تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نامه ۲۴۰ تن از استادان و دانشجویان برای توقف خشونت‌ها در ایران

قاتلین مردم بی‌دفاع، مسئول این سرکوب‌ها هستند

مردم شریف ایران،
نهادهای مسئول جمهوری اسلامی ایران،
آن‌چه در روزهای پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ و به‌خصوص شنبه،‌ ۳۰ خرداد بر زن و مرد این سرزمین رفت، راحت و خواب را بر وجدان‌های پاک حرام کرد. گروهی از مردم که تنها نارضایتی خود را از نتایج انتخابات اعلام می‌کردند، با اتکا به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، با مسالمت‌جویی و بدون ایجاد هیچ تهدید جانی و مالی و در غالب موارد با سکوت راه‌پیمایی کردند.

تظاهرات میليونی مردم که بدون زد‌و‌خورد و در کمال آرامش برگزار شد حجت را بر همگان تمام کرد که هرگاه دولت به سرکوب مردم نپردازد هیچ خشونت و اغتشاشی رخ نخواهد داد و مردم بهتر از هر مقام مسئول، امنیت کشور را تضمین خواهند کرد.

با کمال تأسف، نیروهای منتسب به ارگان‌های نظامی کشور با رفتار غیر قابل توجیه خود به سلب امنیت از این اجتماعات و کشتار مردم با شلیک مستقیم گلوله دست زدند. خشونت‌های این روزها بار دیگر تجربه‌ی تاریخی ملت ایران را ثابت کرد که بستن راه برای اعتراضات مسالمت‌آمیز و بررسی بی‌طرفانه این اعتراضات، ثمری جز ‌بر باد دادن مشروعیت حاکمان نخواهد داشت.

به راستی آیا نمی‌شد به جای استفاده از قوه قهریه، از همان ابتدا با برقراری امنیت برای اعتراضات مردمی و با اطلاع‌رسانی شفاف، به خصوص از رسانه ملی، به حل مسالمت‌آمیز مشکلات پیش آمده اقدام کرد؟

دردآور است که دامنه این حرمت‌شکنی‌ها، دانشجویان، اساتید و محققین این مرز و بوم را نیز در بر گرفته است. تعدی به دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویان و بازداشت جمع کثیری از دانشجویان و متفکران کشور نشان از خاستگاه متحجرانه عاملین این فجایع دارد، که اندیشه اندیشه‌ورزان ما را تاب ندارند و با بستن همه راه‌های ارتباطی، هراس خود را از خبر‌رسانی و آگاه‌سازی مردم عیان ساخته‌اند.

بی‌شک، مسئولیت اخلاقی، حقوقی و شرعی این برخوردها و سرکوب‌ها نه بر عهده کسانی است که به قصد صیانت از آرای مردم بر تلاش مدنی خود پافشاری می‌کنند، بلکه بر عهده مقاماتی است که فرماندهی این نیروهای خودسر و قاتلین مردم بی دفاع را در دست دارند.

آیا مقصر دانستن معترضان و رهبرانی که شعارشان پرهیز از خشونت است، همان روشی نیست که حکومت‌های سرکوب‌گر در موارد مشابه و در توجیه جنایاتشان استفاده کرده‌اند و می‌کنند؟

ما جمعی از فرزندان این آب و خاک که سال‌ها برای اعتلای نام کشور عزیزمان در عرصه‌های علمی فعال بوده‌ایم، سکوت را جایز ندانسته، این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار توقف بدون قید و شرط سرکوب و کشتار مردم بی‌دفاع در خیابان‌های شهرهای میهن‌مان و دانش‌گاه‌ها هستیم.

انتظار داریم که دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسیِ بازداشت‌شده‌ در روزهای اخیر، هر چه سریع‌تر آزاد شده و مسئولین تعرض به دانشگاه‌ها و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی مجازات شوند. باور ماست که عدم پی‌گیری مسببان خشونت‌های ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و روزهای پس از آن موجب شده است که عاملین آن جنایات جری‌تر و در ابعادی وسیع‌تر، مدنی‌ترین اعتراضات را برنتابند و افسارگسیخته مال و جان مردم را مورد تعدی قرار دهند.

از صدا و سیمای جمهوری اسلامی تقاضا داریم با توقف فرافکنی و دادن نسبت اغتشاش‌گر به عامه‌ی معترضان، نقش خود به عنوان رسانه ملی را به خاطر آورد و رسالت خویش در اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه و خالی از تشویش و دروغ‌پردازی را جدی‌ بگیرد.

تأکید می‌کنیم که از نظر ما فراهم آوردن زمینه برای تبادل آزاد اطلاعات و طرح نظرات و عقاید و از همه مهم‌تر امنیت دانشجویان، دانشگاهیان و متفکران از وظایف حکومت بوده و ابتدایی‌ترین شرط برای رشد علمی و اجتماعی کشور است. امید است که مسئولان، فرهیختگان و همه ما صبر، سکوت و اجتناب از خشونت را از خواهران و برادرانمان در سراسر ایران عزیز بیاموزیم.

Share/Save/Bookmark

نامه ۲۴۰ تن از استادان و دانشجویان برای توقف خشونت‌ها در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)