تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با بابک زمانیان، سخنگوی سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر

«به نفع دولت نهم نیست که صدای دانشجویان شنیده شود»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سلامتی نه دانشجوی این دانشگاه که در زندان به سر می‌برند، شدیداً در خطر است.

در بیانیه‌ی این انجمن از اساتید دانشگاه امیر‌کبیر خواسته‌ شده است همگام با دانشجویان دانشگاه حفظ سلامتی و آزادی هر چه‌ سریع‌تر دانشجویان زندانی را از مقام‌های قضایی مطالبه کنند.

در همین رابطه با بابک زمانیان، سخنگوی سابق این انجمن و فعال دانشجویی گفت ‌و ‌گو کرده‌ام.

Download it Here!

از بابک پرسیدم که چه اطلاعی درباره وضعیت دانشجویان دستگیر‌ شده دارد؟

متأسفانه از زمانی که دوستان ما در جریان سالگرد مهندس بازرگان بازداشت شده‌اند، شنیده شد که عده‌ای از این دوستان به اعتصاب غذا دست زده‌اند. آقای مجید توکلی بعد از تقریباً ۱۰ روز که فقط اعتصاب غذای خشک کرده بود و حتی آب هم نمی‌خورد خوشبختانه اعتصاب غذای خشکشان را شکستند ولی گویا به اعتصاب غذایشان ادامه دادند.

به‌ همین خاطر احتمالاً بقیه دوستان هم در همین وضعیت قرار داشته باشند. با توجه به حوادثی که در جریان انتشار نشریات جعلی در دانشگاه امیر کبیر اتفاق افتاد و بعداً نامه ناراحت کننده‌ای بابت شکنجه‌های دانشجویان در زندان نوشته شد، احتمال می‌دهیم که همین اتفاق در مورد این دوستان هم بیفتد.

بعد از تقریباً دو سال جریانی اتفاق افتاد که نه تن از دوستان ما در بازداشت به سر می‌برند و هنوز که هنوز است اتهام این‌ها مشخص نیست و تفهیم اتهام نشده‌اند.


بابک زمانیان، فعال دانشجویی

آقای زمانیان، گویا آقای حداد، معاون دادستان تهران درباره دستگیر شده‌های امیر کبیر گفته بودند این‌ها کسانی هستند که کل جریان دانشجویی را هدایت می‌کنند و این یکی از دلایل ذکر شده برای دستگیری‌شان بوده است. نظر شما در این باره چیست؟

ایشان در مصاحبه‌ای گفته بودند دوستانی که بازداشت شده‌اند مثلاً چهار دانشجوی آخری که بازداشت شدند دانشجویان را در داخل ایران هدایت می‌کردند و این‌که یک‌سری مطالب را هم در خبرنامه امیرکبیر درج و سیاست‌های خودشان را القا می‌کردند.

همان‌طور که می‌بینید بعد از این جریانات خبرنامه‌ی امیر کبیر همچنان به فعالیت خودشان ادامه داده و بحث جنبش دانشجویی و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد همچنان در سطح دانشگاه‌های کشور بدون حضور این چهار نفر پابرجاست.

آیا دانشجویان دستگیر شده وکیل هم دارند و خانواده‌ها برای پیگیری وضعیتشان چه اقدامی به عمل آورده‌اند؟

مسلماً خانواده‌ها کاملاً وضعیت فرزندانشان را پیگیری کرده‌اند و آن‌ها وکیل هم دارند. ولی متأسفانه در شرایط فعلی و در شرایطی که به گفته‌ی قاضی پرونده و معاونت دادستانی تهران پرونده در مسیر تحقیقات طی می‌شود آن‌ها هم نمی‌توانند از داشتن وکیل بهره ببرند.

و این‌که دوستان ما هنوز حتا نتوانستند وکیلشان را ببینند. تعدادی از این دوستان وکیل دارند مثل آقای دادخواه، آقای مولایی و آقای برزویی که پیگیر وضعیت دانشجویان هستند.

به‌نظر شما علت فشار روزافزون دولت نهم در موقعیت زمانی فعلی روی دانشگاه و به ‌خصوص انجمن‌ها چیست؟

دولت نهم سعی در تک‌صدا کردن دانشجویان تا انتخابات دارد و این به نفعش است. چون نارضایتی در دانشگاه‌ها به شدت از رفتار دولت بالا است، به نفع دولت آقای احمدی‌نژاد نیست که صدای دانشجویان خارج از دانشگاه‌ها سرایت کند.

با توجه به ساختاری که دفتر تحکیم وحدت به ‌عنوان نقطه مشترک انجمن‌های اسلامی دانشگاه سراسر کشور دارد‌، فکر می‌کنید برخوردی که با این مجموعه صورت گرفته است قانونی است یا نه و آیا وضعیتی که برای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان به ‌وجود آمده است می‌تواند شاهدی برای روند تشدید برخورد وزارت علوم و حاکمیت با انجمن‌ها باشد‌؟

ساختار تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت به شکلی است که وزارت علوم اجازه ندارد به این صورت آن را منحل کند و انحلال دفتر تحکیم عملاً با داشتن زیر مجموعه‌هایی به نام انجمن‌های اسلامی به این راحتی میسر نیست.

اما این‌که انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان منحل شده در راستای همان بحثی است که فضای دانشگاه‌ها را به سمت تک‌صدایی کردن پیش ‌ببرند‌. و عملاً بهانه‌ای که سخنرانی آقای مجتهد شبستری مهیا کرد سرپوشی بر این قضیه بود.

عملاً انجمن اسلامی صنعتی اصفهان به ‌خاطر این‌که یکی از انجمن‌هایی است که زیر نظر دفتر تحکیم وحدت است. به ‌دلیل این‌که تقریباً یک ماه پیش نامه‌ای با حمایت بیش از ۵۰ دانشگاه انجمن اسلامی دانشگاه کشور منتشر شد، آن‌ها سعی کردند این انجمن اسلامی را به عنوان یکی از انجمن‌هایی که عملاً به صورت قانونی از طرف این‌ها در دانشگاه‌ها باقی مانده است، حذف کنند.

برای این بود که دفتر تحکیم حجت قانونی‌اش را کمتر کند. ولی دفتر تحکیم پا برجا است و به‌هیچ‌وجه این مسأله مشکلی برای قانونی بودنش پیش نیاورده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«سلامتی دانشجویان زندانی در خطر است»
درخواست آزادی دانشجویان از شاهرودی
اعتراض‌ به تداوم بازداشت دانشجویان در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)