تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با رضوان مقدم، فعال جنبش زنان و از اعضای اوليه کمپين يک ميليون امضا

«حضور زنان در خیابان‌‌ها، تصور رایج را تغيير داد»

شیرین فامیلی

روز پنج‌شنبه، هشتم مردادماه در دانشگاه هومبولد برلين، به دعوت سازمان عفو بين‌الملل در آلمان، جلسه سخنرانی و بحثی درباره حقوق زنان در ايران و مبارزات آن‌ها برای رفع نابرابری و تبعيض برگزار شد.

خانم‌ها اليزابت کيدالن، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آلمانی، رضوان مقدم، فعال جنبش زنان و از اعضای اوليه کمپين يک ميليون امضا و ضحی آقامهدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق اروپا در برلين سخنرانان اين جلسه بودند.

Download it Here!

ضحی آقامهدی، اولين سخنران جلسه درباره وضعيت دانشجويان ايران به ويژه دانشجويان دختر و شمار بالای آن‌ها در دانشگاه سخن گفت. او همچنين طی سخنان خود خواستار گسترش حمايت‌های بين‌المللی از جنبش دانشجويی ايران شد.

سخنران ديگر اليزابت کيدالن، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آلمانی که بارها از ايران ديدار کرده و مدتی نيز در دانشگاه اصفهان تدريس کرده است، از تجربيات و شناخت خود نسبت به وضعيت زنان ايران به ويژه در شهر اصفهان سخن گفت.

سخنران ديگر جلسه سازمان عفو بين‌الملل در برلين، رضوان مقدم، فعال جنبش زنان ايران بود. او ضمن نگاهی به تاريخچه شکل‌‌گيری کمپين يک ميليون امضا، درباره نقش فعاليت‌های زنان و کمپين‌های مختلف فعالان جنبش زنان بر رويدادهای کنونی ايران به ويژه حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری سخن گفت و در اين زمينه از ائتلاف و همگرايی جنبش زنان برای طرح مطالبات زنان در آستانه انتخابات ياد کرد.

در حاشيه اين نشست با رضوان مقدم گفت و گو کرده‌ام. او در پاسخ به اين سوال که عمده‌ترين تأثير همگرايی فعالان جنبش زنان را در چه می‌بيند، می‌گويد:


رضوان مقدم /عکس: آرش عاشوری‌نیا، کسوف

«همگرايی جنبش زنان که قبل از انتخابات مطرح شده بود، به چالش کشاندن کانديداهای رياست جمهوری و وادار کردن آن‌ها به موضع‌گيری در قبال حقوق زنان بود و اين‌که در صورت انتخاب شدن، چه برنامه‌ای برای زنان خواهند داشت. اين همگرايی در ايجاد فضای موجود و اين‌که کانديداهای رياست جمهوری به مطالبات مردم توجه کنند، تأثير داشت.»

رضوان مقدم در ادامه می‌افزايد:
«مطالبه محوری يکی از مباحث چالش‌برانگيز روزهای انتخابات بود به طوری که سه نفر از کانديداها در مورد حقوق زنان موضع گرفتند به جز آقای احمدی‌نژاد که هيچ واکنشی در اين مورد نشان نداد و اصلاً به اين موضوع توجهی نداشته و ندارد. همگرايی توانست با شعارها و خواسته‌های زنان در فضای انتخابات و در ستادهای انتخاباتی و در خيابان‌ها حضور يابد و به اعتقاد من اين اعلام مواضع و خواسته‌ها در ايجاد اين شرايط موثر بود.»

دراين جلسه سخنرانی و بحث، علاوه بر شماری از ايرانی‌ها و آلمانی‌ها، از ديگر مليت‌های ساکن آلمان نيز حضور داشتند. شرکت کنندگان در سوالات و بحث‌های خود با اشاره به رويدادهای اخير ايران و با استناد به تصاويری که از تظاهرات اعتراضی مردم ايران در رسانه‌های بين‌المللی منعکس شده است، از نقش و حضور زنان دراين رويدادها ياد کرده و در اين زمينه نظرات و ديدگاه‌های خود را مطرح کردند.

رضوان مقدم در مورد استقبال و علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در بحث مربوط به موقعيت زنان به راديو زمانه می‌گويد:
«‌تصوری که تا پيش از اين نسبت به زن ايرانی وجود داشت يک زن توسری خور يا زن قربانی بود، ولی حضور زنان با اين قدرت در خيابان‌ها و مشاهده حرکت‌های جنبش زنان از جمله کمپين‌های مختلف، اين پيش‌داوری و تصور نسبت به زن ايرانی را تغيير داد. يکی از شرکت کنندگان می‌گفت قبلاً با يک خانم ايرانی مواجه شده و وقتی در مورد کمپين يک ميليون امضا از او سوال کرده است، آن خانم جواب داده که زن‌ها فقط به فکر زيبايی خودشان هستند. اما اين حرکت نشان داد اين‌طور نيست و پرداختن زنان به ظاهرشان يک نوع مبارزه برای کسب حق پوشش آزاد است، نه اين‌که فقط بخواهند به زيبايی بپردازند و از نظر فکری تهی باشند.»

رضوان مقدم تاکيد می‌کند که جنبش انتخابات، نگاه جامعه جهانی را نسبت به مردم ايران تغيير داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


این روزها دیگر مد شده است که هر کس می خواهد خود را روشنفکر و مدرن جلوه دهد یک فرازی هم به واقعه ی عاشورا می زند یعنی جنبش زنان اما متوجه نیستند که چه عواقبی را برای زنان در آینده رقم خواهند زد . این شعارها و خواسته ها همه انسانی و شرافتمندانه است اما زندگی واقعی و اقتصادی هم اجبارهای خود را دارد که زنان را در موقعیتی به مراتب وخیم تر قرار خواهد داد . زن عربی که دختر خود را می کشد مردی که به خاطر دختر زا بودن زن از او جدا می شود و یا قبائلی که افراد مازاد خود را می کشند همه و همه از یک اجبار اقتصادی تبعیت می کنند موضوع وحشیانه و یا خیرخواهانه بودن نیست . موقعیت زنان ایران : تنها دارای سه درصد مالکیت ابزار تولید و ١٥ درصد نیروی کار ایران را تشکیل می دهند یعنی بیش از ٧٠ درصد زنان ایران دارای هویت اقتصادی نیستند . فردی که دارای هویت اقتصادی نیست چگونه می تواند اهرم فشار بر روی مردان باشد ؟ چگونه می تواند تو سری خور نباشد ؟ اگر برای دوره ای مردان این شرایط را تحمل کنند در دوران بعد اینگونه نیست هم اکنون اینگونه سوء استفاده ها از زنان در حال شکل گیری ست پسرانی هستند که بیش از پنج یا شش دوست دختر دارند و رابطه ی همبستری هم با همه ی آنها دارند . هنوز آزادیها در حد خانواده ها شکل گرفته است یعنی هنوز این روابط قانونی نیست . تجربه ی انقلابات دیگر هم همینگونه بوده است مثلا لنین در همان صبح انقلاب اکتبر ١٩١٧ آزادی زنان را با یک دستور اعلام کرد ولی همین زنان در ١٩٢٤ تظاهرات عظیمی به راه انداختند و از کمیساریا درخواست می کنند تا فاحشه خانه ها را برای مردان باز کنند . و یا مردان روسیه بخصوص در روستاها اینگونه بود که در ابتدای فصل کار کشاورزی ازدواج می کردند و پس از اتمام فصل برداشت زنان را طلاق می دادند . لذا آزادی زنان شاید با یک قانون و یا حتی یک دستور اعلام شود اما عدم دقت جامعه و بخصوص زنان ممکن است شرایطی را برای زنان ایجاد کند که حتی در برخی مواقع نسل چنین زنانی برای سالها از بین خواهد رفت .

-- farhad-faryad ، Aug 2, 2009

زنده باد زن ایرانی که شجاعتش باعث افتخار ماست.

-- بیژن باباکوهی ، Aug 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)