تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مذهب و هم‌جنس‌گرایی در هلند

فروغ. ن. تمیمی

‌در یک سال گذشته آزار و تبعیض هم‌جنس‌گرایان در هلند افزایش یافته است. از جمله در‌گیری و اعمال خشونت افراد متعصب نسبت به هم‌جنس‌گرایان، امتناع بعضی از کارمندان شهرداری از اجرای مراسم ازدواج دو مرد یا دو زن (‌که از سال ۲۰۰۱ در هلند آزاد و قانونی است) و مزاحمت‌های خیابانی برای هم‌جنس‌گرایان را می‌توان نام برد.

در ضمن، در بعضی از مناطق ‌هلند بحث «اجازه شرکت هم‌جنس‌گرایان در مراسم مذهبی» شدت یافته است. ‌این مسایل تنها ‌اختصاص به مسیحیان ندارد؛ بلکه شامل مسلمانان هم که پنج درصد از جمعیت ۱۶ میلیونی هلند را تشکیل می‌دهند، می‌شود.

طبق یک همه‌پرسی (‌۲۰۰۶) در هلند،‌ ۵۸ درصد مردم خود را منسوب به یک مذهب دانسته‌اند؛ اما تنها ۲۰ درصد از آنان هر هفته به کلیسا یا اماکن مقدس دیگر می‌روند.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از کلیسا های خالی‌ به سوپر مارکت یا سالن‌های کنسرت تبدیل شده‌اند. بزرگ‌ترین گروه مذهبی در هلند کاتولیک‌ها با ۲۸ درصد هستند. ‌۲۰ درصد از مردم پروتستان‌، پنج در صد از جمعیت ‌مسلمان ‌و پنج درصد دیگر جمعیت یهودی، هندو و بودایی‌اند.

در ضمن ۴۲ درصد از هلندی‌ها هیچ اعتقادی به مذاهب ندارند و از هر ۱۰ نفر، شش نفر به خدا اعتقاد ندارد.

دین اسلام در هلند رو به رشد است. در طول ۴۰ سال گذشته، ده‌ها مسجد در شهرهای بزرگ و کوچک ساخته شده و ۳۵ مدرسه ابتدایی و متوسطه اسلامی در این کشور وجود دارد.

هلندی‌ها در جهان غرب، به مردمی آزادی‌خواه و مداراگر مشهورند. باور عمیق به فرهنگ بحث، مشورت، تلاش برای ایجاد دیالوگ و همکاری میان جناح‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، مذهبی از ویژگی‌های بارز آن‌هاست.

با یک بررسی سریع در مورد روند برخورد جامعه غرب به هم‌جنس‌گرایی یا هموسکسوالیته می‌توان دریافت که‌ در طول دو قرن اخیر تغییرات مهمی در نحوه برخورد به مسأله عشق میان دو انسان ‌هم‌جنس رخ داده است.

از ابتدای قرن نوزدهم ‌و با پیشرفت دانش پزشکی، هم‌جنس‌گرایی به عنوان یک نوع سرشت طبیعی و بشری مطرح شده است. این طرز فکر به تدریج باعث دگرگونی و تضعیف گفتمان غالب و سنتی‌ شد که هم‌جنس‌گرایی را به عنوان «عملی غیر طبیعی و گناه‌آلود» می‌دید.

در مطالعات ‌پزشکی قرن نوزدهم ‌هم‌جنس گرایی از نقطه نظر سلامتی جسمی روانی فرد مورد مطالعه قرار می‌گرفت؛ و نه از زاویه عملی خلاف اخلاق مذهبی و سنت‌های جامعه.

از آن زمان تا ‌کنون به تدریج پذیرش اجتماعی، فرهنگی و در نهایت مذهبی هم‌جنس‌گرایان سیر تکاملی داشته است. تا به آن‌جا که در زمان ما در جوامع دموکراتیک غرب مجازات‌های قانونی علیه آنان لغو شده و زمینه پذیرش آنان به عنوان انسان‌های عادی و نه بیماران روحی و جسمی در جامعه فراهم شده است.

به خصوص در ۳۰ سال اخیر جامعه روحانی مسیحی در هلند به بازبینی دیدگاه‌های خود در مورد امکان عشق و رابطه جنسی میان دو مرد یا دو زن پرداخته است.

چرخش مثبت رهبران بعضی از کلیسا‌های پروتستان در هلند در زمینه پذیرش و مدارا با هم‌جنس‌گرایان در سال‌های اخیر، باعث شده است که‌ مسیحیان هم‌جنس‌گرا از آزادی فرهنگی و مذهبی بیشتری برخوردار باشند.

برای مثال آن‌ها حتی می‌توانند در کلیسا با یکدیگر ازدواج کنند. در سال ۲۰۰۴ یکی از فرقه‌های پروتستان اعلام کرد که کلیسا‌های محلی خودشان می‌توانند مستقلاً در این مورد تصمیم بگیرند.

موافقان این نظر می‌گویند که دوست داشتن و عشق میان افراد امری مثبت و خدایی است و در این صورت با بستن پیمان زناشویی در خانه خدا‌، عرش هم در شادی و عشق آن‌ها سهیم خواهد شد!

کلیسای کاتولیک هم اگر چه هم‌جنس‌گرایی را پدیده‌ای غیر‌طبیعی و در ستیز با سرشت بشر می‌داند، اما اجازه تبعیض و بی‌احترامی به افراد هموفیل را نمی‌دهد؛ ولی از آنان می‌خواهد که خویشتن‌داری جنسی را پیشه کنند! ‌

پاپ فعلی یعنی بند‌یکت، اغلب ضرورت ازدواج زن و مرد و تولید مثل را عنوان می‌کند و ازدواج دو مرد یا دو زن را با یکدیگر عملی مخالف سرشت انسانی می‌داند.

‌اگر‌چه از بررسی متون مذهبی و مقدس مسیحی می‌توان دریافت که در مذهب مسیحیت بر ممنوعیت هم‌جنس‌گرایی تأکید شده است، ‌اما شکاف فکری میان رهبران مسیحیت و مسیحیان آزادی‌خواه روز به روز عمیق‌تر می‌شود.

از دید علم پزشکی امروز، فرد هم‌جنس گرا ‌نه بیمار جسمی و نه بیمار روحی است؛‌ بلکه تنها ساختار بیولوژیکی و فیزیو‌لوژیکی بدن او متفاوت با فردی است که دگر‌جنس‌خواه است.

‌اصرار ‌بر ‌مفهوم «غیرطبیعی» بودن، هم‌جنس‌گرایی از دیدگاه مذهبی که در واقع تأکید و تأیید رابطه زن و مرد به عنوان تنها رابطه طبیعی و قابل قبول است، این سؤال را مطرح می‌کند که چه رابطه‌ای میان برابری و تفاوت وجود دارد.

تفکر مدرن، آزادی‌خواهانه ‌و رهایی‌بخش مبنای حرکتش ‌را بر پیامدهای تبعیض‌آلود و غیر‌عادلانه تاکید بر مفهوم «طبیعت انسانی» قرار می‌دهد.

امروزه ‌گفتمان ‌جنسیت و هم‌جنس‌خواهی یکی از عرصه‌های مهم چالش ‌میان فرهنگ ذات‌گرایانه مذهبی ‌و تفکر مدرن است که دگرگونی و تغییر ساختار‌های اجتماعی و فرهنگی ‌را اجتناب‌ناپذیر می‌داند؛ زیرا که در دنیای ما این امکان وجود دارد که بر «متفاوت بودن ‌با یکدیگر» اما حقوق انسانی مساوی داشتن پا فشاری کرد و آن را ‌به دست آورد.

از سال ۱۹۹۵ هر ساله در ماه اگوست کارناوال بزرگی در حمایت و پشتیبانی از هم‌جنسگرایان در آمستردام برگزار می‌شود. این جشن که با رژه کشتی‌های شناور بر کانال‌های قدیمی و زیبای شهر شروع می‌شود، پس از جشن سال نو و روز تولد ملکه، بزرگ‌ترین جشن سالانه در آمستردام است.

بر عرشه کشتی‌ها زن‌، مرد، پیر و جوان، سیاه و سفید ‌با یونیفورم‌های رسمی یا ‌لباس‌های ‌سکسی‌ تزیین شده با پر‌های رنگی، تور و برق و ‌با موزیک و رقص به پایکوبی می‌پردازند.

امسال سیزدهمین کارناوال «شادی و غرور» هم‌جنس‌گرایان‌ با شعار «‌ایمان، امید و عشق» به راه افتاد. فستیوال امسال در یک هفته برگزارشد‌ و ‌موضوع «مذهب و هم‌جنس‌گرایی» تم اصلی آن بود.

به جز برنامه‌های هنری، بحث و گفت و گو و سخنرانی‌های متعدد هم برگزار شد. ‌در برنامه افتتاحیه که در یک کلیسای پروتستان در آمستردام بود‌، مردم به بحث و تبادل نظر در زمینه مسیحیت و هم‌جنس‌گرایی پرداختند.‌

هم‌چنین در یکی از کنیسه‌های یهودیان برنامه‌های مشابهی اجرا شد. ‌در روز اول آگوست در مقابل بنای یادبودی که به خاطر قربانیان هم‌جنس‌گرای جنگ دوم جهانی ساخته شده است (‌مثلت بزرگ مرمر صورتی در کنار کانال امپراطور) مراسمی ‌‌با تم پیشگیری از ایدز برگزار شد.

در فستیوال امسال هیأتی از برگزار‌کنند‌گان ‌به یکی از مساجد رفتند تا شاید بتوانند بحث و دیالوگ را با مسلمانان شروع کنند. مسلمانان هم‌جنس‌گرا در هلند در سال ۲۰۰۱ با شرکت در کارناوال و رژه کشتی‌ها، خواهان حمایت و همبستگی جامعه‌ با هم‌جنس‌گرایان مسلمان شدند.

‌در برنامه امسال، علاوه بر هزاران مردمی که در کنار کانال‌های شهر به استقبال هم‌جنس‌گرایان آمده و در جشن و پایکوبی شرکت داشتند، سه وزیر کابینه هلند از جمله وزیر آموزش، آقای پلاسترک و شهردار آمستردام، آقای کوهن به نمایندگی از طرف دولت و شهرداری شهر در کارناوال شرکت کردند تا حمایت و هم‌بستگی کابینه را از هم‌جنس‌گرایان ‌نشان دهند.

این اولین بار بود که تعدادی از اعضای کابینه در این کارناوال به طور رسمی شرکت داشتند.

آقای پلاسترک، عضو حزب کار و ‌خود از محققان برجسته و بیولوژیست است. او به جز وزارت هم چنین در زمینه‌ ارتقای تساهل و مدارا ‌در جامعه و تابو‌زدایی از هم‌جنس‌گرایی فعالیت می‌کند.

‌جالب است که بدانیم ‌چندی پیش حزب کریستن یونی (‌یکی از سه حزب تشکیل‌دهند‌ه دولت بو‌ده و مسیحیان محافظه‌کار و سنت‌گرا را نمایندگی می‌کند) ‌تصویب کرد که هم‌جنس‌گرایان می‌توانند به عضویت این حزب در آیند.

‌هم‌چنین بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی در حمایت و هم‌بستگی با هم‌جنس‌گرایان ‌در جشن امسال شرکت داشتند. پلیس آمستردام، سندیکای کارگران و کارمندان و سازمان‌های دیگر با به آب انداختن چند کشتی، با جشن همراهی کردند.

یک قایق خالی هم ‌در میان کاروان کشتی‌ها شناور بود. این کشتی به ابتکار سازمان غیر‌دولتی هیفوس و به نشانه همدردی با قربانیان سرکوب و تبعیض جنسی در کشورهای دیگر در رژه کشتی شرکت داشت.

هم‌جنس‌گرایی در هفت کشور جهان مجازات اعدام و در ۷۹ کشور مجازات زندان دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همانظور که قبلا گفتم همجنس‌بازی شباهتهایی با استعمال دخانیات و مشابهات آن دارد. بهتر است دولت هلند برای آنها هم محدوریت‌های زمانی و مکانی اختصاصی تدارک ببیند؟!
مسلمان همجنس‌گرای (علنی) که مسجد هم بره پدیده جالبیه!

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

جناب بدون نام ، به نظر من شما به بیماری خودبزرگ بینی دچار هستید. و در دنیا اونجه که به ضرر کل جامعه و انسانیت بوده و هست وجود ادمهاییه که خودشون رو بالاتر از دیگران می دونند و فکر می کنند در مورد همه چی می تونند نظر بدند. جامعه هیچ وقت از همجنسگرایی ضربه ندیده و نمی بینه . ممکنه شخص همجنسگرایی مبدل به یک فرد مضر برای جامعه اش بشه اما این مشکل از گرایش جنسی اون ناشی نشده. در ضمن محدودیت زمانی و مکانی برای همجنسگراها یعنی چی؟ مثلا صبح قبل از صبحانه دو ساعت می تونی همجنسگرا باشی و شب دوساعت بعد از شام اونم فقط توی طبقه سوم ؟؟؟؟ مشکل شما اینه که همجنسگرایی براتون فقط وفقط معنای سکس می ده. همونطور که ازدواج و زن هم جز این معنیی براتون نداره

-- مژده ، Aug 26, 2008

همجنس گرائی خلاف تکامل و رشد طبیعی بشریت میباشد و بفرض محال اگر عمومی شود بشریت منقرض خواهد شد ودر صورت اصرار افرادی باین عمل خلاف طبیعت بقول پیام دهنده بینام فوق همان بهتر که مشابه سیگار کشیدن که بخود وجامعه شان صدمه میزند در مکانهای خاصی بدور از جوامع نرمال هر خاکی که میخواهند توی سر خودشان بریزند

-- حسن ، Aug 26, 2008

مژده یادداشت قبلی منو نخوندی که برای مطلبی مشابه نوشته بودم، می‌دونی که ترک سیگار و امثالهم برای این مشکله که نیکوتین و ... جایگزین هورمون‌هاطبیعی آرامبخش و شعف انگیز تولید شده در مغز می‌شود لذت ناشی از عمل جنسی با همجنس مشابه لذت سیگار یا ... کشیدن است که این روزها با محدودیت هرچه بیشتری روبروست ولی ممنوع نیست! اگر میدونستی که هلند اولین کشوری بود که خرید و مصرف مواد مخدر سبک در آن آزاد شد (فقط در محل‌های مجاز) متوجه طنز موجود در یادداشتم می‌شدی.
والا امثال من هرگز دیده نمی‌شوند و دیده نخواهند شد.

-- Mohsen ، Aug 26, 2008

اشتباه شما اینه که همجنسگرایی رو نه تنها فقط رابطه سکسی می دونید که ازدواج رو هم فقط برای بچه دار شدن. و اینکه همجنسگرایی بیماری نیست و البته مسری هم نیست.

-- مژده ، Aug 27, 2008

فعلا که تو میهن اسلامی تون ایران/ دگرجنسگرایی و روابط دختر و پسر رو مترادف با استعمال دخانیات دونسته اند و انجام اون رو ممنوع کردن یا محدود به زمان یا مکان خاص/ آقا یا خانم بودن نام!/
مطالب زیادی در سایت زمانه و دیگر سایتهای آزاد اندیش در مورد تشریح وضعیت موضوع
همجنسگرایی و دگر باش بودن نوشته شده/ کسانی که آنرا یک نوع بیماری به حساب می آورند در واقع می خواهند نتیجه سالها مطالعه و تحقیق
روانشناسان و روانپزشکان مبنی بر بیماری نبودن آنرا انکار کنند و خوب چه می شود کرد/ می گویند می توانی کسی را که خوابیده بیدار کنی اما هرگز کسی را که خود را به خواب زده و نمی خواهد حقایق را بپذیرد
نمی توانی از خواب بیدار کنی حالا این کسانی که همو فوبیست و ضد همجنسگرایان هستند حکایت همان خود را به خواب زده گان هستند که اگر هزار تا مقاله و کتاب علمی مبنی بر ذاتی و غیر اکتسابی بودن همجنسگرایی برایشان بیاوری باز حرف حرف خودشان است وحتما خودشون رو از آن دانشمندان و روانشناسان عالمتر میدونند!!از همجنسگرایان مسلمان پدیده های جالبتر و عجیبتر / دزد دگرجنسگرای مسلمان/ دروغگوی دگرجنسگرای مسلمان/ مردان و زنان دگرجنسگرای هرزه مسلمان که به خودشوت تحت لوای دین و مذهب اجازه می دن چند تا چند تا زن بگیرن و صیغه کنن و صد البته طبق نظر حضرتعالی حتما مشغول انجام وظایف طبیعی و ثواب کردن هم هستند/ البته با عرض معذرت از مسلمانان صادق و راستین/همجنسگرایی یک بیماری اپیدمیک و مسری نیست که همه افراد بشر به اون مبتلا بشن تا بخواهید از این طریق هم مردم رو از همجنسگرایان بترسونید که آره اگر همه همجنسگرا بشن نسل بشر منقرض می شه/ هیچ دگر جنسگرایی تبدیل به یک همجنسگرا نمی شه طبق تحقیقات پزشکی/ پس خیالتون تخت تخت باشه که نسل هاتون در کمال صحت و سلامت ادامه پیدا می کنن/آوینی یکی از برنامه سازان تلوزیونی روایت فتح و از نویسندگان نظام جمهوری اسلامی که البته کشته شده در یکی از کتابهاش از برخورد و گفتگوش با یک زن هلندی می نویسه و می گه که اون خانوم هلندی به آوینی گفته بوده اگر روزی متوجه بشوم که فرزندم همجنسگراست تمام تلاشم رو می کنم تا مناسبترین و بهترین جفت و زوج رو برای اون پیدا کنم البته آوینی این مطلب رو برای به اصطلاح نشون دادن به قول خودشون انحطاط درجوامع غربی در کتابش آورده بود ولی من در دلم اون مادر رو که دارای چنین تفکر بلند و انسانی بود تحسین کردم/ ما بیمار نیستیم به شرطی که بعضی از شماها
با رفتار و تفکرات آزار دهنده و خود خواهانه تون ما ها رو بیمار نکنید.

-- بدون نام ، Aug 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)