تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایرانیان آلمان فریاد زدند: «اتحاد مبارزه پیروزی»

گزارش و عکس: اختر قاسمی
Akhtar.ghasemi@gmail.com

شهر کلن دیروز شنبه شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات‌ اپوزوسیون ایران در آلمان بود. به نقل از برخی منابع جمعیتی نزدیک به ۵ هزار نفر اما به گفته پلیس آلمان جمعیتی نزدیک به ۴ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند و حضور گسترده و فعال جوانان ایرانی بسیار امید بخش و چشمگیر بود.
عمده اجتماعات و تظاهرات بزرگ را تا به حال جمعی به نام ایرانیان ایالت نورد وست فالن درکلن با همکاری دیگر ایرانیان همین ایالت برگزار کرده است. کمیته برگزاری تظاهرات دیروز شنبه که پنجمین حرکت اعتراضی ایرانیان نورد راین وستفالن را برگزار می‌کرد عمدتا فعالین فرهنگی، سیاسی و حقوق بشری هستند. این راهپیمایی از طرف آلمانی‌ها و دیگر ملیت‌های مقیم آلمان هم مورد استقبال گرفت.






راهپیمایی از میدان رودولف پلتز شروع شد و به میدان قدیمی مرکز شهر یعنی هوی مارکت خاتمه یافت. با اینکه بارانی ریز و تند شروع به باریدن کرد ولی مردم همچنان در میدان تجمع خود را حفظ کردند و شعار می‌دادند. شعارها عمدتا در رابطه با آزادی و دمکراسی، رعایت حقوق بشرو ابطال انتخابات و انتخاباتی دوباره در فضایی آزاد و دمکراتیک با نظارت جامعه بین المللی در ایران بود. در میدان هوی مارکت همه جمعیت حلقه‌ای را تشکیل دادند و با روشن کردن شمع به یاد جان باختگان دو هفته گذشته در ایران سرود خواندند. اسکندر آبادی هنرمند ایرانی ساکن بن با ویلون خود سرودی در دفاع از حقوق بشر که ساخته خود اوست را خواند و با استقبال زیاد مواجه شد. از طرف احزاب سیاسی نمایندگانی به حمایت از جنبش آزادیخواهی مردم ایران سخنرانی کردند. خانم لاله آکگون عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان و عضو پارلمان آلمان اولین سخنران بود که حمایت خود را از مبارزات مردم و بخصوص زنان ایران برای شرکت در تعیین سرنوشت خود و برای دمکراسی بیان کرد. رییس فراکسیون حزب چپ ایالت نورد راین وستفالن سخنران بعدی بود. سخنرانان همه در عدم مداخله دیگر کشورها در امور ایران و تعیین سرنوشت مردم ایران به دست خودشان تاکید داشتند اما حمایت خود را نبز از مردمی که برای آزادی و دمکراسی فریاد می‌زنند بیان داشتند.


عضو هیئت مدیره حزب سبزها در کلن و عضو حزب لیبرال آلمان و کاندید پارلمان هم دیگر سخنرانان بودند. ناصر کاخساز از فعالین حقوق بشر مردم را به اتحاد و همبستگی و ادامه تلاش برای خواست‌های دمکراتیک دعوت کرد و گفت که باید به آینده امیدوار بود. همچنین نماینده‌ای از طرف احزاب کرد همبستگی هموطنان کرد را با جنبش آزادیخواهی و دمکراسی مردم ایران بیان کرد.


در پایان برنامه قطعنامه و خواست‌های ایرانیان آلمان به فارسی و خوانده شد. در بخشی از قطعنامه آمده‌است:

ما امروز متحدانه همراه با مردم ایران خواسته‌های زیر را مورد تاکید قرار می دهیم:
- دولت دروغگو و قانون شکن احمدی نژاد از جانب دولتها و نهادهای بین المللی به رسمیت شناخته نشود.

- ما از مردم آلمان و سراسر جهان میخواهیم که با اعتراضات خود از ولی فقیه، که عامل اصلی کشتار و سرکوب خونین مردم ایران است، بخواهند که به این جنایات پایان دهد.

- در سریعترین وقت، به اجتماعات مسالمت آمیز و اعتراضات مدنی مردم در ایران مجوز رسمی داده شود و از دخالت و تحریک نیروهای نظامی، به خصوص بسیج و اوباشان لباس شخصی جلوگیری شود.

- انتخابات آزاد با نظارت مجامع بین المللی، برای تضمین آراء آزاد مردم و ایجاد فضای آرامش و مسالمت در میهنمان برگزار گردد.


- کلیه مجروحین حوادث روزهای اخیر بدون آزار و تعقیب مورد مداوا قرار گرفته و از خانواده‌های جانباختگان مطابق حقوق بین الملل دلجوئی گردد.
- کلیه زندانیان سیاسی و منجمله بازداشت شدگان روزهای اخیر بدون محاکمه و به سرعت آزاد گردند. به آزار و شکنحه مردمی که در تظاهرات خیابانی اخیر دستگیر شده‌اند و نیز به شوهای تلویزیونی که با هدف اقرار گرفتن از زندانیان تدارک میگردند، پایان داده شود.

- به حضور نظامی نیروها در خیابانها و اماکن عمومی خاتمه داده شود.

- به تحریکات صدا و سیما و روزنامه کیهان پایان داده شده و صدا و سیما در خدمت همه شهروندان قرار گیرند. به سانسور رسانه‌ها، مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی پایان داده شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سپاس گزارم از تمام هم میهنان خوبم با هم کوه را هم در هم مشکنیم ایران و ایرانی پیروز است

-- سیمرغ آفتاب ، Jun 29, 2009

درود بر شما كه قلبتان براي ايران مي‌تپد. اي وطن نجاتت مي‌دهيم. ما ايرانيان مقيم استراليا هم بايد همين راه را ادامه دهيم.

-- sajad ، Jun 29, 2009

ma ham ke dar yeki az shahrhaye shomali alman zendegi mikonim va irani hastim hemayat khod ra az hamvatanane dakhele iran va az in ghatname ebraz midarim

-- nshirkhanlo@yahoo.com ، Jun 29, 2009

یک لحظه تصورش را بکنید .////////////
/صبح وقتی پاسدار ها و بسیجی ها وملاها / وحشت زده /با کوچه وخیابان ها وبیابانها ی مملو از کاغذ های ریز وخرد شده مواجه شوند>؟؟؟ ( الله اکبر های شبانه فقط چند ساعتی دوام داشت ) با این دریای کاغذ چه کنیم ؟؟؟؟؟ با کدام جارو میتوان انرا پاک کرد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر هر شب تکرار شود چطور .؟؟؟ چه خاکی بر سرمان بریزم اگر مردم هر شب انرا تکرار کنند. چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر مردم در شهرها وروستاها خبر دار شوند وهمین کار را بکنند چی.؟؟؟؟؟ با فیلم های ارسالی از این کاغذ ها چه کنیم.؟؟؟ نکنه goole earth بتونه از اون بالا بالاهاگزارش تصویری بده.؟؟؟؟؟؟ چه میکنه این بمب کاغذی....؟؟؟؟؟
(( ایا ایرانیان برای بار دیگر با این تاکتیک مبارزاتی اعتراضی مسالمت امیز چشم جهانیان را حیرت زده
خواهند کرد.؟؟؟؟ // هذ اگوی و هذا میدان //)) ...ایران وجهان منتظر ست.............

-- samadghazi ، Jun 29, 2009

aaliye... ma ke dar iran hastim be in hemayatha ,kheyli ehtiaj darim. khaste nabashin va movafagh bashin.

-- vahid MP ، Jun 30, 2009

dar in tazahorat ke man ham ba dostanam hozor dashtim, motasefane az besyari az shoarha, jologiri mishod wa bargozarkonnandegan tarjih midadand bedone dadane shoar rahpeymayy dar sokot wa fagat ba mozik anjam shawad ke ede ziyadi az an narahat bodand. az bargozar konnadegan mikhahim ba dadan shoarhayy ke dar iran mardom khastarash hastand az mobarezate mardomeman defah konim wa na anche bargozarkonnandeh mikhahad!

-- azam ، Jul 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)