تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با فواد صابران

«اتهامات علیه بهائیان زندانی نادرست است»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

پس از بازداشت تعدادی از بهائیان در روزهای اخیر، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران آن‌ها را متهم به شرکت در حوادث روز عاشورا و کشف سلاح از آن‌ها کرده است. دکتر فواد صابران، بهایی روانپزشک و فعال مدنی در پاریس ضمن رد این اتهامات، درباره تعداد بهائیانی که طی روزهای اخیر بازداشت‌ شده‌اند و وضعیت آن‌ها در زندان با «زمانه» سخن گفته است:

Download it Here!

به جرم شرکت در تظاهرات عاشورا ۱۳ نفر از بهائیان را بازداشت کرده‌اند. البته ساعت ۱ یا ۲ بعد از نیمه شب، رفته اند مردم را از خواب بیدار کرده‌اند. بعضی از زن و شوهرها را گرفته اند و بچه‌های‌شان را توی خانه تنها گذاشته اند.

از این ۱۳ نفر، ۳ نفر را آزاد کرده‌اند و از آن‌ها تعهدنامه گرفته‌اند که در تظاهراتی که این‌ها اصلاً شرکت نداشته‌اند، دیگر شرکت نکنند! این‌ها هم امضاء کرده‌اند و آمده‌اند بیرون، ولی ۱۰ نفرشان هنوز در زندان هستند.

از گذشته چه تعداد از بهائیان هنوز در زندان هستند؟

تقریباً در این سال‌های گذشته بین ۳۰ الی ۵۰ نفر از بهائیان به‌طور مرتب در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند. افراد را می‌گیرند، مدتی نگه می‌دارند. بعضی‌ وقت‌ها محاکمه می‌کنند، بعضی‌ وقت‌ها محاکمه نمی‌کنند و آزاد می‌کنند و بعضی وقت‌ها محاکمه هم نمی‌کنند و در زندان نگه می‌دارند و این وضع همین طور ادامه دارد.

در شهرهایی مثل ساری، سمنان، شیراز، مشهد و تهران مرتب می‌گیرند و آن‌ها ماه‌ها در زندان می‌مانند و خودشان هم نمی‌دانند برای چه آن‌جا هستند.

آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، بهائیان بازداشت‌شده در روزهای اخیر را متهم کرده‌اند که در حوادث روز عاشورا شرکت داشته و در ارسال تصاویری از این روز به خارج از کشور هم سهم داشته‌اند. هم‌چنین در منزل برخی از آن‌ها سلاح و گلوله‌ جنگی کشف شده است. آیا اساساً بهائیان تشکیلات و یا سازمانی برای فعالیت‌های سیاسی در ایران دارند و در این گونه فعالیت‌ها شرکت می‌کنند؟

بهائیان دنیا در سیاست دخالت نمی‌کنند، ولی بهائیان دنیا در کارهای اجتماعی شرکت می‌کنند. برای ترقی فقرا، برای ترقی آن‌هایی که خواندن و نوشتن بلد نیستند و برای ترقی زنان، این‌ها خدمت و کار می‌کنند. ولی در سیاست و جنگ‌های سیاسی هیچ وقت دخالت نمی‌کنند. و این که می‌گویند در خانه‌‌ی بهائیان سلاح پیدا کرده‌اند، عجیب و غریب است. برای این که حمل سلاح برای بهایی ممنوع است. بهائی نباید اسلحه داشته باشد.


فواد صابران - عکس از گویا

این ممنوعیت حمل سلاح را شما از نظر اعتقادات دینی و مذهبی بهائیان می‌گویید، درست است؟

بله، از نظر اعتقادات بهائیان، ما حق نداریم نه در خشونت دخالت کنیم و نه اسلحه داشته باشیم. یعنی به نوعی می‌توان گفت که ما با گاندی هم‌فکریم. ما در دعوا و خشونت دخالت نمی‌کنیم. وظایف دیگری برای خودمان قائل می شویم و اسلحه هم نداریم. مثلاً در منزل من اسلحه نیست و در منزل هیچ بهایی اسلحه وجود ندارد.

در آمریکا که بسیاری از مردم در منزلشان اسلحه دارند، بهائیان اسلحه ندارند. ممنوع است که بهایی اسلحه داشته باشد. مگر این که در وضعیتی باشد که واقعاً و صد‌درصد خطر مرگ برای خودش و خانواده‌اش وجود داشته باشد. وگرنه بهایی اسلحه ندارد.

فکر می‌کنید هدف دادستان تهران از متهم کردن بهائیان به این جرائم چیست؟

دادستان این حرف‌ها را زده، چون فکر کرده که اگر بگوید بهائیان در خانه‌ی‌شان اسلحه داشته‌اند، می‌تواند از این قضیه استفاده کند. این‌ها تهمت است؛ صد در صد بهانه‌ است. ولی من از این تعجب می‌کنم که این‌ها خیال می‌کنند کسی در دنیا این حرف را قبول خواهد کرد. هیچ آدم فهمیده‌ای در دنیا این را قبول نمی‌کند که بهائیان اسلحه دارند یا توطئه کرده‌اند.

عجیب و غریب این است که در صد و پنجاه سال گذشته، هر وقت اوضاع ایران خراب شده، با تهمت‌های مختلف افتاده‌اند به جان بهائیان. یک موقع می‌گفتند بهائیان دست‌نشانده‌ی تزار هستند. بعدها گفتند نه‌خیر، بهائیان دست‌نشانده‌ی استالین‌اند، برای این که عقاید اجتماعی‌شان به طرفداری از فقراست، به طرفداری از دهقانان یا کارگرهاست و از این حرف‌ها.

می‌گفتند شما طرفدار کمونیست‌ها هستید. بعد شدیم جاسوس انگلیس، بعد شدیم جاسوس اسراییل و حالا هم شده ایم دشمن قرآن! یک موضوع عجیب و غریب این است که بارها وقتی من در پاریس در جلساتی که شرکت می‌کنم، چون کمی عربی بلد هستم و قرآن را می فهمم، از اسلام و قرآن دفاع می کنم، خیلی ها به من می‌گویند که به تو چه که از اسلام دفاع می‌کنی، اسلامی که دارد پدر شما را درمی‌آورد!

ولی ما برای اسلام و قرآن احترام قائلیم و بعضی‌ها که متأسفانه در اثر کارهایی که آخوندها می‌کنند دشمن اسلام شده‌اند، به ما می‌گویند آخر چرا این کار را می‌کنید؟ ولی یکی از پایه‌های دیانت بهایی، قرآن است؛ همان طور که یکی از پایه‌های عقاید دینی ما انجیل و تورات یا نوشته‌های حضرت زرتشت است. آنوقت به ما می‌گویند شما به قرآن بی‌احترامی کرده‌اید!

آیا بهائیانی که اخیراً بازداشت شده‌اند، تماس یا ارتباطی با خانواده‌هایشان داشته‌اند و خبر داده‌اند که کجا هستند؟

وقتی این‌ها را بازداشت می‌کنند، در روزهای اول اجازه می‌دهند که تلفن کنند و بگویند که مثلاً ما در اوین‌ هستیم یا زنده‌ایم و بدانید. ولی خب بعد رابطه را قطع می‌کنند. این بار هم آن‌هایی را که روز اول بازداشت کردند، بعدازظهرش تلفن کرده‌اند و گفته‌اند که ما در زندان اوین‌ هستیم. البته همه را نگذاشته‌اند، ولی دو - سه جا از ایران برایم نامه رسیده که این طور بوده است.

در خارج از ایران برخی نهادهای مدافع حقوق بشر و نهادهایی که از حقوق بهائیان بویژه دفاع می‌کنند فعال هستند. آیا پس از این بازداشت‌ها در این زمینه فعالیت‌هایی در خارج از کشور صورت گرفته یا می‌گیرد؟

اکنون سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون دفاع حقوق بشر فرانسه و دیگر نهادها مرتب دارند اعلامیه می‌دهند برای دفاع از حقوق انسان‌ها. نه این که دفاع از بهائیان بکنند، بلکه دفاع از آزادی عقیده می‌کنند.

برای این که آن‌ها می‌دانند که این تهمت‌ها صحیح نیست، چون بالاخره ما را می‌شناسند. خانم علایی نماینده‌ی‌ جامعه بهایی هستند در ژنو و خانم بنی‌دوگر هم نماینده‌ی جامعه بهایی هستند در نیویورک. این‌ها تا جایی که ممکن است به روزنامه‌نگارها و انجمن‌ها خبر و اطلاعات می‌دهند.

ماه گذشته رسماً و علناً سازمان ملل ایران را برای نقض حقوق بشر محکوم کرد. اما متأسفانه خیلی از کشورهایی که می‌بایست از حقوق بشر دفاع کنند، به دلایل تجاری یا سیاسی این کار را نمی‌کنند [با ایران سخت‌گیری نمی‌کنند].

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عجب شهر فرنگی است بازار سیاست.
هیچ کس مخالف براندازی دولت ج.ا. نبوده و نیست و اگر هم کسی دنبال چنین چیزی بوده،خود مردم اند.
اقا جان، سیاسی کیه ؟مخالفین نظام اهل کدوم سیاره اند؟؟ تظاهرات خشونت امیز رو از کدوم لغتنامه پیدا کرده ای؟
اصلا ببینم اقای احمدی نزاد ،حالت خوبه؟نکنه سر تو از پنجره هوا پیما بیرون برده ای و به خاطر نزدیکی ات به خورشید خانم کله ات کمی داغ کرده و داری حزیون میگی؟
نکنه بجای سه وعده نماز روزانه، سه بار روزنامه کیهان رو مطالعه میکنی و شستشوی مغزی شده ای؟؟
قربونت برم اینا حرف مفته،تو ایران خوبمون اصلا کسی مخالف دولت ونظام نیست.هیچ کس هم سیاسی و چریک و تروریست نیست جز مسلمونا هم کسی تا به امروز اسلحه نداشته، ندارد و نخواهد داشت.دلیلشم اینه که تا حالا کسی از این مسلمونای شیعه کشته نشده اند.شده اند؟
اصلا میدونی امریکایی ها هم اسلحه ندارند و مخالف نظام اسلامی ایران هم نیستند.حسن جون (اوباما)خوش مسلمونه و میخواد امریکا رو هم اسلامی کنه. چشمت که کور نیست،مگه نمی بینی که چقدر عربها را دوست دارند.فلسطینی ها رو ول کن اونا نه عرب اند و نه مسلمونند ،عرب فقط عربستونی
مرد مومن ،چپی کیه؟ منافق کیلویی چنده؟ سطل و طلبکار کدومه؟ صهیونیست کجاست؟اصلا اگه تو یدونه صهیونیست توی کره زمین پیدا کنی،من به تو جایزه میدم
برو،برو پسرجون دنبال کارت، خداوند روزیتو جای دیگه بده
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Jan 11, 2010

چند ساعت وقت تلف کردیم و با ترس و لرز از دولت ج.ا. و رفقای چپ،دوستان راست و برادران مسلمان و با اجازه ارباب بزرگ امریکا ،چند خط جک سر هم کردیم و برای زمانه ناسازگار انعکاس دادیم .متاسفانه سانسور شد و ما در خماری ماتم زده مانده ایم.مرگ بر سانسورچیان رنگین کمان (از همه رنگ) زبانم لال زنده باد همه،مرگ بر خودم

-- mansour piry khanghah ، Jan 11, 2010

اخیراً در همین رابطه بیت العدل اعظم مرکز جهانی بهائی، و نیز جامعهء جهانی بهائی دو پیام و بیانیه صادر کرده اند که در ذیل برای اطلاع خوانندگان درج می گردد. با تشکر نوید
http://www.universal-house-of-justice-messages.org/payam/2010-01-10.html
پیام ۲۰ دی ۱۳۸۸
۱۱ شهرالشّرف ۱۶۶
۱۰ ژانویه ۲۰۱۰
یاران و یاوران ممتحن جمال اقدس ابهی در کشور مقدّس ایران ملاحظه فرمایند
ای حبیبان باوفا،
با نزدیک شدن موعد مقرّر برای محاکمۀ اعضای محترم سابق هیئت یاران، چند ‌روزی است که بعضی از مسئولین امور اظهار می‌دارند که دست‌گیری ده نفر از بهائیان در روز ۱۳ دی ۱۳۸۸ به دلیل بهائی بودن آنها نیست بلکه به علّت سهیم بودن در سازمان‌دهی وقایع روز عاشورا بوده است. قاطبۀ ملّت شریف ایران، مردم جهان و جامعۀ بین‌المللی با ماهیّت عقاید و رفتار بهائیان و تاریخ روشن آیین بهائی آشنا هستند و به بی‌اساس بودن این ادّعا‌ واقفند. این دوست‌داران عدل و انصاف شهادت می‌دهند که بهائیان در هر کشوری که ساکن باشند برای پیشبرد رفاه و سعادت آن سرزمین دوش به دوش هم‌وطنان خود می‌کوشند، با توسّل به قانون برای حفظ حقوق خود و دیگران اقدام می‌کنند، در همۀ احوال به ذیل درست‌کاری و صداقت متشبّث‌اند، از ستیزه‌جویی و خشونت پرهیز دارند و از هر نوع جبهه‌گیری سیاسی دوری می‌جویند. ولی متأسّفانه کسانی که تعصّبات شدید مذهبی چشم بصیرت‌شان را نابینا ساخته با دسیسه‌بازی تهمت‌های ناروا بر شما وارد می‌سازند تا اقدامات ظالمانۀ خود را در مقابل ملّت ایران توجیه نمایند، غافل از آنکه این کار عاقبت ثمری جز بی‌اعتباری عاملین آن نخواهد داشت. تسلّی قلب این جمع در آن است که شما عزیزان به رموز و سنن الهیّه واقفید، امور را در ید قدرت او می‌بینید و با قوای روحانی منبعث از این بینش قادرید ورای این ظلم و عدوان بنگرید و با ثبوت و رسوخی که تحسین عالمیان را برانگیخته با رعایت حکمت به انجام وظایف خود قائم باشید. با قلوبی پر از محبّت و با رضایت از یکایک شما عزیزان دست دعا به آستان ملیک متعال بلند کرده حفظ و صیانت شما و موفّقیّت آن دل‌دادگان ثابت‌قدم را در پیشبرد مصالح امر الله و خدمت به هم‌وطنان عزیز سائلیم.[امضا: بیت العدل اعظم]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
http://news.persian-bahai44.org/story/185
جامعۀ جهانى بهائى اتهامات تازه عليه بهائيانى كه اخيراً دستگير شده اند را مطلقاً رد مى كند
۱۹ دي ۱۳۸۸ (۹ ژانویه ۲۰۱۰)
ژنو- جامعۀ جهانى بهائى امروز اتهامات تازه عليه بهائيانى را كه روز يكشنبه گذشته در تهران دستگير شده اند مطلقاً رد كرد. بر اساس اين اتهامات در منازل بعضى از اين افراد اسلحه و گلوله جنگى پيدا شده است.
ديان علائى، نمايندۀ جامعۀ جهانى بهائى در مقر سازمان ملل در ژنو، گفت: «اين اتهام ها دروغ آشكار است. يكى از اصلى ترين مبانى اعتقادى بهائيان باور آنها به عدم خشونت به معناى مطلق كلمه است. هر اتهامى كه احياناً در خانه هاى آنها اسلحه يا 'گلوله جنگى' پيدا شده مطلقاً غير قابل باور است.»
«بدون ترديد، اينها جعليات بى پايۀ حكومت ايران است تا به تعصب و نفرت عليه جامعۀ بهائى دامن بزند. بيش از يک قرن است كه بهائيان در ايران به انحاء مختلف مورد آزار هستند و همه مى دانند هيچگاه به خشونت مسلحانه رو نياورده اند. متأسفانه حكومت ايران يک بار ديگر براى توجيه نيات شوم اش عليه جامعه بهائى به دروغ پردازى آشكار رو كرده است. اين ها بايد بدانند كه دروغ هايشان مطلقاً براى كسى قابل قبول نيست.»
خانم علائى افزود: «اما نگرانى خاص ما از اين است كه اين اتهامات فقط چند روز قبل از محاكمه هفت رهبر جامعه بهائيان ايران، كه نزديک به دو سال است با اتهاماتى به همين بى پايه گى در زندان هستند، عنوان شده است.»
«اين اتهام ها آنقدر دور از ذهن است كه اگر چنين آشكار به قصد تحت تأثير قرار دادن محاكمه اين افراد عنوان نشده بود به كلى مضحک به نظر مى آمد. همانطور كه قبلاً هم گفته ايم حكومت ايران به جاى پذيرفتن مسئوليت خودش در ناآرامى هاى اخير مى كوشد ديگران از جمله قدرت هاى خارجى، نهادهاى بين المللى، رسانه هاى عمومى، دانشجويان، زنان و تروريست ها را به عنوان محركين اين اعتراضات معرفى كند.»
روز جمعه چندين خبرگزارى به نقل از عباس جعفرى دولت آبادى، دادستان كل تهران، نوشتند كه بهائيان دستگير شده در روز يکشنبه «به دليل آن كه هم در سازماندهى آشوب هاى روز عاشورا نقش داشتند و هم به دليل ايفاى نقش مؤثر در ارسال تصاوير اين آشوب ها به خارج از كشور، دستگير شده اند.»
به گفتۀ آقاى دولت آبادى دليل دستگيرى اين افراد بهائى بودنشان نبوده و «در بازرسى از منزل برخى از اين متهمان بهائى، اسلحه و تعدادى گلولۀ جنگى كشف شده است.»
خانم علائى اظهارات دادستان تهران در مورد نقش داشتن بهائيان در سازماندهى تظاهرات عاشورا، يا هرگونه عمليات خشونت آميز يا براندازى در ناآرامى هاى اخير را رد كرد.
او گفت: «در سى سال گذشته بهائيان ايران در معرض بدترين انواع آزار از اعدام هاى خودسرانه تا محروميت فرزندانشان از تحصيل بوده اند اما هرگز به جز از راه هاى قانونى و مسالمت آميز عكس العملى نشان نداده اند.»
هفت رهبر بهائى قرار است روز سه شنبه به اتهامات سنگينى از جمله جاسوسى، 'توهين به مقدسات دينى'، و 'تبليغ' عليه حكومت محاكمه شوند. اين افراد كه از اوايل سال ١٣٨٧ در زندان اوين نگه دارى مى شوند عبارتند از خانم فريبا كمال آبادى، آقاى جمال الدين خانجانى، آقاى عفيف نعيمى، آقاى سعيد رضائى، خانم مهوش ثابت، آقاى بهروز توكلى و آقاى وحيد تيزفهم.
روز يکشنبه، سيزده بهائى در حمله به خانه هايشان در ساعات اوليه صبح دستگير شدند. سه نفر از آنها بعداً آزاد شدند اما ده نفر باقى مانده در اوين زندانى هستند.
اين افراد عبارتند از: لوا خانجانى، نوه جمال الدين خانجانى و همسرش بابک مباشر، ژينوس سبحانی، منشى سابق خانم شيرين عبادى، و همسرش آرتين غضنفرى، مهران روحانى و برادرش فريد روحانى، پيام فنائيان، نيكاو هويدائى، ابراهيم شادمهر و پسرش زاوش شادمهر.

-- نوید ، Jan 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)