برخی می گویند تلویزیون شمشاد متعلق به قوم پشتو و با تعلقات قومی و زبانی بسیار است. تا به حال که در حدود چهار ماه از شروع به کار این تلویزیون گذشته است به نظر می اید که این نظر کاملا درست است. تلویزیون شمشاد نیز وابستگی هایی به گروه های مختلف دارد که به نظر می آید که هنوز زود است تا در مورد منابع مالی آن صحبت شود.

ششمین و آخرین تلویزیون خصوصی افغانستان که اخیرا و در حدود یک ماه است شروع به کار کرده است تلویزیون لمر است. این تلویزیون لمر متعلق به مجموعه ی رسانه ای طلوع و آرمان اف ام می باشد.

با نگاهی به برنامه های تلویزیون های خصوصی در افغانستان متوجه می شویم که این تلویزیون ها در امر برنامه سازی دچار کاستی های بسیار هستند. بیشتر برنامه ها بصورت مستقیم از ماهواره و دیگر کانال های خارجی ضبط می شوند و برای افغان ها دوباره پخش می شوند. در این میان تلویزیون طلوع کمی جلوتر از بقیه قرار دارد و تعداد برنامه های تولیدی در داخل آن بیشتر است.

با توجه به جنگ زده بودن افغانستان و دوران گذار، نقش اول را در برنامه های تمام این تلویزیون ها برنامه های سیاسی و میزگردها دارد. اخبار به صورتی بسیار ضعیف نشر می گردد و بیشتر آن کپی برداری از بی بی سی و رویترز است.

در پایان به نظر می رسد که در آینده ی کوتاه مدت کانال های تلویزیون در افغانستان افزوده خواهند شد. شنیده می شود که تعداد پانزده مجوز دیگر برای ایجاد شبکه های تلویزیونی از سوی وزارت فرهنگ و جوانان صادر شده است. اما چالش بزرگ برای این شبکه ها بازده اقتصادی و کسب درآمد می باشد. تا به حال اکثر کانال های تلویزیونی به کمک های خارجی یا گروهی وابسته بودند و از این رو هر آن ممکن است که آن کمک ها قطع شود و این شبکه های نیز با تعطیلی مواجه شوند. به همین خاطر در این اواخر رقابت شدیدی در میان تلویزیون ها برای کسب تبلیغات و درآمد بیشتر درگرفته است. بازار تبلیغات در افغانستان ارزشی 10 میلیون دلاری دارد و از این ده میلیون دلار پنج میلیون آن در سال گذشته نصیب شبکه های تلویزیونی شده است.

ساخت برنامه های بهتر، جلب توجه مردم و گسترش گستره ی پخش برنامه ها به تمام ولایت افغانستان راه هایی برای باقی ماندن در این رقابت شدید است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ایجاد شبکه ها و رسانه هابرای توجه مردم گپی ای است که واقعآبرای مردمراروشنی اندازاست

-- jawed ، Dec 10, 2006

باعرض سلام خوشبختانه تلویزیون های خصوصی در افغانستان مانند طلوع و آریانا وملی روز به روز بهتر می شود ویگ تلویزون مستقل است نه به کدام حزب وبا به کدام قوم وابسته نیست

-- محمدجاویدکاظمی جاغوری ، Dec 15, 2006

first of all I say hello to founder of this network and secondly to all owner of private TV channels and I kindly request them to have their International broadcasting at one satellite for example tolo is at Am Express and Ariana is at hot bird Tamadon is at Asia sat

-- یاسین تمیم نجف زاده ، Jul 4, 2008

مطلب درج شده دروب سایت شما برایم بسیارجالب ومفید بودبه نظربنده یک کمی نظارت ازسوی وزارت اطلاعات وفرهنگ میتواند بر
کیفیت برنامه های تلویزیون های خصوصی تاثیر مثبت بگزارد.ضمنااولین تلویزیون خصوصی درافغانستان تلویزیون سیمای غوریان میباشد

-- عبدالله سلجوقی ، Nov 15, 2008

از تلویزیون طلوع و به خصوص تلویزیون های افغانستان خواهش میکنم به حیث یک تلویزیون مسلمان برنامه ها داستان های اسلامی و مفید را در افغانستان نشر نمایند ومن از افغانستان شما را به زحمت ساختم تشکر زنده باد صلح در افغانستان

-- فرشید ، May 31, 2009

خوب بود

-- ابی ، Jun 5, 2009

سلام : به نطر من سایت شما معلومات درست جمع آوری نتواسنته و شما این نطریات از خانه خود نوشته اید زیرا اولین تلویزیون خصوصی آیینه میباشد و دیگر اینطور معلومات ابتدای ننویسید .

-- افسون ، Sep 23, 2009

بعد از سقوط رژیم طلبان افغانستان از نگاه رسانه ها بسیار خوب رشد و انکشاف نموده است . تلویزیون طلوع ، اریانا ، ملی و نورین بهترین تلویزیون ها شناخته شده است و با بهترین برنامه ها و اخبار میباشد و همچنان با برنامه های مسلمانی و سریال های مسلمانی نیز میباشد و ملت افغانستان را از تمام امورات آگاه میسازد .

-- عبدالفتاح غوربندی ولایت جوزجا ، Nov 26, 2009

تلوزیون آینه بهترین تلوزیون میان تلوزیون ها درافغانستان برای ترکتباران است، چون اکثر برنامه هایی آینه ترکی (اوزبیکی وترکمنی) میباشد.
یگانه اطلاع رسان افغانی - ترکی آینه است ازین لحاظ پربیننده ترین تلوزیون درافغانستان محسوب میشود .
تلوزیون آینه درتمام ولایات شمال قابل دید بوده ، شکر به فضل الهی 95% ولایات شمال از برق 24 ساعته مستفید هستند.

-- امین ، Apr 4, 2010

سلام : من فکر نکنم که بعد از تلویزیون طلوع کدام تلویزیون که واقعا برای خدمت مردم باشد آغاز به کار نماید این تلویزیون توانسته است در صدر افغانستان جایگاه خاصی را به خودش اختصاص دهد .من هیچ گاه تلویزیون های دیگر را نمی بینم به جز از طلوع ، و همیشه میگم طلوع عالی است .

-- محبوبی ، Apr 28, 2010

سلام. من فکر میکنم که تلویزیون های شخصی در افغانستان بخاطر تجارت خود از پخش هیچگونه مطلب و یا سریال خود داری نمیکند. از جمله سریال های که انها پخش میکنند بدون درنظر گرفتن فرهنگ افغانی و اسلامی.

-- بلال احمد ، Jul 6, 2010

به امید موفقیت کامل تمام شبکه های تلویزیون افغانستان

-- عبدالمجید ، Dec 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)