تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با سعید رضوی فقیه، عضو سابق شواری مرکزی تحکیم

رضوی فقیه‌: قرار بود از گذرنامه‌ام رفع توقیف شود

محمدرضا اسکندی

سعید رضوی فقیه، عضو سابق شواری مرکزی تحکیم، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و دانشجوی دکترای سوربون پاریس بیش از یک ماه و نیم است که توسط مقامات قضایی و امنیتی ایران ممنوع‌الخروج شده است.

در همین رابطه با سعید رضوی فقیه گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای رضوی فقیه مطلع شدیم شما یک ماه و نیم پس از آزادی از زندان اوین همچنان از ایران خارج نشده‌اید، آیا هنوز ممنوع‌الخروج هستید یا به اختیار خود در ایران مانده‌اید.

متأسفانه گذر‌نامه‌ام هنوز بنا به حکم شعبه پانزده دادگاه انقلاب در توقیف وزارت اطلاعات است و به رغم ادعای قاضی شعبه یاد شده مبنی بر رفع ممنوعیت خروج نتوانسته‌ام گذرنامه خود را تحویل بگیرم.


سعید رضوی فقیه / عکس: یاری‌نیوز

آیا مقامات قضایی یا امنیتی مربوطه توضیح خاصی در این زمینه به شما ارائه نداده‌اند.

واقعیت ماجرا این است که پس از آزادی از زندان اوین به قید وثیقه یکصد میلیون تومانی در اول اسفند‌ماه گذشته و با پیگیری‌های دوست عزیز و وکیل محترم، آقای دکتر نعمت احمدی در نهایت قاضی پرونده پذیرفت با توجه به اقامت همسر و فرزندانم در پاریس با رفع توقیف گذرنامه اجازه خروج از کشور بیابم تا انشاء‌ الله برای دادرسی مجدد که روز هفدهم خرداد تعیین شده به تهران بازگردم.

بیست روز پیگیری و رفت و آمد‌های مکرر وثیقه‌گذاران محترم انجام شد برای آن‌که قاضی مسأله خروج من از کشور را به ایشان تفهیم نماید و با ایشان در این زمینه اتمام حجت کند و توضیح دهد که در صورت عدم حضور بنده در تاریخ مقرر برای دادرسی وثیقه مربوطه ضبط خواهد شد.

پس از طی همه این مراحل و موافقت و تعهد کتبی وثیقه‌گذاران روز بیستم اسفند‌ماه گذشته، نامه رفع توقیف گذرنامه خطاب به نهاد امنیتی مربوطه نگاشته و ادعا شد از طریق پیک اداری ارسال خواهد شد، ولی متأسفانه پس از بیست و پنج روز مراجعات مکرر جهت تحویل گرفتن گذرنامه روز شانزدهم فروردین مطلع شدم که دادگاه بر خلاف اظهار و ادعای اولیه مسأله را به دادستانی کل کشور ارجاع نموده است.

بنا‌بر‌این شما چه روندی را برای وضعیت ممنوع‌الخروجی و به طور کلی پرونده خود پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به سیاسی بودن پرونده‌هایی از این دست تحلیل و پیش‌بینی رفتار دستگاه‌های مربوطه ممکن نیست، اما به نظر می‌رسد که با سنگ‌اندازی و اتلاف وقت به قصد ایذا می‌خواهند هزینه بازگشت بنده را به کشور تا حدی افزایش دهند که برای خودم و دیگران نمونه‌ای عبرت‌آموز باشد.

اشاره کردید روز هفدهم خرداد، پرونده شما مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد و شما بار دیگر محاکمه خواهید شد آیا می‌توانید توضیح بیشتری در این زمینه بدهید؟

از آنجا که حکم صادره قبلی در آذرماه سال ۸۶ غیابی و قابل واخواهی بوده، بنابر‌این هفدهم خرداد برای دادرسی مجدد از سوی شعبه رسیدگی کننده تعیین و ابلاغ شده است.

اتهام شما در این پرونده و حکم غیابی صادره چیست؟

من به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تو‌هین به رهبری جمعاً به چهار سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌ام.

آیا این اتهامات را قبول دارید؟

به هیچ وجه قبول ندارم و انشاء‌الله در جلسه دادرسی به طور جدی از خود دفاع خواهم کرد.

به نظر شما نزدیکی تاریخ محاکمه به روز دهمین انتخابات ریاست جمهوری معنای خاصی دارد؟

احتمال دارد، به ویژه وقتی در نظر بگیریم که پرونده در سال ۸۱ تشکیل شده و حکم در سال ۸۶ صادر شده، اما دستور ممنوعیت خروج و توقیف گذرنامه تنها یک هفته مانده تا بازگشت به ایران و پس از خرید بلیط از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)