تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فهرست کامل احضارها و محاكمات عمادالدین باقی

فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر عمادالدین باقی با ارسال نامه و گزارشی مفصل برای مقامات کشور، اعلام کرد باقی رکوردار احضار، بازجویی و محاکمه در کشور است.

در این نامه آمده است‌:

عمادالدین باقی در مهر ماه سال گذشته طی تظلم‌نامه‌ای برای رییس قوه قضائیه، از ۲۶ مورد اعمال محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و فشارها در سال‌های اخیر علیه خود گزارش داده بود.

در این گزارش به ممانعت از ادامه تدریس در دانشگاه از سال ۱۳۷۴ به بعد، ممانعت از اشتغال در موسسات تحقیقاتی غیردولتی، لغو مجوز انتشاراتی متعلق به او، توقیف روزنامه‌ها یا مجله‌هایی که او در آن مسوولیت داشته، توقیف ۶ کتاب او پس از انتشار و عدم صدور مجوز برای انتشار ۷ کتاب پس از دو سال انتظار برای صدور مجوز، ممنوع‌الخروج شدن اشاره شده بود.

یکی از بندهای گزارش نیز اشاره به احضارهای مکرر او به دادگاه بود. صرف‌نظر از این‌که داشتن شغل مشروع، حق مسلم یک شهروند است و به انحای مختلف از آن جلوگیری شده و لطمات مادی و روحی به خانواده وارد کرده است، ما در این نامه تنها بر یکی از این موارد انگشت می گذاریم.

بنا به شرح تفصیلی جدول پیوست این نامه، طی سال‌های اخیر بیش از ۵۳بار آقای باقی و ۱۲بار اعضای خانواده او به دادگاه (و چند مورد وزارت اطلاعات) برای بازجویی یا محاکمه احضار شده‌اند که حاصل آن چند مورد محکومیت و زندان بوده است.

شاید نتوان دقیقاً مشخص کرد که گزارش پیوست چه برداشت و تصوری را در خواننده‌اش ایجاد می‌کند اما می‌توان گفت که اگر نبود تداوم ‌ملال‌آور و سیستماتیک احضارها و دادگاه‌هایی که به گمان بسیاری برای خسته کردن یا به تعلیق در آوردن زندگی فرد انجام می‌شود؛ این گزارش هم فراهم نمی شد.

افراد متعددی پیشنهاد کردند چنین گزارشی فراهم شود، یکی با انگیزه ثبت در تاریخ و دیگری برای این‌که شاید تاثیری در جلوگیری از ادامه این روند داشته باشد. اما آن‌چه مسلم است هریک از این احضارها، حواشی و گرفتاری‌های خاص خود را دارند.

برای یک احضار، ساعت‌های چندی صرف هماهنگی با وکیل، رایزنی‌ها و کسب آمادگی برای دفاع و برنامه‌ریزی برای محبوس شدن احتمالی می‌شود و اگر دادگاهی در کار باشد‌، مطالعه پرونده و نت‌برداری پرونده برای متهم و نوشتن دفاعیات و بحث‌های پیرامون آن را هم بیفزایید.

از سوی دیگر برای خانواده‌ای که عملی شدن این ‌تهدیدها را مشاهده کرده و زندانی شدن را جدی می‌داند، آثار این دادگاه‌ها مانند کسانی نیست که فقط یک خبر را در میان انبوه خبرها می‌خوانند و از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند.

هر احضاری می‌تواند منشاء نگرانی‌ها ‌و انتظار‌ها شود، خصوصاً اگر مکرر و پیوسته باشد. زیرا یکی دو مورد احضار و دادگاه شاید عادی تلقی شود، ولی تکرار آن چنین نخواهد بود.


عمادالدین باقی

این اعمال فشارها و محدودیت‌های سیستماتیک که عمدتاً از سوی جریان خاصی پیگیری می‌شدند، موجب فشارها و مشکلات فراوان و فلج کردن و بی ثبات‌سازی و احساس ناامنی مداوم در خانواده بوده است.

این در حالی است که تمامی موارد فوق، فاقد مبنای حقوقی بوده و از سوی دیگر عملکرد آقای باقی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی موجود انجام شده است.

متاسفانه درتمام این سال‌ها به‌جز کمیسیون اصل نود و ریاست محترم مجلس ششم، هیچ مقام معتبری در صدد پرسش و کاوش از چرایی و چند و چون این رخدادها و فشارها بر نیامده است و به دلیل ترس یا محافظه‌کاری یا بی‌اعتنایی و اهمیت ندادن به موضوع مربوط به یک شهروند که در کسوت پژوهش‌گری و نویسندگی و فعال حقوق بشر شناخته شده، به این مشکل رسیدگی نکردند و حتی به نامه‌های سربسته هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نشده، به نحوی که چاره‌ای جز سرگشاده کردن تظلم خواهی برای‌مان نمانده است.

البته شرمساریم که با وجود مشکلات کم و بیش مشابه برای شهروندان دیگر، به مشکل خود پرداخته‌ایم. اما این نمونه‌ای از بی‌توجهی به وضع و تظلم‌خواهی شهروندان دیگر است.

گرچه در مهرماه ۱۳۸۷ دوره حبس آقای باقی پایان می‌یابد، اما پرونده‌های متعدد و مفتوح مانده که عموماً حتی اتهامات مطروحه نیز بر خلاف قانون اساسی و قوانین عادی است (و در صورت لزوم، مدارک و مستندات این ادعا تقدیم خواهد شد) این نگرانی را برای ما به وجود آورده است که روند قبلی ادامه خواهد یافت.

ما مصرانه خواستار خاتمه دادن به کلیه این پیگردها و جلوگیری از احتمال اعمال نفوذ برخی جریان‌های خاص در ادامه این مزاحمت‌ها و تعیین فرد یا هیاتی برای استماع دقیق سخنان و مستندات ما و رسیدگی بی‌طرفانه به آن هستیم.

احضارها و محاکمه های آقای باقی و خانواده او

مقدمه:

۱- درباره جزییات احضارها و محاکمات نکات تاریخی و حقوقی و سیاسی و مسایلی که در بازجویی‌ها یا محاکمات مطرح شده است، جزییات مهمی وجود دارد که آن‌ها را باید در منابع ذکر شده در جدول جستجو کرد.

نکته درخور توجه این است که چه بسا در جهان افراد زیادی را بتوان جست که به‌خاطر تکرار جرایم ضد اجتماعی مانند سرقت و شرارت و... کراراً به دادگاه رفته و محاکمه یا محکوم شده باشند، اما شاید بتوان ادعا کرد که در جهان کمتر کسی به‌خاطر مقالات و نوشته‌های تحقیقی و انتقادی و به‌خاطر عقیده و آزادی بیان و حقوق بشر در طول یک دهه پیوسته این‌همه احضار و محاکمه و محکومیت و زندان داشته باشد.

۲- درباره اغلب موارد مذکور در جدول‌ها اطلاع‌رسانی شده است اما در برخی موارد به‌خاطر برخی ملاحظات و صلاح‌د‌یدها اطلاع‌رسانی نشده، اما مدارک و پرونده‌های آن موجود است. هم‌چنین اطلاعات مربوط به چند مورد از ‌احضارها به دست نیامدند، لذا در جدول ذکر نشده اند.

۳- جدول ۱ نشان می‌دهد که از سال ۱۳۷۴ به بعد باقی ۵۳ بار به دادگاه یا وزارت اطلاعات احضار یا محاکمه شده است. اگر تعداد ۲ بار بازجویی در داخل زندان در سال ۱۳۷۹ و نیز ۹ بار بازجویی در ایام حبس در سلول انفرادی در ایزوله کامل در مهر و آبان ۱۳۸۶ را هم به آن بیفزاییم، به ۶۴ مورد خواهد رسید.

۴- جدول ۲ در برگیرنده ‌احضارها و بازجویی‌ها و محاکمات اعضای خانواده باقی (همسر و فرزندان و داماد) است و نشان می‌دهد که آن‌ها نیز ۱۲ بار به دادگاه رفته یا محکوم شده‌اند.

اگر با توجه به بار روانی ‌و اضطرابی که این احضارها و محاکمات برای خانواده دارند بخواهیم عدد فوق و جدول ۲ را از این نظر یکی محسوب کنیم، آنگاه می‌توان گفت که جمع این احضارها و بازجویی‌ها و محاکمات و محکومیت‌ها، به ۷۶ مورد می‌رسد.

البته‌ در صورتی که ‌تعداد بازجویی‌ها و محاکمات مشترک باقی و خانواده‌اش را که در جدول ۱ آمده است بر ارقام جدول ۲ بیفزاییم، می‌توان گفت خانواده او نیز جمعاً ۱۵ بار به دادگاه احضار و بازجویی یا محاکمه ‌شده‌اند.

هم‌چنین جلسات متعدد بازجویی آقای کمالی در زندان و نیز حضور او در چند جلسه محاکمه را در این‌جا به شمار نیاورده و فقط به ذکر یک مورد بازداشت او اکتفا شده است.

۵- از مجموع موارد فوق در جدول۱ جمعاً ۵بار منجر به صدور رای محکومیت گردیده است. اول ۷.۵سال زندان که در تجدید نظر به سه سال کاهش یافت.

دوم یکصدهزارتومان جریمه. سوم یکسال حبس. چهارم حکم ۳ سال حبس علیه باقی و خانواده که پس از یک سال نگرانی واسترس خانواده در تجدید‌نظر، نقض شد. پنجم محاکمه در دادگاه مربوط به انجمن دفاع از حقوق زندانیان که در مرحله رسیدگی است.

در جدول ۲ نیز یک بار رای به محکومیت ۳ سال حبس برای همسر ‌و ۳ سال برای دختر باقی داده شده که پس از یک‌سال تحمل اضطراب آن رای برائت در دادگاه تجدید نظر صادر شد. یک بار هم مجله جامعه نو (به صاحب امتیازی همسر باقی) لغو امتیاز شد و علی‌رغم برائت در دادگاه اجازه انتشار نیافت.

۶ - دوبار از احضارها و تفهیم اتهامات جدید باقی در ایام زندان اول بوده است. 24بار از احضارها( که دوبارآن منجر به محکومیت شده) در فاصله 4ساله آزادی او از زندان اول تا زندان دوم بوده است که بطور متوسط ماهی دوبار می شود وبرای به تعلیق درآوردن زندگی و ایجاد نگرانی دائمی در خانواده فرد کافی است و5بار از احضارها در ایام مرخصی استعلاجی در زندان دوم بود که در اثر دوحمله در سلول انفرادی به بیمارستان اعزام شده بود.

۷- آخرین مورد اخطاریه برای تجدید محاکمه آقای باقی و خانواده‌اش در پرونده‌ای است که با حکم دادگاه تجدیدنظر از اتهامات تبرئه شده بودند و سخنگوی قوه قضائیه نیز این رای را اعلام کرده و قطعی دانسته بود که با اعمال ماده ۱۸قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، ظاهراً قرار است مجدداً رسیدگی نسبت به آن پرونده صورت گیرد و هم‌زمان با نگارش این نامه، این اخطاریه به دست خانواده رسیده است.

فهرست کامل احضارها و محاكمات عمادالدین باقی به‌صورت پی‌دی‌اف (3.2MB)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باید امار گرفت که چند کشور در کره زمین است که انقدر دگر اندیشان را مورد اذیت ازار قرار میدهند در پاکستان که از نظر فرهنگی مشابه ما هستند وسابقه ازادی خواهی ما را ندارنند موفق شدنند ما چرا بعد از صد سال هنوز اندر خم یک کوچه ایم ؟ تا ایرادها را بر طرف نکنیم همین وضعیت ادامه خواهد داشت

-- حسن ، Aug 24, 2008

با توجه به اینکه سیستم جمهوری اسلامی حکومت حسین قلی خانی ست و این سیستم از اول انقلاب به همین روش عادت کرده اند و ...
در گیر شدن آقای باقی با بی قانونی های قوه ی قضائیه انتقام گیری آنان را در پی دارد باقی با دو مسئله که به یکدیگر گره خورده اند روبروست یکی قوه ی قضاییه و یکی قوه ی مجریه که انتخابات آینده امثال باقی موی دماغشان خواهد بود. ....

-- فرهاد- فریاد ، Aug 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)