تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آخرین وضعیت زندانیان سیاسی در ایران

مجتبی سمیع‌نژاد

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان و بازگشت آن‌ها که در مرخصی بودند

عدم قبول خواست مأموران امنیتی و دستگاه قضایی برای نوشتن و مصاحبه علیه رهبران جنبش سبز امری است که باعث شده برخی زندانیان بعد از انتخابات به زندان برگردند. بعد از عبدالله مؤمنی که این مسأله منجر به بازگشت وی به زندان شد، روز گذشته کیوان صمیمی روزنامه‌نگار نیز بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش سایت «جرس» روز جمعه گذشته، مجتبی لطفی، وبلاگ‌نویس، روزنامه‌نگار و مسئول واحد اطلاع‌رسانی دفتر مرحوم آیت الله العظمی منتظری، مجدداً بازداشت و به زندان لنگرود قم منتقل شد. وی که پیش‌تر به خاطر بیماری شب‌ها را خارج از زندان سپری می‌کرد، از دیگر زندانیانی است که مجبور به بازگشت به زندان شده است. وی حکم چهار سال حبس تعزیری را در پرونده‌ی خود دارد.


شبنم مددزاده با وجود داشتن بیماری در بهداری زندان اوین مورد مداوا قرار نگرفت

با توجه به نزدیک شدن به ۲۲ خرداد، ممکن است بازداشت‌ها در روزهای آینده شدت بیشتری به خود بگیرد و شاهد موج جدید بازداشت‌ها و بازگشت زندانیان بیشتری به زندان باشیم.

وضعیت وخیم جسمی زندانیان در زندان‌های کشور

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان از دیگر مواردی است که بسیاری از زندانیان با آن روبه‌رو هستند. وضعیت بهداشتی و غذایی زندان اوین در بند زنان باعث بروز بیماری و مشکلات بسیاری برای زندانیان زن شده است. به گزارش «رهانا» مهدیه گلرو که قرار وثیقه‌ی وی از ۷۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون کاهش پیدا کرده از جمله زندانیانی است که با وجود بیماری گوارشی در وضعیت دشواری به سر می‌برد. هم‌چنین در طول هفته‌ی گذشته شبنم مددزاده نیز با وجود داشتن بیماری در بهداری زندان اوین مورد مداوا قرار نگرفت. مسئولان زندان گفته بودند که پزشک زندان شیفت شب نداشته و در روزهای تعطیل نیز زندان پزشک ندارد.

مهدی محمودیان نیز از دیگر زندانیانی است که تداوم بازداشتش موجب به وجود آمدن مشکلات عمده‌ی جسمی برای وی شده است. این عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت روز دوشنبه در حالی به بیمارستان امام خمینی برای معاینه ریه عفونت کرده‌اش منتقل شد که شاهدان وی را با دست‌بند و پابند مشاهده کردند. محمودیان که از او به عنوان افشا کننده‌ی بازداشتگاه کهریزک یاد می‌شود، هر دو ریه‌اش در زندان عفونت کرده و سلامت وی در معرض خطر جدی است.


مهدی محمودیان نیز از زندانیانی است که تداوم بازداشتش موجب به وجود آمدن مشکلات عمده‌ی جسمی برای وی شده است

بدرالسادات مفیدی، دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز به خاطر فشارهای بازجویی دچار ناراحتی قلبی و عصبی شده است، به طوری که بعد از ملاقات هفته‌ی گذشته، خانواده‌‌اش به شدت از سلامت وی ابراز نگرانی کرده بودند. سایت «کلمه» نیز گزارش کرد حال جسمی رضا خندان فعال حقوق کودک، نویسنده و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در زندان اوین وخیم گزارش شده است. به گفته‌ی خانواده‌ی خندان، به دلیل حمله‌ی عصبی قسمت‌هایی از بدن‌ وی دچار بی‌حسی کامل و بی‌حرکتی شده است. وی از روز هفتم بهمن در زندان اوین به سر می‌برد.

تداوم بی‌خبری و بلاتکلیفی بسیاری از زندانیان

بسیاری از فعالین مدنی و مطبوعاتی به ویژه فعالین حقوق بشر در حالی در بازدشت به سر می‌برند که اطلاعات کمی از وضعیت آنان به گوش می‌رسد و این مسأله نگرانی خانواده‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر را در پی داشته است.

اسفند ماه گذشته بسیاری از فعالین حقوق بشر طی چند رو بازداشت و بیشتر آنان به زندان اوین و بند ۲ الف که زیر نظر سپاه پاسداران است منتقل شده‌اند. به گزارش منابع خبری مختلف خانواده‌های این بازداشت‌شدگان برای عدم‌ اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت عزیزان‌شان تحت فشارهای فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند. از جمله این بازداشتی‌ها مهدی خدایی، میلاد ابراهیمیان، عبدالرضا احمدی، دکتر حسام فیروزی، نصور نقی‌پور، لاله حسن‌پور و بسیاری دیگر از جمله کنش‌گران حقوق بشر هستند که وضعیت آن‌ها چه از نظر حقوقی و چه از نظر جسمی مشخص نیست.


محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال و نیم زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شد

در این بین تنها دکتر حسام فیروزی اول هفته‌ی جاری به سلولی دو نفره منتقل شده و همراه با برادرزاده‌ی خود علیرضا فیروزی در یک سلول به سر می‌برد. از عبدالرضا احمدی نیز خبر رسید که قرار بر آزادی وی در روزهای گذشته بوده که از آن جلوگیری شده است.

یاسر معصومی مسول سایت روزنامه شرق نیز با گذشت بیش از ۴۵ روز از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. وی در حالی در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد که هنوز از دلیل بازداشت وی خبری در دست نیست.

احمد قابل، روحانی نواندیش نیز همچنان در بلاتکلیفی در بند قرنطینه عمومی زندان وکیل آباد مشهد بسر می‌برد و وکلای او امکان مطالعه پرونده‌اش را ندارند. احسان مهرابی، روزنامه نگار پارلمانی فرهیختگان نیز که در ۱۴ فروردین ماه آخرین بازجویی‌اش انجام شده و در ۱۵روز گذشته بلاتکلیف در سلول انفرادی بسر می‌برد. این در حالی است که وی قرار بود قبل از نوروز آزاد شود.

مهدی ترابی مدیر پرشین‌بلاگ نیز جزو زندانیانی قرار گرفته که نه تنها دلیل بازداشت وی نامشخص است، بلکه از وضعیت او نیز خبری در دست نیست. همسر ترابی در این زمینه گفته است: «با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت همسرم، همچنان از وضعیت او بی‌خبر هستم و پیگیری‌ها برای مشخص شدن این موضوع به جایی نرسیده است.»


پرونده شیوا نظرآهاری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد

امیر احسان تهرانی سخاوت و نیما گلزاری دو دانشجو و هنرمند که در زمینه تولید موسیقی با موضوع حقوق بشر فعالیت داشته‌اند، از ماه گذشته بازداشت شده و از وضعیت آنان نیز خبری در دست نیست. راضیه عالمی دیگر فعال حقوق بشر است که در همین دسته جای گرفته و قرار بازداشت وی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

در انتظار برگزاری دادگاه

بسیاری از زندانیان نیز در انتظار تشکیل دادگاه و صدور حکم خود به سر می‌برند. از این جمله میلاد اسدی عضو در بند دفتر تحکیم وحدت است که علیرغم نزدیک به پنج ماه بازداشت برای بار دوم دادگاه‌اش به علت نبود قاضی دادگاه به تعویق افتاد. وکیل بهاره هدایت نیز به «ایلنا» خبر داد دادگاه بهاره هدایت دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در چهارمین ماه بازداشت به سر می‌برد روز ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

پرونده‌ی علی ملیحی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) نیز بعد از ۷۰ روز بازداشت به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شده است. همچنین پرونده شیوا نظرآهاری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی ارسال شد.

صدور حکم‌های سنگین

محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال و نیم زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شد. نوری‌ِزاد به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله‌ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضاییه ۱۲۰ روز پیش بازداشت شده که ۷۰ روز آن را در انفرادی بوده است.

مسعود لواسانی دیگر روزنامه‌نگاری بود که با حکم سنگین شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شد. به گزارش «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی» این حکم به تایید دادگاه تجدیدنظر رسیده است. در دادگاه بدوی، حکم هشت سال زندان برای این روزنامه‌نگار که از چهار مهرماه در بازداشت به سر می‌برد، صادر شده بود.

دورترها از تهران و در یزد، سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبادالله قاسم زاده از پیروان اهل حق در زندان یزد به سی ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن شرح حال خود در زندان ارومیه و توهین به رهبری عنوان شده است. پیشتر هر کدام از این سه زندانی به ۱۳ سال زندان محکوم شده بودند که با احتساب حکم‌های جدیدی محکومیت آنان به ۱۵سال و شش ماه زندان افزایش پیدا کرد.

زندانیان گمنام شناسایی می‌شوند

توجه افکار عمومی به زندانیان گمنام و پیگیری وضعیت آنان از مهم‌ترین دغدغه‌های گروه‌های مدافع حقوق بشر در طی هفته‌های اخیر شده است. برخی از این زندانیان طی هفته‌ی گذشته از سوی منابع خبری مختلف شناسایی شدند. از جمله این‌ افراد مهدی کوهکن و پویا قربانی فرزند فرهنگ که همسرش نیز پیش از عید نوروز با وثیقه از زندان آزاد شده است، در وضعیتی بلاتکلیف در بند ۳۵۰ زندان اوین نگه‌داری می‌شوند.

به گزارش «رهانا» ارسلان ابدی، دانشجوی دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز از عاشورا در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد، کیفرخواست ارسلان ابدی ابتدا محارب بوده که پس از چندی تغییر کرده و هم‌اکنون بلاتکلیف است. ایمان زارعی فرزند رضا، متاهل در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد و به ۳ سال حبس محکوم شده است، میثم بیک محمدی، فرزند رحیم، دانشجوی زبان انگلیسی نیز در بند ۳۵۰ اوین است که وی نیز به ۳ سال حبس محکوم شده است.

کیارش کامرانی فرزند محمد، متولد ۱۳۶۳ نیز در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد و به ۶ سال حبس محکوم شده است. امیر محمدی، یکی دیگر از زندانیان این بند است که به یک سال حبس تعزیری و یک سال تعلیقی محکوم شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای احمدی نژاد تو عمرش یک حرف حسابی زده بود و گفت همه ایران که فقط تهران نیست.
حالا این آقا مجتبی هم همه ایران رو فقط در اهران و مناطق فارس نشین خلاصه می کنه.
هر وقت صحبتش میشه ادعای ایرانیت داره اما زمانی که گزارش میده تنها از فارسستانشون گزارش میده
آقا مجتبی
قسم حضرت عباست رو باور کنیم یادم خروس رو ؟؟؟؟؟

-- علی ، Apr 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)