تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یادبود بیستمین سالگرد اعدام‌های سال ۶۷ در هلند

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

دیروز در آمستردام برنامه‌ای به مناسبت بیستمین سالگرد اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران با همکاری کمیته یادبود قربانیان ۶۷ در ایران، رادیو زمانه و سازمان عفو بین‌الملل در هلند برگزار شد که در این برنامه کارشناسان و فعالان سیاسی مدنی و تعدادی از خانواده‌ها و وابستگان قربانیان حضور داشتند.

درباره این برنامه، با کامران اشتری، مدیر توسعه و روابط عمومی رادیو زمانه که در آن حضور داشته است، صحبت کردم.


مراسم «یادبود بیستمین سالگرد اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷» در هلند (عکس: زمانه)

برنامه‌ی چه طور برگزار شد و چه مسایلی مطرح شد؟

مراسم باشکوهی از طرف کمیته یادبود قربانیان کشتار سال ۶۷ و رادیو زمانه برگزار شد که در آن مسایل مختلفی مطرح شد.

لازم به توضیح است که این در واقع یکی از مراسمی است که افراد سیاسی با سازمان‌های مختلف به توافق رسیدند و با یکدیگر مراسم باشکوهی را برگزار کردند.

در طول این برنامه به طور واضح می‌توانستید احساسات خانواده‌های زندانیان سیاسی و افرادی را که در آن دوران در زندان‌های جمهوری اسلامی بودند، ببینید. این مراسم برای یادبود این کشتار برگزار شده بود.

در این روز به مناسبت بیستمین سالگرد این کشتار مسایل خاصی هم مطرح شد؟

درخواست‌های متفاوتی از طرف کمیته یادبود قربانیان ۶۷ در ایران مطرح شده بود که از جمله می‌توانم به این بپردازم که این کمیته درخواست دارد در مورد وضعیت این زندانیانی که اعدام شدند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

حتی اعتراض شدید داشتند که خانواده‌های قربانیان سیاسی حق بازدید قبر افرادی را که کشته شده‌اند، ندارند. از سازمان عفو بین‌الملل تقاضا کردند که افرادی که مجری این قتل‌ها بودند، پیگیری شوند.

ولی این برنامه خیلی حرفه‌ای و محترمانه برگزار شد. خواسته‌ها به صورت منطقی مطرح شد و به طور اصولی راجع به آن بحث شد. این مراسم همراه با موزیک بود و افراد مختلف امکان صحبت داشتند.

به عنوان سخنران چه کسانی صحبت کردند؟

به طور مشخص می‌توانم از خانم آنور فان هیرت، نماینده سازمان عفو بین‌الملل در آمستردام نام ببرم که ایشان مسوول بخش خاورمیانه است و در رابطه با ایران هم فعالیت‌های زیادی دارند.

یکی دیگر از سخنرانان، نماینده خانواده زندانیان سیاسی، یک خانمی بود که چندین نفر از اعضای خانواده‌اش جزو کسانی بودند که یا قبل از این جریان و یا در طول ماه مرداد و شهریور اعدام شده بودند.

آقای اشتری، استقبال مردم از این برنامه چه طور بود؟

ما حدس می‌زدیم که تعداد زیادی در این مراسم شرکت نکنند؛ به خاطر این‌که در سطح اروپا مراسم مختلفی برگزار می‌شود. در آمستردام دو مراسم دیگر همین دیروز برگزاری شد؛ ولی استقبال خیلی خوب بود.

از ایده‌ی برگزاری چنین مراسمی با سازمان عفو بین‌الملل خیلی استقبال شد.

به هر صورت داخل ایران در سال ۶۷ تعداد زیادی از زندانیان سیاسی اعدام شده بودند که ما ما به عنوان میزبان در این مراسم می‌خواستیم حداقل یادبودی از این افراد داشته باشیم و سعی کنیم این افراد فراموش نشوند.

در پایان مطلب دیگری هم هست که بخواهید برای ما توضیح دهید؟

من تحت تأثیر خیلی زیادی از داستان‌های مختلفی هستم که خانواده زندانیان سیاسی و بعضی از زندانیان سیاسی این‌جا مطرح کردند. ببخشید اگر نتوانستم به طور کامل همه چیز را توضیح دهم.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)