تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دو عضو «کمیته‏ی دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه»:

کمیته‌ای برای اطلاع‌رسانی میزان سلامت انتخابات

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

بحث‌های انتخاباتی در همه‌ی کشورهای جهان، تنها به تبلیغات انتخاباتی نامزدها و برنامه‌های سیاسی آ‌ن‌ها مربوط نمی‌شود.

در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، یکی از مهم‌ترین بحث‌های مربوط به انتخابات، بحث میزان آزادی مشارکت مردم در انتخابات و فعالیت‌هایی در جهت عادلانه و سالم برگزار شدن آن است.

در امتداد همین مجموعه بحث‌ها و اقدامات از سوی جامعه‌ی مدنی ایران در آستانه‌ی آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، توسط تعدادی از فعالین مدنی، سیاسی، اجتماعی و حقوق‌دانان ایرانی، نهادی به نام «کمیته‌ی دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» تشکیل شد.

این کمیته قبل از انتخابات، در حین انتخابات و بعد از آن اطلاعیه‌هایی را منتشر می‌کرد و نشست‌هایی را ترتیب می‌داد.

اینک، باز این کمیته به استقبال انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی دهم رفته و بیانیه‌ای در این مورد صادر کرده است.

به مناسبت انتشار این بیانیه، با دو تن از اعضای این کمیته؛ مرضیه مرتاضی لنگرودی، فعال ملی ‌-‌ مذهبی و دکتر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دعاوی، صحبت کرده‌ام.

مرضیه مرتاضی لنگرودی در مورد این اطلاعیه می‌گوید:

Download it Here!

اطلاعیه‌ی «کمیته‌ی دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» با بررسی مفاد قانون اساسی و آیین‌نامه‌های در‌باره‌‌ی انتخابات، چگونگی انتخاب شدن و انتخاب کردن، صادر شده است.

در این اطلاعیه بررسی و مقایسه‌ای میان آیین نامه‌های داخلی قانون اساسی، قانون انتخابات و قوانینی که در سطح جهان وجود دارد، شده است و کمیته نظر خود را به طور مشروح و بعد به طور خلاصه بیان کرده است.

از جهت این‌که این کمیته لااقل معیارهایش را در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در یک سطح قابل قبول و قابل پذیرشی به لحاظ قانونی، بیان کرده باشد.

هدف معین کمیته، از دادن این اطلاعیه‌ها چیست؟

نهادهای مدنی به صورت اهرم‌های فشار عمل می‌کنند. ‌برای ضبط در تاریخ و این‌که در این بُرهه‌ی حساس در انتخابات مجلس هشتم، چه اتفاقاتی افتاده و چه صحبت‌هایی شده، این کمیته یک کارنامه‌ای داد که اتفاقاً تمام این کارنامه معطوف به گزارش‌های رسمی که در روزنامه‌های رسمی کشور چاپ و منتشر شد و گفته‌های مسوولین بود.

این را چاپ کردیم، در اختیار مردم گذاشتیم تا ‌هم مردم بدانند چه عمل‌کردی داشتند و هم مسوولین؛ و به این ترتیب، سطح آگاهی‌های عمومی مردم و مسوولین را ارتقا بدهیم و توقعات مردم و مسوولین را از یک‌‌دیگر، به آن‌ها گوشزد کنیم.


مرضیه مرتاضی لنگرودی

اگر با توجه به همه‌ی این اقداماتی که شما در طول انتخابات مجلس هشتم انجام دادید و جمع‌بندی‌های بعد از آن، اما اصل نقض آزادی‌ها و عدم سالم و عادلانه بودن انتخابات را‌، خود کمیته هم در پایان انتخابات شاهد بود، یعنی انتخابات با معیارهایی که شما می‌خواستید ـ آزاد، سالم، عادلانه ‌ـ برگزار نشد؛ شما در این دوره، چه می‌توانید انجام دهید؟

همان طور که گفتم، نهادهای مدنی به صورت اهرم‌های فشار عمل می‌کنند، سطح توقعات مردم را در چهارچوب قوانین افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که مردم متوجه عمل‌کرد خودشان در انتخابات پیشین بشوند.

با توجه به آن جمع‌بندی که در اختیارشان گذاشته‌ایم، در انتخابات جدید، با توجه به حقوقی که دارند و مقایسه‌ی انجام شده بین این حقوق و حقوقی که مردم کشورهای توسعه‌یافته دارند؛ سطح خواسته‌های مردم را در چهارچوب حقوقشان افزایش (می‌دهیم) و به آن‌‌ها اجازه می‌دهیم به این فکر کنند که در چه سطحی می‌توانند در سرنوشت خودشان مشارکت کنند و در سرنوشت سیاسی‌ خود برای بهبود وضعشان‌ و رفتن به سمت توسعه، مشارکت فعال داشته باشند.

به این ترتیب، کمیته هیچ امکان قانونی یا اجرایی برای آزاد، عادلانه، سالم برگزار شدن انتخابات ندارد؟

نهادهای مدنی در درجه‌ی اول، متکی به افکار عمومی و مردم جامعه هستند. در عین حال وقتی که مسوولین نخواهند به حقوق حقه‌ی مردم اعتنا کنند، به صورت اهرم فشار عمل می‌کنند. در آن صورت است که این نوع عمل‌کرد مسوولین در سطح افکار عمومی و بین‌المللی پخش می‌شود و آن‌ها را مجبور می‌کند به میثاق‌هایی که با مردم بسته‌اند، پای‌بند باشند.

برای تاکید بر این پرسش، یعنی امکان مبارزه‌ی مدنی یا حقوقی با نقض آزادی‌های قانونی مردم از جانب حکومت، از عضو حقوق‌دان کمیته، دکتر عبدالفتاح سلطانی پرسیدم.

با توجه به آن‌چه در مجلس هشتم پیش آمد و متأسفانه شرایط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه به وجود نیامد و بسیاری از داوطلبان از حق شرکت کردن به عنوان انتخاب‌شونده محروم شدند، چرا باز ما به این امر پرداختیم؟

تشکل‌ها و نهادهای مدنی و تشکل‌های حقوق بشری، قدرت اجرایی که ندارند. تمام فعالان حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اجتماعی، راهی جز توسل به افکار عمومی، اعم از افکار عمومی داخلی و خارجی، ندارند و باید مخاطب خود را هم مردم و هم مسوولین قرار دهند.


عبدالفتاح سلطانی

اما نه به این معنا که حتماً در کوتاه‌‌مدت، منتظر باشند که در عمل‌کرد مسوولین تغییری مثبت ایجاد شود به سمت اصلاح قوانین حرکت کنند؛ بلکه‌ همیشه نگاه ما درازمدت است.

قبول داریم که در شرایط اجتماعی نمی‌توانیم توقع داشته باشیم، یک شبه آن‌چه‌ ساخته و پرداخته‌ی شاید چند صد ساله (در برخی موارد شاید چند هزار ساله) است، از بین برود و شرایط نو و جدیدی و آن‌چه مورد نظر ما است، پیش بیاید.

ما معتقد هستیم که تمام فعالین حقوق بشر باید نهایت تلاششان را بکنند، افکار عمومی را بیدار کنند، به مسوولین دولتی، مسوولیت‌های داخلی و بین‌المللی‌شان را که هم در قانون اساسی و هم در قوانین بین‌المللی وجود دارد، متذکر شوند و در درازمدت منتظر نتیجه باشند، نه در کوتاه مدت.

سوالم از شما به عنوان یک حقوق‌دان این است که با توجه به این که در این اطلاعیه استناداتتان تماماً به قوانین بین‌المللی است که در ضمن، ناقض قانون اساسی ایران هم نیست. آیا امکان طرح حقوقی نقض حقوق مردم در انتخابات، در مجامع بین‌المللی هم برای شما وجود ندارد؟

کمیته‌ی انتخابات آزاد، متشکل از شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری هستند. تعدادی از آن‌ها حقوق‌دان هستند، ولی نه همه‌ی آن‌ها یا اکثریتشان.

مطلب دوم این‌که، سازمان‌های بین‌المللی و خود سازمان ملل، متشکل از دولت‌ها است و نمایندگان دولت‌ها در آن‌جا هستند، نه نمایندگان ملت‌ها.

این ضعفی است که در ساختار بین‌المللی وجود دارد و نمایندگان واقعی ملت‌ها، به آن معنایی که در سازمان ملل متحد و ارگان‌های وابسته به آن، وجود داشته باشد؛ کمتر آن‌جا هستند یا اصلاً در صحنه‌ی بین‌المللی حضور ندارند.

پس ما ناگزیر هستیم و اصولاً حق اتباع کشورهای مختلف برای طرح دعوی علیه دولت‌های خودشان، به رسمیت شناخته نشده است.

پس فقط این سوال باقی می‌ماند که برای بردن این ایده میان مردم و بالا بردن سطح آگاهی جمعی جامعه - آن طور که خانم لنگرودی هم اشاره می‌کردند‌ - چه راه‌کارهایی در اختیار دارید؟ چه کار قرار است که انجام دهید؟

بخشی از کاری که می‌توان انجام داد، صدور اعلامیه است، یعنی از طریق رسانه‌های گروهی با مردم صحبت کرد.

‌می‌توان از طریق تشکیل کلاس‌های آموزش حقوق بشر، آموزش مقررات مربوط به انتخابات، آموزش مقررات داخلی و خارجی، آموزش مردم به این که در کجا و در چه قوانینی، چه حقوق دارند، یعنی حقوق شهروندی‌شان چیست، می‌توان با آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه، مطالبات مردم را بالا برد تا از مسئولین بخواهند بیشتر از گذشته، حقوق ‌آ‌ن‌ها را مراعات کنند.

یک بخش آن هم مربوط به صحنه‌ی بین‌‌المللی است که آن هم در رابطه با هر دولتی می‌تواند، حداقل در مقاطعی، تاثیر بگذارد و کارساز باشد.

تا آن‌جایی که می‌دانم فعالیت‌های این کمیته در تهران است. آیا تصمیم ندارید برای این دوره از انتخابات، در شهرستان‌ها هم واحدهایی داشته باشید؟

تا این لحظه چنین برنامه‌ای در دستور کار کمیته نبوده است. ولی اگر در آینده تصویب شود، یعنی با هم‌فکری جمعی این نیاز احساس شود، شاید این کار را بکند. اما فعلاً ایجاد دفاتر در شهرستان‌ها در دستور کار کمیته نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من واقعا نا امید شدم فکر نمیکنم در این حکومت بتوانیم به انتخابات ازاد برسیم اصلا نمیگذارند چنین کمیته ای چندان فعالیتی داشته باشد تازه فکر نکنم مردم هم از انتخابات استقبال کنند تقلبات در انتخاباتی که در گذشته شده حال همه را از هر چی انتخاباته به هم زده

-- بدون نام ، Nov 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)