تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات انجمن‏های اسلامی دانشجویان پیرامون نقش دانشجویان در روند انتخابات و حوادث بعد از آن

نقش دانشجویان در روند انتخابات

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در جریان حوادث و ناآرامی‏های اخیر در ایران، بیشترین آسیب‏های انسانی متعلق به طیف جوان جامعه بود. آسیب‏هایی که منجر به زخمی، کشته، ناپدید و زندانی شدن عده‌ی زیادی که بخش قابل توجهی از آنان نیز دانشجو بوده‏اند، شد.

در گفت ‏و گویی با مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات انجمن‏های اسلامی دانشجویان (تحکیم وحدت)، به بررسی نقش دانشجویان در روند انتخابات، حوادث بعد از آن و چشم‏اندازهای آتی حضور جنبش دانشجویی، به ویژه، پس از بازگشایی دانشگاه‏ها می‏پردازم.

Download it Here!

آقای عربشاهی، حمله به کوی دانشگاه در جریان حوادث اخیر، بلافاصله وقایع سال ۷۸ و حمله به کوی دانشگاه تهران را به خاطر می‏آورد. از نظر شما این دو حادثه تا چه حد به لحاظ سیاسی، امکانات جنبش دانشجویی و یا احیاناً، آسیب‏های وارد شده، قابل مقایسه هستند؟

آن‏چه در سال جاری و بعد از انتخابات اتفاق افتاد و شاهد بودیم که دو سه شب پیاپی به کوی دانشگاه حمله شد، از نظر شدت، قطعاً و یقیناً از حادثه‏ی ده سال پیش بزرگ‏تر بوده‌است. روایت‏هایی که از دوستانی که آن شب‏ها آن‏جا حضور داشتند شنیده‌ایم، تعداد کسانی که بازداشت شده‌اند، کسانی که هنوز اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست و مسائلی از این دست، نشان می‏دهد که این واقعه خیلی بزرگ‏تر از فاجعه‏ی کوی دانشگاه در ده سال پیش بوده‌است.

برخورد امسال نیروهای انتظامی و لباس شخصی‏ها می‏توان گفت به نوعی پیش‏گیرانه هم بود. یعنی قبل از این که اعتراض خیلی روشنی در فضای خواب‌‏گاه صورت بگیرد، خودشان پیشاپیش حدس زده بودند که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. با این فرض وارد شدند و آن حادثه را آفریدند.

اما به وجود این بزرگی، فکر نمی‏کنید انعکاس مساله به بزرگی سال هفتاد و هشت نبود؟

این که چرا خیلی مثل حادثه‏ی ده سال پیش پررنگ نشد، یک دلیلش این بود که بعد از آن، اعتراضات خیابانی ادامه پیدا کرد و ما شاهد شهادت عده‏ی زیادی از هم‏وطنانمان در آن اعتراضات بودیم. از سوی دیگر،حادثه‌ی ده سال پیش، یک تک حادثه بود. این‏ بار مجموعه‏ای از حوادث و بحران‏ها پشت سرهم آمدند و آنقدر به دنبال هم تکرار شدند که هیچ‏ کدام به تنهایی نمی‏تواند خیلی پررنگ شود.

از طرف دیگر، ده سال پیش شرایط طوری بود که دانشجویان با وجود همه‏ی بی‏پناهی‏‏هایی که داشتند، باز دست کم دولت، دولت اصلاحات بود و ‏حداقل‏‏اش این بود که رئیس دانشگاه تهران، وزیر علوم، مسئولین خواب‏گاه‏ها و هم‏چنین مسئولین وزارت کشور، خود پی‏گیر حادثه شدند. اما این‏بار، خود وزارت کشور جایی بوده که خیلی از دانشجویان را بعد از حمله، دستگیر و در زیرزمین این وزارت‏خانه زندانی کرده‏اند. برخوردهایی هم که در آن‏جا با آنان شده را شاید بشود با برخوردهای زندان گوانتانومو مقایسه کرد.


به نظر شما، آسیبی که به دانشجویان و جنبش دانشجویی وارد شده، بزرگ‏تر از سال هفتاد و هشت است؟

بله، از نظر حجم آسیب‏هایی که داشته بزرگ‏تر بوده‌است. ولی فکر می‏کنم تاثیر روانی سال هفتاد و هشت را نخواهد داشت. این اتفاق در سال هفتاد و هشت، به جامعه‏ی دانشگاهی خیلی شوک وارد کرد و می‏توان گفت روند پرشور جنبش دانشجویی آن سال‏ها را مقداری متوقف کرد و از ابعاد آن کاست.

اما الآن، این اتفاق نمی‏افتد. به این دلیل که جنبش دمکراسی‌خواهی نه فقط در درون دانشگاه‏ها که در کل جامعه در جریان است. تعداد زیادی از مردم که قبلاً تمایلی نداشتند مسائل سیاسی اجتماعی را پی‌گیری کنند، امروز خیلی مجدانه پی‏گیر این مسائل هستند و با وجود هزینه‏هایی که در سطح جامعه‏ داده شده، هم‏چنان سکوت نکرده‏اند. در هر صورت فکر می‏کنم، از نظر روانی، شوک سال هفتاد و هشت را برای دانشگاه نخواهد داشت.

فکر می‏کنید، در روند انتخابات این جنبش دانشجویی بود که در انتخابات شرکت کرد یا ما با کانون‏ها و نهادهای سیاسی دانشجویی مواجه بودیم؟

جنبش دانشجویی را به عنوان یک کلیت یکپارچه نمی‏شود در نظر گرفت. در درون این جنبش، جریان‏های مختلف دانشجویی و گرایش‌های فکری مختلفی وجود دارد. ولی شور و حالی در دانشگاه‏ها به وجود آمد و خواست عمومی‏ای را که در دانشگاه‏ها برای نفی آقای احمدی‏نژاد [بیشتر به سمت آقای موسوی] وجود داشت می‏شد مشاهده کرد. تقریباً، اکثر گروه‏های فعال در دانشگاه هم تمایل‏شان به شرکت در انتخابات و تغییر وضع موجود بود.

در جریان مبارزات انتخاباتی، به نظر می‏آمد که آقای احمدی‏نژاد، به خصوص چند ماهه‏ی آخر، امیدش را از دانشگاه‏ قطع کرده بود و آن‏جا تلاش زیادی برای کسب آرا نمی‏کرد. آیا همین‏طور است؟

تحلیلی که آن زمان وجود داشت، همین بود که آقای احمدی‏نژاد از چند جا قطع امید کرده‌است که یکی شهرها‏ی بزرگ و دیگری هم دانشگاه‏ها است. جاهایی که به نوعی می‏شود گفت، آگاهی سیاسی مردم شاید بالاتر باشد و خواسته‏هایشان بیشتر سمت و سوی خواسته‏های دمکراسی‌خواهانه را دار‌است.

اما در یک نگاه واقع‏بینانه، آقای احمدی‏نژاد، حتما آرایی در دانشگاه دارد. پایگاه آقای احمدی‏نژاد در دانشگاه، چه کمیت یا چه کیفیتی دارد؟

یک پایگاه ده درصدی، به هرحال، در داخل دانشگاه‏ها هست. این پایگاه به وسیله‏ی راندهایی که در اختیار قرار می‏گیرد و امتیازات فوق‏العاده زیادی که برای بسیج دانشجویی یا تشکل‏های وابسته در داخل دانشگاه، در نظر گرفته شده، ایجاد شده.

مقداری از جامعه هم طبیعتاً همان دیدگاه‏ها و باورها را قبول دارند و یک جمعیت تقریباً ده درصدی،پایگاه خود حاکمیت و در ادامه حالا هم هسته‏ی سخت حاکمیت یعنی آقای احمدی‏نژاد است. اما این ده درصد، به دلیل حمایتی که از سوی حاکمیت می‏شود؛ ممکن است در رسانه‏های حکومتی صدایشان بلند باشد، اما در داخل دانشگاه‏ اقبال دیگری ندارند. یعنی جزیره‏های جدایی از بدنه‏ی دانشجویی هستند.

آیا آمار و ارقامی از آسیب‏هایی که در حوادث اخیر به دانشجویان وارد شده‌است، دارید؟

روزهای اول شبکه‏های ارتباطی قطع شد. خیلی از خطوط موبایل‏ها اختلال داشتند و اس‏ام اس که به طور کامل قطع بود. بسیاری از دانشجویان با کنسل شدن امتحانات دانشگاهی به شهرستان‏ها برگشتند و فعالان جنبش دانشجویی ممکن بود در برهه‏ای، زندگی مخفی داشته باشند. این‏ها روی هم‏رفته، عواملی هستند که اجازه نداده‏اند بتوانیم آمار دقیقی بگیریم.

هم‏چنین، دانشجویانی که شناخته شده نیستند، ممکن است بازداشت شده باشند و زندان هم رفته باشند ولی خبر آن هیچ‏جا به اسم، منتشر نشده باشد. بنابراین مطابق آمار تقریبی که داریم؛ بین فعالان دانشجویی بیش از صد مورد بازداشت داشتیم. در میان شهدایی هم که اسامی‏شان اعلام شده، چند دانشجو هستند. اما آمار دقیق‏تر را ماه مهر می‏توان بیرون کشید و اعلام کرد.


به نظر شما، بازگشایی دانشگاه‏ها و حضور دانشجویان، چه تاثیری در فضای سیاسی موجود خواهد داشت؟

شاید چون دانشگاه و جنبش دانشجویی در جریان دمکراسی‌خواهی پیشرو بوده‌ است؛ وقتی دانشگاه‏ها باز شوند؛ نیروی مضاعفی به جریان دمکراسی‌خواهی اضافه خواهد شد. ولی برخلاف تصوری که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی داشتند، جنبشی که در جامعه شکل گرفته‌است، به هیچ وجه سازماندهی عمودی ندارد. این‏ها تصورشان این بوده که اگر در هر حوزه‏ای صد، صد و پنجاه نفر از فعالین آن حوزه بازداشت و تحت کنترل باشند، جنبش دیگر تعطیل خواهد شد.

ولی سازماندهی جنبش اعتراضی اخیر کاملأ خودجوش است. یک باره، همه‏ی مردم در اینترنت تصمیم می‏گیرند که مثلأ در فلان روز، فلان‏جا جمع شوند و این اتفاق هم می‏افتد. در صورتی که هیچ گروهی هم دعوت‌کننده نیست.

به این دلیل، در مهرماه هم دانشگاه‏ها می‏توانند فضای خوبی برای اعتراض داشته باشد. البته نقش تشکل‏ها مقداری کم‏رنگ‏تر شده، اما به مرور، هرچه در این حرکت جلو‏تر برویم، نقش تشکل‏ها پررنگ‏تر می‏شود.

چرا پررنگ‏تر می‏شود؟ بنا بر همان تجربه‏ای که اشاره کردید، یعنی استفاده‏ی مردم از رسانه‏های مجازی، به نظر می‏آید که نقش تشکل‏ها در حال تضعیف‌ شدن باشد. با توجه به این که این سؤال هم مطرح است که اساساً آیا ضرورتی دارد که سازماندهی اعتراضات مردم به دست تشکل‏ها سپرده شود؟ با توجه به این که فعالین این تشکل‏ها به هرحال بیشتر تحت کنترل قرار دارند؟

این موجی که بلند شده‌است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، بعد از مدتی ته‏نشین می‏شود. بخشی از مردم ممکن است کم‏تحمل‏تر باشند و از حرکت کنار بروند. بخش دیگر که قوی‏تر و باانگیزه‏تر هستند، یا تشکل‏های جدیدی را ایجاد کنند و یا جذب تشکل‏های موجود بشوند. هرچقدر از دامنه‏ی این موج کاسته شود، آن موقع نقش تشکل‏ها پررنگ‏تر خواهد شد. ولی تا زمانی که دامنه‏ی این موج بلند است، طبیعتا نقش تشکل‏ها خیلی پر رنگ نیست.

فکر می‏کنم ساختار و سازماندهی خود تشکل‏ها هم در آینده، تحت تأثیر این قضایا قرار خواهد گرفت و سازمان‏های افقی‏تری را شاهد خواهیم بود. سازمان‏هایی که خیلی شکل هرمی نداشته باشند، یا هرم‏هایی با قاعده‏ی بزرگ‏تر داشته باشند.

علت آن هم همان است که شما گفتید؛ یعنی وقتی تشکیلاتی کاملا مرکزگرا است، مرکز آن طبیعتاً خیلی تحت نظر است و احتمال برخورد با آن خیلی بالاست. ولی وقتی به صورت هسته‏های کوچکی هستند که خود سازماندهی شده و ارتباطات محدودی هم با هم دارند؛ برخورد با آن‏ها هم سخت‏تر می‏شود. فکر می‏کنم، شکل سازمان‏ها هم به آن سمت می‏رود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این را بدانید کار رژیم جمهوری اسلامی تمام شده است.به یاری خداوند و غیرت دانشجویان ایرانی دست مزدوران که به خون جوانان بیگناه ایران زمین آلوده شده است به زودی زود قطع خواهد شد.حفظ این وحدت یکپارچه رمز موفقیت جوانان ماست.ما از راهی که رفته ایم به هیچ عنوان بازنخواهیم گشت.

-- فرزاد ، Jul 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)