تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران

«روند اعلام اتهامات رکسانا صابری مبهم است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

سه ماه است که رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌برد. صابری از سوی دادگاه انقلاب ایران به هشت سال زندان محکوم شده است.

با وجود پیگیری‌های نهاد‌های حقوق بشری و اعتراضات کشورهای مختلف به این مسأله، رکسانا همچنان در زندان به سر می‌برد. به تازگی نیز جمعی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان ایرانی در نامه‌ای خطاب به مسئولان قضایی و امنیتی در خصوص رکسانا صابری‌، خواستار این شده‌اند که روزنامه‌‌نگاران را وارد بازی سیاسی نکنند.

در همین رابطه با بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران و از امضاکنندگان این بیانیه گفت و گو کرده‌‌ام.

Download it Here!

بیانیه‏ای تحت عنوان «سوء استفاده از روزنامه‏نگاران در بازی‏های سیاسی محکوم است» با امضای جمعی از روزنامه‏نگاران و وب‏نگاران منتشر شد که امضای شما را هم داشت. در این بیانیه، به «دیپلماسی رکسانا» و وضعیت خانم رکسانا صابری اشاره شده است. ممکن است در این مورد کمی توضیح بدهید؟

با توجه به وضعیتی که برای خانم رکسانا صابری، به عنوان یک روزنامه‏نگار پیش آمده است و نگرانی که در مورد شرایط کنونی ایشان وجود دارد، طبیعی است که جمعی از روزنامه‏نگاران ایرانی بخواهند نگرانی و دغدغه‏ی خود را از وضعیت این خبرنگار، طی نامه‏ یا بیانیه‏ای مکتوب، به مقامات ایران اعلام کنند و خواستار حل این مسأله باشند و تقاضای آزادی هرچه سریع‏تر ایشان را داشته باشند.


بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران

علاوه بر این نامه که با امضای شخصی روزنامه‏نگاران منتشر شده، «انجمن صنفی روزنامه‏نگاران ایران» طی نامه‏ای به آقای شاهرودی، این درخواست را کرده بود. همین‏طور است؟

می‏خواهم روی این نکته تأکید کنم که امضای من پای این بیانیه یک امضای شخصی‌، به عنوان یک روزنامه‏نگار است و نه به صفت دبیری انجمن صنفی روزنامه‏نگاران.

اما از سوی انجمن صنفی روزنامه‏نگاران ایران، در تاریخ ششم اردیبهشت، نامه‏ای سرگشاده خطاب به آقای هاشمی شاهرودی ارسال شد که در اختیار روزنامه‏ها و سایت‏ها هم قرار گرفت.

طی آن نامه، از رییس قوه‏ی قضاییه خواسته بودیم، روند رسیدگی به پرونده‏ی خانم صابری، روندی کاملاً حقوقی، قانونی و مطابق با اصل ۱۶۸ قانون اساسی صورت بگیرد. یعنی این‌که پرونده‏ی ایشان در یک دادگاه علنی و با حضور هیأت منصفه برگزار شود و چون ایشان خبرنگار هستند، افکار عمومی در جریان روند پرونده‏ی ایشان قرار بگیرد.

اما متأسفانه در آن زمانی که ما این نامه را ارسال کردیم، به رغم این‌که به صورت سرگشاده بود و در اختیار رسانه‏ها و سایت‏ها قرار گرفت، حتا روزنامه‏های مستقل و وابسته به جریان اصلاحات هم نتوانستند آن را به ‏چاپ برسانند و این نامه بسیار محدود به ‏چاپ رسید.

به این دلیل که مطبوعات، متأسفانه، طی این سال‏ها در رابطه با بحث آزادی بیان و اطلاع‏رسانی شفاف، تحت فشارهای شدیدی قرار دارند و با محدودیت‏هایی مواجهه هستند و طبیعی است که به ‏منظور حفظ بقای خود، از انتشار برخی اخبار و گزارش‏ها یا بیانیه‏ها و نامه‏هایی که ممکن است تا حدودی برخی از خط قرمزهایی را که حکومت تعیین کرده بشکند، خودداری کنند.

چه نشانه‏هایی شما را نگران می‏کند که مسأله‏ی خانم رکسانا صابری، به شکلی که در بیانیه آمده است، امری سیاسی باشد؟

روند اعلام اتهامات خانم رکسانا صابری برای ما شبهه‏انگیز و مبهم بوده است. برای این‌که به گونه‏های مختلف و در زمان‏های متفاوت، از سوی مقامات در ایران در خصوص اتهامات ایشان، اظهارنظرهای متفاوتی شد؛ در ابتدا گفتند که ایشان به دلیل خرید مشروب بازداشت شده‏‏اند، بعداً اعلام کردند ایشان فعالیت خبرنگاری بدون مجوز ارشاد را داشتند، بعد از آن اعلام شد که دلیل بازداشت ایشان جاسوسی بوده است.

فکر می‏کنید، دخالت آقای رییس جمهور در پرونده‏ی ایشان، به همین علت بود؟

نمی‏دانم. به هر ترتیب ما داریم به ایام انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک می‏شویم. ممکن است که دخالت و ورود آقای احمدی‏نژاد به این پرونده، جنبه‏های تبلیغاتی هم داشته باشد.

البته ما امید داریم که ایشان با آن انگیزه‏ها، خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده‏ی خانم صابری نشده باشند و واقعاً بخواهند که حقوق شهروندی این خانم رعایت بشود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
قشقاوی: پرونده صابری پیچیده نیست
«رأفت انسانی» در تجدید‌نظر حکم صابری

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)